Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

"Roadrage och cyklar – en fråga om status"

Publicerad den 21 april, 201512 januari, 2022

Jag är rätt stum i benen efter två dagars jobbpendlande med min Nihola. Nyttoeffekten är lite… obalanserad, när jag kör barn till dagis fyra minuter och sedan resten av vägen till jobbet på trettio. Men det är en mysig känsla att rulla i solskenet upprätt på en bekväm sadel, även om det alltså är lite tyngre än med ”vanlig” cykel.

2015-04-21 12.29.55
Parkerad på jobbet för stunden

Jag är också oerhört nöjd med att det verkar som att trafikljuset vid jobbet som aldrig blir grönt för vanliga cyklar, faktiskt känner av Niholan. Fantastiskt. En mer utförlig post kommer framöver, så idag tänkte jag istället helt kort tipsa om Henrik Ravins bloggpost ”Roadrage och cyklar – en fråga om status”. Där skriver han bland annat att:

Cyklar man mycket råkar man ut för sina medtrafikanters ilska med jämna mellanrum. Det kan bero på att man inte använt ringklockan eller att man använt ringklockan. Att man kört för fort eller för långsamt. Att man cyklat över ett övergångsställe fast det är lagligt, men medtrafikanten vet inte det. Man kan ha varit i vägen på en smal väg, man kan ha varit i vägen på en bred väg. Man kan ha cyklat på kvällen med för stark lampa som bländar eller så har man för dålig lampa.

Vi håller kanske inte med om precis allt, men det är välfunnet och väl värt att läsas.
Tipstack till Joacim Lindbäck/Cykla i Stockholm

8 svar på ”"Roadrage och cyklar – en fråga om status"”

  1. Jens skriver:
    26 april, 2015 kl. 7:42 f m

    Lådcykel är fantastiskt men verkar svårt för de flesta att få in i vardagslogistiken. Själv lämnar jag min Christiania på dagis när jag lämnat barnen och byter där till min vanliga cykel som står parkerad för vidare färd de 5 km till jobbet.

    Laddar in …
  2. Erik Johansson skriver:
    22 april, 2015 kl. 7:29 f m

    Tror att stumheten försvinner rätt fort, känner inte av det med min två hjulade variant från Cykelfabriken. Men visst om man inte ska packa med sig något så är det inte mycket nytta.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      22 april, 2015 kl. 6:01 e m

      Ska jag vara ärlig är det framförallt sträckan Skeppsbron-Götgatsbackenstopp som är rätt dryg. Men det går och jag tror det blir lättare allteftersom.

      Laddar in …
  3. Simon skriver:
    22 april, 2015 kl. 5:18 f m

    Cyklade en gång norrut på cykelbanan i slussen och var i färd med att sakta in då jag såg två äldre män närmade sig från sidan och skulle passera det lilla övergångstället. Den ene mannen höll på att gå rätt ut i banan utan att titta men ryckte till något fasligt när han såg mig och min medcyklist, något han inte hade väntat. Vi hade båda saktat in och nästan stannat för att släppa fram dem. Ändå sa ene mannan kommentaren ”Livsfarliga cyklister” innan de gick vidare.

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      22 april, 2015 kl. 8:51 f m

      Häromdagen när jag skulle cykla uppför Götgatan norrut gick en kvinna ut på den smala cykelbanan (vid den ”förträffliga blomsterbutiken”) och stod och studerade sin mobil noga (läste ett sms kanske).
      Jag plingade, saktade in, plingade, stannade och plingade sedan oavbrutet i 10 sekunder till alla gångtrafikanters förvånade glädje. Till slut tittar kvinnan upp, ser mig och hoppar till ungefär som Milou i Tintin.
      Hon blev inte arg men sa heller inte förlåt utan hastade bara över till andra sidan utan att se sig om (igen). Som tur var kom det inga bilar då.
      Hon befann sig onekligen i sin lilla bubbla där exakt alla ska ta hänsyn till henne. Måtte ha varit ett viktigt sms.

      Laddar in …
  4. Richard skriver:
    21 april, 2015 kl. 2:12 e m

    Den boken har jag också hemma i min bokhylla 🙂

    Laddar in …
  5. Arne B skriver:
    21 april, 2015 kl. 2:07 e m

    Kan varmt rekommendera Fredrik Falks bok ”Överlevnadshandbok för cyklister” som jag hittade just här på Cyklistbloggen när bloggen var ganska ny. Sedan blev jag fast 🙂

    Laddar in …
  6. felix reychman skriver:
    21 april, 2015 kl. 1:40 e m

    Jag tyckte nog analysen var helt strålande! Ovanligt objektiv på många plan.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d