Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

… och efter lasern kommer blodbadet

Publicerad den 29 april, 201512 januari, 2022


Vilken vecka! Vi har redan pratat om att lasra cykeldårar (läs också: Lasra cykeldårarna!) och hinner knappt repa oss innan Correns Torbjörn Gustavsson kommenterar beslutet att släppa in cyklister på en gågata i Linköping med:

När nya Platensgatan öppnar i maj kommer vi att bevittna ett veritabelt blodbad när gångtrafikanter mejas ner av framstormande cyklister med tunnelseende. Jag upprepar mitt förslag: Ge grön flagg för makligt framrullande veteranbilar och förbjud allt vad cykling heter på Platensgatan. Så lever centrala Linköping upp.

”Veritabelt blodbad” och ”gångtrafikanter mejas ner av framstormande cyklister med tunnelseende”. Sug på det.
Och veckan är inte slut än. Vad väntar härnäst?
Läs Torbjörns krönika här: Blodbad i Linköping?
UPPDATERAT: Och Sveriges enda cykelpolis (SIC) menar att ”Några farliga platser i centrala Göteborg är korsningen vid Vasagatan och Viktoriagatan, där slänger sig alltid cyklisterna rakt ut i vägen.” i en artikel i GP. Läs: Många cyklister skadas i Göteborg
Men! Mitti skriver idag sakligt om cyklister utan att nämna memils, blod, eller annat. Läs: 380 cyklister får skador för livet.
Våren är här. Alla skriver om cykling. Och det är en bra grej. Läs: Äntligen cyklistgnäll

5 svar på ”… och efter lasern kommer blodbadet”

  1. Åsa skriver:
    30 april, 2015 kl. 12:09 e m

    Tips:
    gp.se har ett inslag om ”Cykelkaoset på Vasaplatsen”, och jag trodde det skulle handla om hur cyklisterna handlöst kastade sig ut i korsningen, och hur jobbigt detta var för övriga trafikanter när cyklisterna ”kom från ingenstans”.
    Men det visade sig vara en intervju med en cyklist om hur svåröverskådlig korsningen var, och om detta skulle kunna förbättras.
    Här är länken:
    http://www.gp.se/gptv#4mdhnxigvMUc95ejAsxJiA

    Laddar in …
  2. Robert Andersson skriver:
    29 april, 2015 kl. 8:28 e m

    Vasagatan/Viktoria gatan är ju annars ingen huvudled, så högerregeln gäller ju i korsningen (efter friväg mot spårvagn, som står över då). Men jag vet att Göteborgs cykel polis är väldigt dåligt utbildad på trafikregler.
    Det finns förstås trafikpoliser som vet vad som gäller, men de prioriteras ju sällan till cykelarbete.

    Laddar in …
  3. jonjogensjo skriver:
    29 april, 2015 kl. 6:09 e m

    Problemet är också att det ofta blir väldigt tillspetsat i media. Där syns sällan den komplexa bilden. Det finns trafikanter i alla trafikslag som väljer farliga beteenden. När media fokuserar på de extrema åsikterna bidrar det till mer polarisering och konflikter mellan olika trafikslag. Det är kontraproduktivt, för då flyttas fokus bort från det verkliga problemet: den enskilda individen som väljer beteende. Det finns inga studier som visar att fordonstypen styr beteendet.

    Laddar in …
  4. Simon skriver:
    29 april, 2015 kl. 12:24 e m

    Jag blir så frustrerad på alla angående den pågående diskussionen om cyklister på gågator.
    1. Dra inga cykelstråk genom gågator! Hade mitten på biltrafikens genomfartsled i en stad byggts om till 500 meter gångfartsområde hade det blivit katastrof!
    2. Men nu när vi har en situation där folk cyklar på t.ex. Götgatspuckelns gågata tycker jag att cyklister skall visa hänsyn till fotgängarna. Vet inte om jag är ensam, men jag tycker nog att inget är heligare än att få gå i en stad, hur mycket jag än älskar att cykla. Att kunna gå överallt som en människa, utan ett fordon borde få vara en mänsklig rättighet, på en gågata, ett reservat för människans mest grundläggande behov, att få gå och leva utan stress, där skall fotgängare visas respekt. Flanera på bara!
    3. Med det sagt tycker jag det skulle vara hur löjligt som helst om någon blev bötfälld för att cykla lite för fort där, säg i joggingshastighet. Kan man inte bara lita på att människor visar hänsyn och cyklar fram i den mån det går på gågatan, med respekt för fotgängarna? Det är det jag gör. Inte så svårt.

    Laddar in …
  5. felix reychman skriver:
    29 april, 2015 kl. 12:14 e m

    Från Mitti:
    ”– Vi har i alla fall påbörjat en resa. Förut var det fokus på bilister vid trafiksäkerhetstänkandet men nu inser alla parter att vi behöver tänka mer på de oskyddade trafikanterna”
    ”Alla” är väl kanske något av en skönmålning. ”Alla utom de som faktiskt beslutar” borde det väl stå?
    Heja er! Bara på dem!

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d