Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Jäkligt bra vägomläggning på Strandvägen

Publicerad den 30 april, 20155 januari, 2022

Vi gnäller ju ofta riktar ofta stringent och välriktad kritik mot det usla hanterandet av cykelinfrastrukturen, inte minst när det ska till att vägarbetas. Det finns många exempel att lyfta fram, men desto viktigare att leta med ljus och lykta efter de rätt få exempel när det blir rätt. Och nu har vi ett sådant.
Så, lagom till Valborgsbrasorna, kolla den här på Strandvägen:
Omledning strandvägen skanska 1
Men innan jag berättar mer om varför jag tycker den här är bra, kan det vara värt att se hur illa det ofta ser ut. Det kan ju vara svårt om man inte är van cyklist i Stockholmsområdet att förstå hur fritt de som ska göra vägarbeten brukar förhålla sig till saker som att ”cyklister behöver kunna komma fram”. Så här ser det till exempel ut i Solna just nu:

Ekensbergsvägen foto Jocke von Scheele
Ekensbergsvägen. Foto: Jocke von Scheele/Facebook
Solnastolpe Foto Christopher Alexander‎
Foto: Christopher Alexander‎/Facebook

Vägarbetet har lyckats klämma in två skyltar, en ljusblå ”30”-skylt och den brandgula, som samtliga riktar sig till biltrafiken på vägen vid sidan om cykelbanan, och SL har lyckats ställa sin busshållplats mitt i. I mitt huvud hör jag tusen tweets med ”Varför cyklar folk på bilvägen när det finns en cykelbana bredvid?” Ja, man kan ju undra, det är något av ett mysterium.
Men de har i varje fall försökt underlätta för cyklister att ta sig upp och ner för trottoarkanten. Med sand:

Ekensbergsvägen foto Jocke von Scheele
Ekensbergsvägen. Foto: Jocke von Scheele/Facebook

What could possibly go wrong, liksom. Sand, funkar utmärkt, det ligger ju i princip kvar säkert någon timme och riskerar inte på något sätt att orsaka olyckor. Varför göra mer än the bare minimum?
Därmed lämnar vi den och går över till själva fokuset för den här posten: Omläggningen på Strandvägen, där Skanska Spårvagnar håller på och arbetar. Så här ser som kontrast deras ramper ut:
Omledning strandvägen skanska2
Stora, breda och inte minst djupa – vilket gör att de blir så flacka att till och med min nya lådhoj mjukt glider upp och ner för trottoaren. Av asfalt, inte sand. Och en ”reflexsergeant” som varning för kanten mot staketet.
Det Skanska har gjort är att bygga en helt ny cykelbana bredvid den gamla. En bred sådan. Faktum är att jag tycker den är jämnare och finare än den ordinarie. Ordentligt utmålad med streck, välutmärkt med reflexskyltar, som inte placerats mitt i vägbanan. Lagoma svängar.
Möjligen skulle man kunna anmärka på att den är något smal för fotgängarna här och där, och att sista/första biten är för smal. Men när nästan hela är så här bra, tycker jag man kan acceptera det lätt.
Som av en slump pratade de faktiskt med Jeroen innan de byggde om. Och projektledaren cyklar själv.
Se och lär alla andra entreprenörer.

2 svar på ”Jäkligt bra vägomläggning på Strandvägen”

  1. Rolf Broberg skriver:
    4 maj, 2015 kl. 10:56 f m

    Omtanke, inlevelse och gott samarbete. Det är precis vad vi alla behöver. Så viktigt att lyfta fram föregångarna, både bland entreprenörer, planerare, polis och trafikanter. Tack Skanska, och tack Cyklistbloggen!

    Laddar in …
  2. Maria Larsson skriver:
    2 maj, 2015 kl. 12:06 f m

    Oj! Inte ens en slalombana med reflexserganter för att tvinga cyklisten att sakta ner behöver man ta sig igenom, fantastiskt!
    Här i Göteborg är slalombana standard vid vägbyggen, smalt ska det vara också så att man verkligen måste sakta ner (även om det inte behövs dämpad fart över huvud taget).

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d