Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Hjälp till att samla in cykelinfo så trafikplanerarna kan börja göra bra cykelvägar!

Publicerad den 6 april, 201512 januari, 2022

För en månad sedan skrev vi om Bikes vs Cars-appen som försöker  göra det möjligt för trafikplanerare att få tillgång kvalitativ cykeldata och kunna bygga bättre lösningar för cyklister. Det är naturligtvis ett gott syfte, men för mig som är en oerhört bekväm, för att inte säga slö, cyklist är det lite för meckigt att hela tiden behöva komma ihåg att sätta igång och stänga av appen när jag cyklar.
IMG_0068
Men det är inte längre ett problem. Så här gör du för att din cykeltur alltid ska räknas automagiskt.

Istället för att använda den särskilda Bike vs Cars appen så ger du Bike Data Project tillgång till data från din favoritapp. Min råkar vara Moves, eftersom den hela tiden går i bakgrunden och är förvånansvärt effektiv på att automatiskt märka, och mäta, när jag cyklar. Jag behöver helt enkelt inte göra något, den bara puttrar på och skickar cykeldata till projektet. Lysande enkelt.
moves
Det är oerhört enkelt. Gå hit för att få pinkod till din Movesapp. Följ sedan instruktionerna:
Screen Shot 04-06-15 at 04.31 PM
Notera att koden som syns i bilden ovan måste vara unik för just dig. Det ovan är alltså bara ett exempel. Och här hittar du Moves-appen.
Gillar du inte Moves, finns nu också stöd för Runkeeper och Strava – anslut dem till Bike Data här.
Så får alla trafikplanerare kunskaper om hur vi cyklar och kanske blir cykelvägarna i framtiden lite bättre. Och arbetar du med trafikplanering – hör av dig för att få tillgång till datan:
Bike Data Project för trafikplanerare
 
 

16 svar på ”Hjälp till att samla in cykelinfo så trafikplanerarna kan börja göra bra cykelvägar!”

  1. Anders Norén skriver:
    17 april, 2015 kl. 8:08 f m

    Moves var en trevlig app med tanke på automatiken och stegräknandet, men den är alldeles för inexakt för att vara användbar i detta sammanhang. Min dagliga cykeltur loggas som ett rakt streck mellan A och B.

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      17 april, 2015 kl. 8:15 f m

      Den är inte världsbäst på precision, men klickar du ”M”-ikonen och därefter Settings så finns på min version (ios) möjligheten att välja ”Tracking priority” den är förinställd på ”battery saving”. Har du testat att sätta den på ”accuracy” istället? (fast jag återgick till Runkeeper, ska jag erkänna)

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        17 april, 2015 kl. 10:10 f m

        På iOS, med Tracking priority så är min exakt. Eller, rimligt exakt

        Laddar in …
        1. Anders Norén skriver:
          17 april, 2015 kl. 3:02 e m

          Jag har Android och det enda val jag kan göra är att stänga av Tracking. Programmet verkar positionera sig endast var femte till tionde minut vilket gör det helt värdelöst i detta sammanhang. Så jag avinstallerade det, stegräknaren är förvisso bra men programmet drar alldeles för mycket batteri och slöar ner telefonen.

          Laddar in …
  2. Joakim Fors skriver:
    9 april, 2015 kl. 12:50 e m

    Är väl lite av en surkart nu, men varför behövs en app när man bara behöver åka till Köpenhamn eller Holland för att kolla hur man ska bygga?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      9 april, 2015 kl. 1:38 e m

      Det beror ju lite på vilken data man är ute efter. Vilka är de mest trafikerade vägarna? Finns det vägsnuttar som cyklister använder som man kanske inte tänkt på? Var går det fort? Var går det långsamt? Cyklar folk samma vägar året om, eller finns det variationer?
      Till exempel.

      Laddar in …
  3. AndreasD skriver:
    8 april, 2015 kl. 9:49 e m

    Kanon. Måste man göra ngt mer? Jag har kopplat ihop Moves med Bike Data Project. Den står också som connected app när jag kollar inställningarna i Moves. Dock så händer det inget med själva km-räknaren. Den står på noll och idag så pendlade jag som vanligt 21 km. Behöver man göra ngt mer?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      9 april, 2015 kl. 1:39 e m

      Nej, kopplar du ihop appen med projektet så blir BikevsCarsappen onödig. Då pumpar Moves över sin data direkt till dem istället!

      Laddar in …
      1. AndreasD skriver:
        9 april, 2015 kl. 3:18 e m

        OK. Men man kan inte se resultatet av sin inpumpade data? I appen exempelvis?

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          9 april, 2015 kl. 5:51 e m

          Nej, det är ju samma data som finns i Moves så där ser du den ju?

          Laddar in …
  4. Fredrik Jönsson skriver:
    8 april, 2015 kl. 12:03 e m

    Moves verkar schysst för en annan som aldrig kommer ihåg att starta appen. När jag ”kopplar” skrivs det dock ut ett JSON-objekt: {status: 500} i webbläsaren. Känns det igen? Statuskod 500 brukar vara internal server error i webbsammanhang så det känns lite osäkert om kopplingen fungerar.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      8 april, 2015 kl. 3:20 e m

      Märkligt, det fungerade utan problem för mig?

      Laddar in …
      1. Fredrik Jönsson skriver:
        8 april, 2015 kl. 4:07 e m

        Har listat ut hur det är. De använder OpenID Connect för autentisering och man behöver ha en session hos bikedataproject.org när ihopkopplingen initieras. Det går alltså inte att följa länken från den här bloggen, utan man måste gå in på bikedataproject.org och trycka på knappen där. Så ni borde nog uppdatera inlägget och peka om länken.

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          9 april, 2015 kl. 1:38 e m

          Och jag som tyckte jag var så smart som länkade direkt till sidan som genererade pinkoden. Men Jeroen fixade.

          Laddar in …
      2. Fredrik Jönsson skriver:
        8 april, 2015 kl. 4:08 e m

        Ni kan hashlänka till http://bikedataproject.org/#donate istället t.ex så kommer man till rätt ställe på sidan åtminstone.

        Laddar in …
  5. Richard skriver:
    6 april, 2015 kl. 6:14 e m

    Detta var ju lysande information att man numera kan koppla ihop till sin favoritapp (min är RunKeeper). Vem orkar med två appar? Ska genast para ihop med RK.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d