Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Cykelekonomi: Nu får slipsarna ta vid

Publicerad den 16 april, 201512 januari, 2022


Färre kånkenryggsäckar och fler slipsar. Det var ledarskribenten Patrik Kronqvists snabbanalys över hur cyklisterna skulle få mer gehör. Prata mindre miljö och mer pengar – inte bara för individen utan för samhället i stort. Så här skrev han bland annat:

Men trots att cyklisterna har argumenten på sin sida drar de oftast det kortaste strået i kampen om infrastrukturmedlen. Ett heltäckande regionalt cykelnät i Stockholm beräknas lågt räknat ge 13 kronor tillbaka per satsad krona. Men i stället för att snabbt bygga nätet för beräknade två miljarder kronor satsade alliansregeringen samma summa enbart på utredningen av ännu en motorvägstunnel i Stockholm.

Dags att dra på slipsen. Foto: Matt Biddulph/Flickr CC BY 2.0
Dags att dra på slipsen och spara stålar. Foto: Matt Biddulph/Flickr CC BY 2.0

Att ge tillbaka 13 spänn för en satsad krona låter som något som jag (eller valfritt investment-proffs) skulle kunna ta till mig, men hey, det är bara beräkningar, kanske?
Dock: Hans ledare har legat och gnagt lite i bakhuvudet på mig och i dagarna damp en ny studie gjord av forskaren Stefan Gössling vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap i Lund tillsammans med Andy S. Choi från University of Queensland i Australien. De har gjort en så kallad kostnad-nytta-analys av Köpenhamn. De skriver:

– Om samhällets och så kallade privata kostnader (som ligger på individen) räknas samman blir bilens påverkan per kilometer 0,50 Euro och cykelns påverkan 0,08 Euro. Det blir alltså sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln som transportmedel, skriver Stefan Gössling

De mätpunkter man tittat på är bland annat luftföroreningar, klimatförändringar, resväg, buller, vägslitage, hälsa och trängsel.
Än mer intressant är att se bara till bara till samhällsvinsterna:

Stefan Gösslings och hans kollegas studie visar också att om man endast tittar på samhällets kostnader/nytta så kostar en kilometer med bil 0,15 Euro, medan samhället tjänar 0,16 Euro på varje kilometer som cyklas.

(min fetning).
Så. Enligt studien är kostnaderna för en person i bil är alltså i runda slängar cirka 1,5 kronor, medan man VINNER något mer ifall samma personen istället cyklar.
Tror det är dags för gänget i slips att göra något av det här snart. Är ni på bollen, Nya Svensk Cykling?

5 svar på ”Cykelekonomi: Nu får slipsarna ta vid”

  1. knight22 skriver:
    17 april, 2015 kl. 8:43 f m

    Egentligen är detta inget nytt, har för mig det stått om detta på Copenhagenize.com för flera år sedan, men i det svenska mycket cykelfientliga mediaklimatet får ju sådant här svårare att nå ut.
    Sen kan man ju för övrigt konstatera att i många större städer så hjälper ju inte alla miljarder man lagt på bilismen i alla fall: den som försöker ta sig igenom innerstaden i rusningstid vet att det går i snigelfart – pengarna är alltså i stort sett bortkastade.
    Sen tar inte rapporten hänsyn till de indirekt effekterna: oljepengarna håvas till största delen in av länder som Saudiarabien, Iran m fl vilka är stater som förtrycker kvinnor, sponsrar terrorism, halshugger dissidenter m m.

    Laddar in …
  2. Gäst skriver:
    16 april, 2015 kl. 5:59 e m

    Trafikpolitik är inte rationell. De som bestämmer gillar bilism, då blir det mer bilism oavsett om det finns kalkyler som säger att det är som att ösa pengar ner i en tunnel i marken.

    Laddar in …
  3. Richard skriver:
    16 april, 2015 kl. 12:24 e m

    Låter som om man borde satsa flera miljarder varje år på cykelstrukturen om samhällsvinsten är så stor.

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      16 april, 2015 kl. 12:30 e m

      Exakt så. Men det görs ändå inte, vilket är märkligt ur ett ekonomiskt perspektiv, kan jag tycka.

      Laddar in …
    2. Anders Andersson skriver:
      16 april, 2015 kl. 11:00 e m

      Samhällsvinsten avtar säkert i takt med investeringarna…
      Men oavsett ev samhällsvinst – beräkningen känns inte ens som om den tagit in min egen privatekonomi. En bil kostar betydligt mer än 6 gånger min cykelkostnad, hur jag än räknar…

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d