Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Stockholm gör "allt" för att göra Lilla Västerbron farbar

Publicerad den 9 mars, 201512 januari, 2022

I dagens DN kan man läsa om Lilla Västerbron i Stockholm. Den har nyligen renoverats och samtidigt fått finessen att det sticker upp ståltråd ur betongen, som orsakar punktering på cyklar. Det är lika dumt som det låter.
Så här kan det se ut:

 
Det är klart att något måste göras åt det. Man kan inte ha cykelbanor som punkterar däck. Tänk själva vilket ramaskri det skulle bli om Essingeleden började släppa ifrån sig spik som satte sig i folks bildäck. Hur många dagar tror ni det skulle få fortgå?
Nåväl, i dagens DN får Trafikkontoret frågan vad de ska göra åt det. De svarar att de gör ”allt” för att få den farbar:

Trafikkontoret känner till problemet och menar att det gör allt för att hålla betongen cykelbar.

Frågan är då vad ”allt” omfattar. Inte så mycket visar det sig.

– Vi kommer att ta bort armeringen så fort den sticker upp, säger Mats Johansson.
– Men armeringen verkar komma fram när temperaturen skiftar. Därför kan vi inte åtgärda allt på en gång, säger Mats Johansson, projektledare för Lilla Västerbron.

Så, frågan är om man väntar på att all armering ska ha försvunnit av sig själv ur betongen? Det låter som att det annars kanske skulle orsaka andra problem – jag tänker att armeringen förmodligen har ett syfte, tex att se till att bron inte rasar. Så risken är ju att det är byggt så att det är rätt mycket armering i betongen. Och att det kommer ta ett tag innan Trafikkontoret rensat bort så att inte ny armering sticker upp.
Dagens Nyheter ställer då den inte orelevanta frågan:

Kommer ni att asfaltera betongen om problemen fortsätter?
– Nej, vi har bara byggt ut den befintliga bron, och det var betong där innan.

Men kom igen. Det är ju bara cykeldäck det handlar om. Vem bryr sig liksom. ”Allt” görs ju, så sluta gnäll.
Läs också i Facebooktråden, med bilder på cykeldäck med ståltråd i.
För att inte tala om Fler konstigheter på splitternya cykelbanor – det är inte första gången det blev fel på Lilla Västerbron…
 
 
 

8 svar på ”Stockholm gör "allt" för att göra Lilla Västerbron farbar”

  1. Anders Andersson skriver:
    11 mars, 2015 kl. 4:33 e m

    Nu jobbar de på. 6 man ligger på knä och skrapar bort trådar som sticker upp – och de verkade gilla att jobba i vårsolen… Fast de hade slitit ut tre par handskar vardera bara idag.
    De hade tydligen försökt allt från golvslip till syra och tänger men landat i att skrapa med morakniv. Enligt dem var det tydligen nytt material i armeringen – normalt brukar det rosta bort på en månad eller så, särskilt om man saltar vägen.
    Ännu ett closed case för Cykelbloggen – bra jobbat!

    Laddar in …
  2. Nils skriver:
    9 mars, 2015 kl. 10:57 e m

    Ah, men det är väl bara några bilister som hämnas för vad cyklisterna (notera polisens kommentar) gjorde på Västerbron 2004:
    http://www.dn.se/sthlm/bilister-utsatta-for-spikhinder/

    Laddar in …
  3. non skriver:
    9 mars, 2015 kl. 8:00 e m

    Anledningen att det är stålarmering i betongen har inget med bron hållfastighet att göra utan är enbart där för att betongen (slitlagret) inte ska spricka och för att den ska hålla längre. Man skulle kunnat ha valt att lagt armeringsnät under och lagt betong på det men det blir dyrare. Man kunde också ha valt betong med fiberarmering (plast) men det har lite sämre slitagehållfastighet än med stål.
    Grejjen är ju att cyklar sliter inte så mycket på betong, med eller utan stålarmering. På busshållplatser kan man däremot förstå tanken. Här är det förmodligen ansvarig på Stockholms stad som saknar kompetens över vad för material som finns och är lämpliga.

    Laddar in …
  4. Anders Andersson skriver:
    9 mars, 2015 kl. 6:54 e m

    Usel entreprenör – detta är ju bara ett exempel på en mängd annat som blivit fel i en annars bra tanke. Avrinningsbrunnar mitt i cykelbanan så att en tredjedel är obrukbar, fel lutning så avrinningen samlas i vattenpölar som fryser, gropar som samlar vatten som blir isfläckar, mm.mm. Det slutade med att de fick slipa hela cykelbanan.. Kanske är det som är problemet, man har kommit för djupt?
    Vill minnas att det var Svevia som var entreprenör – maila VDn!
    Fast så snabbt går det väl knappast för kommunen att göra något. Om det ska på ny betong så måste det upphandlas – sånt tar väl ett halvår minst. Och även om man kan kräva att Svevia ska åtgärda, så är det frågan om man tror att de klantskallarna kan göra något bra – då blir det något annat som blir fel istället.
    Fast jag cyklar där dagligen sedan många år och har inte fått punka ännu…

    Laddar in …
  5. Fredrik Jönsson skriver:
    9 mars, 2015 kl. 5:21 e m

    Det var ju inte samma betong där innan. Allt är bortbilat och ny lagd. Fast dåligt.

    Laddar in …
  6. AndreasD skriver:
    9 mars, 2015 kl. 4:34 e m

    Joråsåatt……. Världsklassen visar sitt snygga, ambitiösa, trevliga och serviceinriktade ansikte åter igen. Med den här novåen på insatser så är vi förbi både Köpenhamn och Amsterdam i ett nafs.

    Laddar in …
  7. sarastro72 skriver:
    9 mars, 2015 kl. 4:26 e m

    Det är eventuellt inte så lätt att få asfalt att fästa på betong men då borde man ju kunna lägga på någon annan ytbeläggning. t.ex. ett tunt lager betong till, utan armering.

    Laddar in …
    1. Tony Nordin skriver:
      9 mars, 2015 kl. 6:46 e m

      Asfalten borde väl fästa i ståltrådarna som sticker upp? 🙂

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d