Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

1000 poster och nu är cykellobbyn verklighet

Publicerad den 11 mars, 201512 januari, 2022


Det började med en lunch 2010. Christian och jag känner varandra sedan skoltiden och återknöt kontakten knappt 20 år senare. Vi kom på att båda cyklade till jobbet året runt och genast kom frågorna. ”Varför ser det ut sådär?”, ”Vad är det som gäller här” och ”Vem för egentligen vardagscyklisternas talan?”. Ingen, blev svaret.
Mitt webhotell hade någon gratisdrive på domännamn, jag reggade Cyklistbloggen.se och frågade om inte Christian hade något att lägga upp. OM han hade.
Så har vi fortsatt och i går, fem år senare, postades inlägg nummer 1 000 på Cyklistbloggen. Hurra!

Framtiden, som en bred och solig cykelbana?
Framtiden, som en bred och solig cykelbana?

Som av en lycklig slump fick vi samma dag pressutskicket om Nya Svensk Cykling, den nya alliansen för cykelfrågor bestående av Cykelfrämjandet, Svensk Cykling, Naturskyddsföreningen, Svenska Cykelförbundet, Vätterntundan och Turistcykellederna.
Ordförande i Nya Svensk Cykling är Lars Strömgren, även ordförande i Cykelfrämjandet.
Så här säger han i en intervju med Bicycling:

– Utvecklingen går för långsamt. Det krävs ett samlat krafttag för att öka cyklandet. Det behövs också en omfattande samsyn kring behovet av politiska insatser för att ge fler möjligheten att välja cykeln.

Word!
VD i organisationen blir Svensk Cyclings Klas Elm. Han säger i samma intervju:

– Förhoppningen är att fler politiker, både på riksplanet och i Sveriges kommuner och regioner i ännu högre utsträckning förstår värdet av ökad cykling – för miljö, folkhälsa och städernas framkomlighet. Det är en global trend att satsa på cykling, över hela världen är cykeln på framfart, men hänger Sverige med?

Vi gillar det vi hör!
Organisationens hemsida är inte uppdaterad ännu, men de går att följa på twitter under namnet @svenskcykling
Det här är utmärkt för att sätta mer tryck på politiker och trafikplanerare, med hårt jobb så kan detta bli precis hur bra som helst. Det här kommer vi att följa oerhört noggrannt.
Vi på Cyklistbloggen ska fortsätta dra vårt strå till stacken för bättre cykling. Nu kör vi mot 1000 poster till.
Tusen tack för att du är med!

14 svar på ”1000 poster och nu är cykellobbyn verklighet”

  1. sofia skriver:
    12 mars, 2015 kl. 6:06 e m

    tack för allt jobb ni gör! ser fram emot kommande 1000 poster!

    Laddar in …
  2. Anders Andersson skriver:
    12 mars, 2015 kl. 9:47 f m

    Grattis. Bra att ni finns!

    Laddar in …
  3. Linda L skriver:
    12 mars, 2015 kl. 9:09 f m

    Tack för allt jobb som ni har gjort och tack på förhand för det ni kommer att göra framöver.
    Jag var tidigare rädd för att cykla i Stockholms innerstad för alla skräckhistorier som florerade om hur ”farligt” det var men eftersom min cykel är mitt lyckopiller så läste jag på och vågade mig ut. Eran blogg var en stor anledning till att jag tog mod till mig (då ni skriver med insikt och nyanserat) och idag cyklar jag i innerstaden med ett leende på läpparna.

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      12 mars, 2015 kl. 8:30 e m

      Kul att du vågar dig ut i innerstanstrafiken! Den upplevs nog mer farlig från trottoaren än från cykelsadeln, vilket är synd. Att rulla nerför Slussen är underbart och jag stannar gärna vid rödljuset ovanför Djurgårdsfärjan så jag får en minut att njuta av utsikten. Läskigaste cykelfärden jag har gjort var till Dalarö, en smal vältrafikerad väg men ingen plats för cyklister. Bilarna körde NÄRA när de körde om kan jag säga.

      Laddar in …
      1. Linda L skriver:
        17 mars, 2015 kl. 7:59 f m

        Tack!
        Visst är det så att föreställningar om hur det är ställer hinder i vägen (käppar i hjulet) men ju mer erfarenhet man får av olika trafikslag så inser man hur de var just vanföreställningar.
        Det enda kravet jag ställde på mig själv och som jag fortfarande cyklar efter är att jag ska ha roligt och inte känna mig stressad när jag ger mig ut och eftersom det alltid går fortare att cykla så vinner man mer tid = behöver inte stressa och får tid, som du skriver, till att stanna och njuta av staden och färden.
        Den enda incidenten jag har råkat ut för är att jag höll på att bli prejad av en man i en stor, svart bil när han gled förbi och kollade in de snygga tjejerna vid Stureplan. Den snygga tjejen till höger om honom på cykel såg han däremot inte 🙂
        (Blev ett långt svar men känner mig fortfarande nyfrälst.)

        Laddar in …
  4. Lars K skriver:
    11 mars, 2015 kl. 9:23 e m

    Tack för allt arbete ni lägger ned. Välskrivna, underhållande och framför allt konstruktiva poster.

    Laddar in …
  5. Arne B skriver:
    11 mars, 2015 kl. 5:41 e m

    Ni gör skillnad. Fortsätt med det! Två tummar upp!

    Laddar in …
  6. Jocke von Scheele skriver:
    11 mars, 2015 kl. 2:53 e m

    Rolig läsning och bra jobbat! Keep up the good work! =)
    En liten detalj: twitterkontot heter @svenskcykling Med k.

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      11 mars, 2015 kl. 3:10 e m

      Tack! Twitterkontot var rättlänkat men felstavat. Ordnat nu!

      Laddar in …
  7. JakobStar skriver:
    11 mars, 2015 kl. 2:09 e m

    Grattis.
    Appropå lobbying, om man vill gå med i någon orginasation för påverka för ett bättre cykelsverige (förutom att like:a er hemsida) är det cykelfrämjandet som gäller?

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      11 mars, 2015 kl. 2:16 e m

      Tack! I dagsläget tror jag att Cykelfrämjandet är det som gäller – vet inte ännu ifall det kommer att gå att ”bli medlem” i Nya Svensk Cykling. Återkommer!

      Laddar in …
  8. felix reychman skriver:
    11 mars, 2015 kl. 2:08 e m

    HURRA!!!!!!!!!
    Fem år och tusen poster av att hjälpa alla oss andra som vill cykla!
    TACK!

    Laddar in …
  9. Richard skriver:
    11 mars, 2015 kl. 1:31 e m

    Grattis på 1000-postdagen! Ni är så jäkla bra!

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      11 mars, 2015 kl. 1:38 e m

      Tack för att ni hänger på! Guld värt!

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d