Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Cyklar är hårdvaluta

Publicerad den 19 januari, 201512 januari, 2022

Jag har länge haft intrycket att cyklar behandlas lite som trafikens katter: de springer omkring lite vind för våg överallt och borde de inte registreras – för sin egen säkerhets skull? Så att någon bryr sig om dem?

Skeppshult
Trotjänare under sin glansdagar.

 
Så när jag nu håller på och flyttstädar och inser att jag måste göra mig av med min gamla trotjänare, min Skeppshult, så har min tanke hela tiden varit att köra den till grovsopen. Men jag tänkte att jag ger det en sista frest, kanske kan den användas till något vettigt? Kanske kan den gå till forskning – något cykelkök som behöver material till undervisning?
Så jag postade en förfrågan i Cykla i Stockholm på Facebook. Förslagen haglade in och bara några timmar senare stod Frej Connolly utanför min port.
Han behövde en extracykel och ingen blir gladare än jag att den används. Så efter att ha grävt upp den ur förrådet, snabbt tur till cykelpumpen vid cykelaffären och letande efter gamla nycklar så hämtades den lite senare på kvällen.
 

Hejdå skeppshult 1
Ny ägare!

Dessutom verkar det som att Frej får nya däck också
Screen Shot 01-19-15 at 11.04 AMSå, cyklar är hårdvaluta och det går blixtsnabbt att fixa nytt hem och användning även för en sliten hoj. FTW.

Hejdå skeppshult 2
På nya äventyr

 

22 svar på ”Cyklar är hårdvaluta”

  1. Anders Andersson skriver:
    20 januari, 2015 kl. 8:54 f m

    Tipsar om http://www.easyrecycling.nu/

    Laddar in …
  2. Anders Norén skriver:
    19 januari, 2015 kl. 7:44 e m

    Intressant liknelse med katter. Som (f.d.) kattägare så tycker jag att det finns likheter i diskussionen: kattägarorganisationerna vill ha registreringstvång för katter och att katter slutar betraktas som en slit- och slängprodukt, men alla sådana idéer bromsas av de som tycker att ”det är ju inte så noga” och att det ”inte ligger i kattens natur”, dvs. de som vill att katten ska fortsätta vara en slit- och slängprodukt.
    Cyklistorganisationer och debattörer inom vardagscykling vill att det ska vara ordning och reda på cykelinfrastrukturen och att cykling slutar betraktas som en fritidssyssla för barn och hemmafruar, men alla sådana idéer bromsas av de som tycker att ”det är ju inte så noga” och att det ”inte ligger i cyklingens natur”, dvs. de som vill att cyklingen fortfarande ska vara bara en fritidssyssla för barn och hemmafruar.

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      19 januari, 2015 kl. 7:57 e m

      Cyklar, katter och fritidsbåtar är väl nästan det enda som fortfarande är oregistrerat och därmed obeskattat. Den gemensamma nämnaren är så klart frihetskänslan.

      Laddar in …
      1. Anders Andersson skriver:
        19 januari, 2015 kl. 8:02 e m

        Tack Richard! Kunde inte sagt det bättre själv.

        Laddar in …
        1. Richard skriver:
          19 januari, 2015 kl. 8:55 e m

          Hahaha!

          Laddar in …
      2. Nils skriver:
        19 januari, 2015 kl. 9:04 e m

        Ett antal år från 80- till 90-talet fanns faktiskt ett obligatoriskt register för fritidsbåtar. Man betalade en avgift och fick sätta ett registreringsnummer på båten. Jag tror båtar med motorstyrka under 10 hk var befriade.
        Och fram till mitten av 90-talet var hundar registrerade och man betalade hundskatt.
        Så cyklarna kanske inte slipper undan för all framtid. (Men katter kommer aldrig låta sig beskattas.)

        Laddar in …
        1. Richard skriver:
          20 januari, 2015 kl. 6:32 f m

          Jo, jag minns det misslyckade båtregistret som sedan lades ner. Hade inte också cyklar registreringsskyltar för läänge sedan? Att hundregistret och därmed hundskatten har försvunnit glömde jag bort. Synd, för nu pajade min frihetsteori 🙂

          Laddar in …
          1. Anders Andersson skriver:
            20 januari, 2015 kl. 8:58 f m

            Låt oss gemensamt stå på barrikaderna för att försvara de sista oaserna av frihet.

            Laddar in …
          2. Vafalls? skriver:
            21 januari, 2015 kl. 5:45 f m

            Så låt oss bränna lagboken, regeringen, trafikreglerna, myndigheter, kommunalråd, mfl och införa allmän anarki? Ingen som hindrar oss att slänga kattungar i soporna; segla på fyllan; cykla när, där och hur vi vill; eller köra över cyklister – eller som underhåller cykelväger (som ju i och för sig är av ondo och tvingar oss att cykla vissa vägar) och lappar ihop oss när vis tår på öronen eller blir på-/överkörda.

            Laddar in …
          3. Richard skriver:
            21 januari, 2015 kl. 8:58 f m

            Är du på riktigt eller bara ett nättroll?
            Att segla eller cykla är att tyst ta sig fram och vara oberoende av drivmedel. Man kan planera att ta sig mellan två punkter men tjusningen är att följa vindarna och lägga till på nya platser. Cykeln är det mest lättparkerade fordonet och eftersom man ser så bra från cykel (man sitter ju så högt) är det ännu lättare att stanna och beöka nya butiker, utsällningar, stanna och prata med gamla vänner man ser på trottoaren etc.
            En hund kräver så mycket mer än en hund. Katter sköter sig själva och är renligare.
            Dessa tre saker är symboler för frihet. Försök inte få detta till frihet att göra vad man vill. Jag har seglat sedan barnsben utan att ”segla på fyllan”, jag har min fjärde katt (de andra dog av ålder och var inga sommarkatter som åkte i soptunnan) och jag stannar vid rödljus när jag cyklar.
            Jag kan inte bli upprörd eftersom du bara försöker provocera. Ingen kan vara så dum som att påstå att avsaknaden av kattregister betyder att vi slänger katterna i soptunnan.

            Laddar in …
        2. Anders Andersson skriver:
          20 januari, 2015 kl. 9:35 f m

          Båtregistret gällde alla båtar över 5 meter och gällde 1988-1993. Officiella skälet till införande var att minska stölder och kanske även buskörning, men man tog med alla båtar – även segelbåtar och roddbåtar, så det handlade mer om allmän klåfingrighet på ett hittills oreglerat område och möjligen ett sätt att komma åt obeskattade förmögenheter – men hur mycket förmögenhet kan man stoppa i en 5 m båt?.
          Och, vem stjäl en 5 m segelbåt, seglar iväg med den och tror att han inte ska bli upphunnen? Och en mycket stor del av segelbåtsbeståndet var vid den tiden fortfarande träbåtar – var och en unik och lätt igenkännlig. Stöldrisken för dessa båtar får nog sägas vara obefintlig.
          Vem stjäl en 5 m roddbåt och ror iväg med den? Man kan förvisso stoppa den på en lastbil, men då går det också ju lätt att ta bort registreringsnumret.
          Båtregister och cykelregister är fortfarande mycket dåliga idéer som ger mycket mer skada än de tillför nytta.
          Varför hundar ska vara registrerade vet jag inte. Officiella motiveringen är att man ska minska problemet med aggressiva hundar – någon som förstår hur den logiken funkar? Det finns förslag om att registrera katter SOU 2011:75. En lika dålig idé det.
          Låt oss använda våra byråkraters energi till att fixa bra snöröjning och bra cykelvägar istället för att administrera register.

          Laddar in …
          1. Anders Norén skriver:
            20 januari, 2015 kl. 2:28 e m

            Äh, det är väl inte så noga. Grejen med cykling är ju friheten. Särskilda cykelvägar innebär bara att cyklingen ska pressas in i ett fyrkantigt regelsystem som inte är anpassat för cyklar. Låt cyklisterna åka fritt, det skadar ju ingen.

            Laddar in …
          2. Anders Andersson skriver:
            20 januari, 2015 kl. 7:03 e m

            ??
            Frihet är det utan någon som helst jämförelse absolut viktigaste här i världen.
            ”Frihet är det bästa ting, som sökas kan all jorden kring”
            Redan Biskop Thomas visste detta.

            Laddar in …
          3. Anders Andersson skriver:
            20 januari, 2015 kl. 7:13 e m

            Ska man citera, ska man citera rätt:
            ”Frihet är det bästa ting som sökas kan all världen kring”

            Laddar in …
          4. Anders Norén skriver:
            20 januari, 2015 kl. 7:18 e m

            Och ändå skapar vi människor lagar och regler i syfte att begränsa vår frihet.

            Laddar in …
          5. Anders Andersson skriver:
            20 januari, 2015 kl. 8:55 e m

            Det är tyvärr alltför många som ser andras frihet som ett hot: Kim Jong-un, Thein Sein, Islam Karimov, Berdymuchamedov, Lukaschenko, IS, Putin, Xi Jinping, Boko haram … Listan är redan alltför lång och behöver istället kortas…

            Laddar in …
          6. Anders Norén skriver:
            20 januari, 2015 kl. 9:17 e m

            Jösses. Från att vara emot vanvård av katter var steget tydligen inte särskilt långt till att vara för diktatur och folkmord.
            Om det omvända gäller så hoppas jag att du inte har husdjur.

            Laddar in …
          7. Anders Andersson skriver:
            20 januari, 2015 kl. 10:14 e m

            Det är ett sluttande plan, det går sällan att stanna där man vill. Det som sågs som otänkbart för bara 10 år sedan, reagerar ingen på idag. Nina Björk skrev en mycket bra krönika om detta i dagens DN.
            Vad gäller vanvård av djur så är regler ett mycket dåligt substitut för ansvar. Man mäter det man kan mäta. T.ex. båslängd. 2 cm för kort bås räknas som vanvård, även om man handmjölkar och gullar med djuren varje dag och de får gå fritt ute vart de vill resten av tiden.
            Har du 51 träd per hektar betesmark räknas den som skog och du tappar all hjälp att bevara den biologiska mångfalden på marken. Sågar du däremot ned det 51:a trädet – oavsett om det är en gammal ek med massor av sällsynta lavar och skalbaggar – så får du hjälp igen.

            Laddar in …
      3. Anders Norén skriver:
        19 januari, 2015 kl. 9:14 e m

        QED.

        Laddar in …
  3. Frej skriver:
    19 januari, 2015 kl. 6:48 e m

    Jag kommer att göra iordningen cykeln och sen låna ut den gratis till vänner och bekanta som är på besök i Stockholm. Jag skrev ett inlägg på Facebook idag och fick svar direkt från en som ville använda den! 🙂
    Om någon här behöver en cykel tillfälligt så kan ni höra av er till mig. Det är inga problem att ha den en vecka eller mer. Finns att hämta upp nära Medborgarplatsen på Södermalm.

    Laddar in …
  4. Markus Johansson skriver:
    19 januari, 2015 kl. 2:15 e m

    Vad var var det som var slitet på den? Om man är lite händig borde man väl kunna byta det som blivit slitet så länge ramen inte gått sönder.

    Laddar in …
    1. Frej skriver:
      19 januari, 2015 kl. 6:41 e m

      Mest slitdelar som växel- och bromsvajer, bromskloss, kedjan, rikta hjulen lite och byta ut några ekrar. Sedan behövs bak- och framlampa samt röd reflex bak. Kanske nya däck (32-622). Om någon vill skänka något så får de gärna maila mig, frej connolly se.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d