Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Skanska: Nu är vår omläggning klar

Publicerad den 21 oktober, 201413 januari, 2022

Vi var ju lite kritiska till en omledning på Strandvägen tidigare i höstas. Nu har Anna Palmér från entreprenören, Skanska Spårväg, hört av sig till oss. Så här skriver hon:

Hej Cykelbloggen.
Va roligt att ni uppmärksammat vårt bygge.
På strandvägen är det förberett för er att cykla på andra sidan gatan än i filmen. Vi ber om ursäkt om vi inte hann leda om er tillräckligt noga till andra sidan gatan så att det var det naturligaste för er att cykla där.
Vi har byggt färdigt vår trafikavstängning och hoppas det är tydligare nu.
Som svar på er film har vi gjort en film om hur man bör cykla förbi vårt arbetsområde. Vi på Skanska har förberett en skyddad cykelbana för er då vi arbetar efter vår säkerhetspolicy, ”Vi arbetar säkert, eller inte alls”. Detta vill vi såklart även ge er, så ni kan ”Cykla säkert, eller inte alls”.
Ha en bra dag!
Cykla lugnt.

Och mycket riktigt, de gjorde en svarsfilm ftw:

Skanska Spårväg Citys svar till Cykelbloggen from Anna Palmér on Vimeo.
Vi testcyklade i morse och det fungerade utmärkt. Det man ska vara försiktig med är i utfarterna till de två tvärgatorna – korsande trafik har väjningsplikt, med hajtänder och allt, men risken är att framförallt biltrafiken som kommer därifrån bara tittar åt vänster och inte förväntar sig cyklister också från höger.
Det blir visserligen lite slalom, men vägarbeten är vägarbeten. Det blir meck och det får man som trafikant hacka i sig.
I övrigt, lysande.

36 svar på ”Skanska: Nu är vår omläggning klar”

  1. Tony Nordin skriver:
    25 oktober, 2014 kl. 8:01 e m

    Ni borde hitta fler skribenter! Det här är min favoritblogg och det vore toppen om inläggen kunde komma lite tätare! 🙂
    Men keep ut the good work!

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      26 oktober, 2014 kl. 4:56 e m

      Jättekul att höra! Ja, de kommer ju lite stötvis, beroende på inspiration och tid över. Det är ju problemet med en fritidsblogg. Men vi sliter på!

      Laddar in …
  2. Nils skriver:
    22 oktober, 2014 kl. 3:38 e m

    Kul när det faktiskt går att få kontakt med trafikomledarna!
    Vad gäller de två tvärgatorna:
    ”Det man ska vara försiktig med är i utfarterna till de två tvärgatorna – korsande trafik har väjningsplikt, med hajtänder och allt, men risken är att framförallt biltrafiken som kommer därifrån bara tittar åt vänster och inte förväntar sig cyklister också från höger.”
    Inte har bilar som kommer från sidogatorna väjningsplikt mot cyklisterna där? Väjningsplikten och hajtänderna gäller gentemot trafik som korsar på bilvägen. Vi cyklister befinner oss på cykelbana och har, som nästan alltid, väjningsplikt. Eller kanske missförstår jag.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      22 oktober, 2014 kl. 4:52 e m

      Nej, när hajtänderna är placerade på insidan av cykelöverfart så gäller väjningsplikt mot korsande fordonstrafik.
      Så har i alla fall jag fått det förklarat för mig.

      Laddar in …
    2. Robert Andersson skriver:
      23 oktober, 2014 kl. 11:05 e m

      Hajtänderna är en anvisning som står över andra regler. Alltså så gäller skyltad väjningsplikt, över ”utfartsregeln”.

      Laddar in …
  3. idadahlback skriver:
    22 oktober, 2014 kl. 11:25 f m

    Skanska: Nu är vår omläggning klar http://t.co/6j0zEmRNDf

    Laddar in …
  4. Aliide skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 9:22 e m

    Skanska sköter sig dock inte alltid så perfekt, de har något slags upplag för fordon och bodar* där jag passerar dagligen. Det går dock inte att räkna de gånger de istället stannat/parkerat på den smala remsa av gc som går framför. När en mindre lastbil står där är det omöjligt att ta sig förbi utan får baxa sig över gräsvallen till bilvägen.
    * Belägen i korsningen Älsjö Broväg/Huddingevägen.

    Laddar in …
  5. Anna Palmér skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 2:31 e m

    Hej! Tack för fina kommentarer. Jättekul Christian Gillinger :). Jag ska försöka fixa lite hajtänder till övergångsstället nästa gång de är här och målar. /Anna på Skanska

    Laddar in …
    1. Helena Sahlén Folke skriver:
      21 oktober, 2014 kl. 7:06 e m

      Hej! En cykelöverfart vid övergångsstället när man ska över till Berwaldhallen hade suttit fint också. I nuläget ska man väl egentligen leda cykeln över där? Eller?

      Laddar in …
      1. Erik Johansson skriver:
        22 oktober, 2014 kl. 8:14 f m

        Du behöver bara leda cykeln om du vill använda dig att andra trafikanters väjningsplikt mot fotgängare.

        Laddar in …
        1. Ms_Xx skriver:
          22 oktober, 2014 kl. 10:39 f m

          Får man alltså cykla över vägen på vanliga övergångställen? Inte säker på om det är ett sånt just där men du kanske vet?

          Laddar in …
          1. Christian Gillinger skriver:
            22 oktober, 2014 kl. 12:20 e m

            japp, det får man!

            Laddar in …
          2. Ms_Xx skriver:
            22 oktober, 2014 kl. 12:40 e m

            Vad bra! Jag som brukar hoppa av och gå för att inte trigga bilföraraggression (om det inte är en cykelbana bredvid gångbanan över vägen).

            Laddar in …
          3. Richard skriver:
            24 oktober, 2014 kl. 11:20 f m

            På obevakat övergångsställe (med eller utan cykelöverfart) får du cykla men du har väjningsplikt. Då gäller det att vara försiktig.
            Igår cyklade jag från Gärdet och satt länge på sadeln vid det nya övergångsstället vid Strandvägen. Ingen bil stannade så klart. Då klev jag av cykeln. Ingen stannade nu heller.
            Då klev jag bara rakt ut när det var en stor lucka så bilen fick bromsa. Bilarna på motsatt sida ville inte heller stanna så jag sköt cykeln framför mig så bilen blev tvungen att bromsa för att inte få lackskador. Bilisten tutade när jag hade passerat. Moget.
            OK, det var mörkt vid 20:00 men jag hade lyse fram och bak. Det här är ju knappast Skanskas ansvar men sätter man upp nya övergångsställen relativt nära efter en sväng i svag nerförsbacke där bilister är vana att gasa för att hinna över korsningen bör man kanske placera ut lampor så bilistetna uppmärksammar det nya tillfälliga övergångsstället.
            Nästa gång jag cyklar här en mörk kväll tar jag nog vägen bakom kyrkan istället.

            Laddar in …
  6. roflolol skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 11:37 f m

    @Cyklistbloggen @SkanskaSverige Pluspoäng för chipmusiken, Minuspoäng för stående video.

    Laddar in …
  7. JohanJohnsson skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 11:17 f m

    sen kan man ju fundera lite över om det kanske borde ha räckt med en välskyltad omledning så kanske inte skanska behövde producera en flim om hur vi ska cykla??

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      21 oktober, 2014 kl. 12:12 e m

      Seriöst hade jag gärna sett att alla entreprenörer gör filmer vid omledningar. Plus skyltar. Tyckte det här var guld för att snabbt se hur de tänkt.

      Laddar in …
  8. svenand skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 10:30 f m

    RT @Cyklistbloggen: Skanska: Nu är vår omläggning klar http://t.co/l5hhnuzT0g #cykla #08cyklist #08pol

    Laddar in …
  9. Zäta skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 10:23 f m

    Riktigt bra agerande av Skanska och skönt att se någon som tar cyklingen på allvar. Man kanske ska cykla förbi och bjuda Anna och gänget på fika 🙂

    Laddar in …
  10. felix reychman skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 10:19 f m

    Va roligt att det finns saker som funkar, och entreprenörer som är måna om sitt anseende, och tar sig tid att svara konstruktivt och är stolta över bra cykellösningar. heja!

    Laddar in …
  11. SvecTweet skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 10:18 f m

    RT @KristerIsaksson: Hej @Svevia se hur konkurrent @SkanskaSverige arbetar med säkerhet för cykel: http://t.co/rlo9bpyThN Skillnad mot er: …

    Laddar in …
  12. JBackeman skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 10:18 f m

    RT @Cyklistbloggen: Skanska: Nu är vår omläggning klar http://t.co/l5hhnuzT0g #cykla #08cyklist #08pol

    Laddar in …
  13. Englebengle skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 10:16 f m

    @Cyklistbloggen synd att det skarpa 90-graderssvängarna tvingar ut cyklisterna i mötande. Annars bästa temporära omledningen jag sett

    Laddar in …
  14. velonavia skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 10:08 f m

    RT @KristerIsaksson: Hej @Svevia se hur konkurrent @SkanskaSverige arbetar med säkerhet för cykel: http://t.co/rlo9bpyThN Skillnad mot er: …

    Laddar in …
  15. Linda Kummel skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 10:08 f m

    Jättebra och seriöst hanterat av entreprenören! Cyklade igår och det enda som funkade riktigt kasst var den nya överfarten, där jag inte blev översläppt förrän jag demonstrativt hoppade av cykeln och började gå över. Innan dess 7 bilar som bara körde på. Lite hajtänder hade suttit fint där.

    Laddar in …
  16. Erik skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 10:02 f m

    Roligt svar från Skanska! Den omläggningen verkar ju vara helt ok nu.

    Laddar in …
  17. PutteB3 skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 10:00 f m

    RT @Cyklistbloggen: Skanska: Nu är vår omläggning klar http://t.co/l5hhnuzT0g #cykla #08cyklist #08pol

    Laddar in …
  18. dblomskog skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 10:00 f m

    RT @KristerIsaksson: Hej @Svevia se hur konkurrent @SkanskaSverige arbetar med säkerhet för cykel: http://t.co/rlo9bpyThN Skillnad mot er: …

    Laddar in …
  19. Swede_Box skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 9:59 f m

    .@Cyklistbloggen bra av @SkanskaSverige

    Laddar in …
  20. KristerIsaksson skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 9:58 f m

    Hej @Svevia se hur konkurrent @SkanskaSverige arbetar med säkerhet för cykel: http://t.co/rlo9bpyThN Skillnad mot er: http://t.co/0eBjWzIcak

    Laddar in …
  21. cykelbloggar skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 9:56 f m

    Cyklistbloggen: Skanska: Nu är vår omläggning klar http://t.co/RLXAzJmoXG @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  22. Christian Gillinger skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 9:53 f m

    Vi har egentligen bara en invändning: https://www.youtube.com/watch?v=Bt9zSfinwFA

    Laddar in …
    1. JohanJohnsson skriver:
      21 oktober, 2014 kl. 10:00 f m

      LOL 🙂

      Laddar in …
    2. JohanJohnsson skriver:
      21 oktober, 2014 kl. 10:09 f m

      ska vi vara åt det petemetrriska synandet av varandra så saknas det ett ord i första stycket i bloggpsten. ett ”har” men det går ju och förstå ändå vad ni menar men filmen var rolig ändå 🙂

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        21 oktober, 2014 kl. 12:11 e m

        Såg det, ändrat.

        Laddar in …
  23. Swede_Box skriver:
    21 oktober, 2014 kl. 9:50 f m

    RT @Cyklistbloggen: Skanska: Nu är vår omläggning klar http://t.co/l5hhnuzT0g #cykla #08cyklist #08pol

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d