Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

FLASH: Nu dras cyklister in för rätta!

Publicerad den 16 oktober, 201413 januari, 2022

Det har varit rödljuskontroll i Skellefteå och nu har det blivit domstolssak. Ingressen hos Västerbottennytt får det att låta som cyklistmassor:

Efter att Skellefteåpolisen hållit ett vakande öga cyklisternas beteende i trafiken under två veckor dras nu cyklister in i rättsalen.

”Cyklister”. De var två. Anyhoo…
 
rodljuskarlek
Sedan dras åter den felaktiga kopplingen mellan rödljuskörning och de ökande antal olyckor MSB och VTI:s undersökningar visat:

Polisens insats beror på att antalet cykelolyckor ökat i kommunen.
Men cyklister som struntar i trafikregler skapar ett behov för att säkra tryggheten i trafiken, menar han.
– Behovet finns överrallt i länet, och förmodligen i hela landet. Var vi än tittar i länet är cykelolyckor ett växande problem.

Snälla. Kan vi inte en gång för alla försöka komma ihåg vad det handlar om?
Vi håller med, det är dumt att köra mot rött. Vi gör det inte. Men ökningen av cykelolyckor handlar om singelolyckor. Som enligt samma forskare framförallt handlar om dåligt utformad och underhållen infrastruktur. Det handlar inte om rödljuskörning överhuvudtaget.
Det finns ingen koppling mellan rödljuskörande och de ökande olyckorna. Sluta hitta på den kopplingen. Den stämmer inte. Den är falsk. Det är hittepå.
 

27 svar på ”FLASH: Nu dras cyklister in för rätta!”

  1. Arvid skriver:
    23 oktober, 2014 kl. 12:42 e m

    Kan man inte anmäla alla för förtal, de som påstår att cyklister bryter mot trafikreglerna och därför bidrar till en ökande olycksstatistik. Eller något annat brott? Det behöver inte leda till någon fällande dom, bara det får uppmärksamhet och får folk att förstå verkligheten.

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      23 oktober, 2014 kl. 2:37 e m

      Det skulle vara intressant och veta!
      Byt bara ut cyklist mot invandrare / homosexuell / jude så ser man tydligt hur vidrigt dessa svepande uttalande är!
      Nättroll är svåra att ändra beteende på men journalister och poliser borde inte få gå fria med dessa uttalanden gång på gång på gång.

      Laddar in …
    2. Erik Johansson skriver:
      24 oktober, 2014 kl. 8:29 f m

      Nej. Förtalslagar är förövrigt godtyckliga och gynnar inte precis den med lite resurser.

      Laddar in …
  2. Olof E skriver:
    17 oktober, 2014 kl. 5:04 e m

    Konkurrenten Norran har också skrivit ett antal artiklar om cykel och säkerhet.
    http://norran.se/nyheter/karta-har-ar-det-farligast-att-cykla-282365

    Laddar in …
  3. HBjerhag skriver:
    16 oktober, 2014 kl. 10:43 e m

    @Cyklistbloggen Gillar ändå att cyklister hålls efter vad gäller trafikregelföljsamhet. Bättre än att folk hittar på egna regler.

    Laddar in …
  4. Greijus skriver:
    16 oktober, 2014 kl. 9:14 e m

    RT @Cyklistbloggen: FLASH: Nu dras cyklister in för rätta! http://t.co/j8HAHyTw3S #cykla

    Laddar in …
  5. Richard skriver:
    16 oktober, 2014 kl. 8:14 e m

    Om fler cyklar och det blir ”fler” olyckor kan olycksstatistiken ändå sjunka. Det är ju ren matematik.
    Ökar den svenska befolkningen ökar antalet vad-som-helst utan att det säger någonting.
    Bra reklam för Skellefteå.

    Laddar in …
  6. Fredrik Jönsson skriver:
    16 oktober, 2014 kl. 7:45 e m

    Angående ökningen. Show me the numbers. Det enda jag har hört någon forskare tala om är en ökning av antal rapporterade fall. Vilket inte är samma sak.

    Laddar in …
    1. Fredrik Jönsson skriver:
      16 oktober, 2014 kl. 7:47 e m

      Alltså, att det är fler olyckor än man tidigare har trott att det är. Men eftersom man inte visste hur många det var tidigare vet man inte heller att det har varit en ökning. Men man får gärna rätta mig om det är fel.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        17 oktober, 2014 kl. 9:28 f m

        Nej, jag måste gå tillbaka till undersökningarna och dubbelkolla. Börjar misstänka att det handlar om att man sa att olyckorna var fler än man tidigare trott. Men det är ju inte samma sak som en ökning.

        Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      16 oktober, 2014 kl. 8:12 e m

      Ur dagens DN:

      Laddar in …
      1. Fredrik Jönsson skriver:
        16 oktober, 2014 kl. 10:26 e m

        Jag vet att det är storyn i media. Jag vill åt de fakta som påståendet baseras på.

        Laddar in …
        1. Christer Holmström skriver:
          17 oktober, 2014 kl. 5:20 f m

          Trafikanalys – http://www.trafa.se – har statistik, som baseras på sjukvårdsrapporterade vägtrafikskador (STRADA). 2011 skadades 6891 cyklister (5498 singel, 766 vid kollision med bil/buss/lastbil), 2012 skadades 8993 cyklister (7125 singel, 1039 vid kollision med bil/buss/lastbil), 2013 skadades 10785 cyklister (8642 singel, 1173 vid kollision med bil/buss/lastbil). Så nog är det en ökning alltid.
          Singelolyckorna är alltså ca 80 % av alla skadade. Men, det som är intressant med den här statistiken är att cyklisternas andel av alla skadade är runt 25 % alla de här åren och att fler såväl fotgängare som bilister skadades. Så att majoriteten som skadas skulle vara cyklister är alltså ren bullshit!

          Laddar in …
          1. Fredrik Jönsson skriver:
            17 oktober, 2014 kl. 9:16 f m

            Problemet med TRAFA är väl att inrapporteringen dit fortfarande ökar, det finns fortfarande sjukhus som ansluter sig om jag inte har missförstått det. Hur ser det ut om man tittar specifikt på t.ex Stockholm där sjukhusen har varit med en längre tid?
            Det är inget tvivel om att de inrapporterade fallen ökar. Frågan är om det motsvarar en faktiskt ökning av antalet olyckor eller inte? Eller om det är just inrapporteringen som ökar.

            Laddar in …
          2. Christer Holmström skriver:
            17 oktober, 2014 kl. 11:45 f m

            Det finns naturligtvis brister i den här statistiken. I dagsläget är det dock bara ett akutsjukhus som inte är anslutet, vilket också lär ha varit förhållandet förra året. Man ska också ha i minnet att statistiken bara omfattar sådana som har behandlats på akutsjukhus. En cyklist som har fått lite skrubbsår efter en vurpa och får behandling på vårdcentralen finns alltså inte med i statistiken, medan den som får det på akutsjukhuset kan finnas med.
            Men det finns självfallet också andra mörkertal beroende på sjukhuspersonalens tid/intresse att rapportera in skador.
            När det gäller länsvis statistik så finns ingen sådan, men Transportstyrelsen kan ta fram den om man kontaktar dem.
            När det sen gäller den synbarligt kraftiga ökningen mellan 2011 och 2013, så är den generell och är väl sannolikt en följd av en bättre rapportering.

            Laddar in …
        2. Christian Gillinger skriver:
          17 oktober, 2014 kl. 9:27 f m

          Du missförstår. DN artikeln håller ju med. Samtidigt som olyckorna ev ökar, ökar också cyklisterna. Det kan alltså vara så att ökningen bara följer cyklistantalet. Vilket betyder att det inte är någon ökning.

          Laddar in …
  7. Magnus_K skriver:
    16 oktober, 2014 kl. 7:38 e m

    RT @Cyklistbloggen: FLASH: Nu dras cyklister in för rätta! http://t.co/j8HAHyTw3S #cykla

    Laddar in …
  8. cwsk86 skriver:
    16 oktober, 2014 kl. 6:29 e m

    @Cyklistbloggen Ingen myndighetsperson verkar ens vilja öppna den där pärmen som det står ”FAKTA” på. Vi delar ut lite böter istället..

    Laddar in …
  9. Tony Nordin skriver:
    16 oktober, 2014 kl. 6:28 e m

    Det är billigare för kommuner att skylla på rödljuskörning än att åtgärda cykelbanorna.

    Laddar in …
    1. Erik Johansson skriver:
      17 oktober, 2014 kl. 8:58 f m

      Nu är ju inte Polisen en del av kommunen, men jag håller med om att det är lite unket att skylla på ett beteende och sedan inte göra något åt de problem som finns inom kommunen.
      Jag undrar varför helt nya cykelbanor ser ut som nedan, Stadelsnämnden Hägersten-Liljeholmens verkar aktivt för att detta ska vara den enda vägen för cyklister, samma sak händer i alla nybyggen t.o.m. i stadsdelar som ska räknas som innerstad!
      http://www.bicycling.se/cldocpart/12882.jpg

      Laddar in …
      1. Richard skriver:
        17 oktober, 2014 kl. 9:10 f m

        Vad är det för fel på denna cykelbana?

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          17 oktober, 2014 kl. 9:25 f m

          Den är för smalt utförd, ligger för nära stolparna och utgången från fastigheterna gör att folk kliver ut i cykelbanan. Den ska vad jag förstår göras om alt. tas bort helt.

          Laddar in …
        2. Erik Johansson skriver:
          17 oktober, 2014 kl. 11:21 f m

          Skulle nästan kalla den för smal för att vara trottoar. Har faktiskt aldrig passerat här utan att möta en barnfamilj.

          Laddar in …
  10. ekstromenator skriver:
    16 oktober, 2014 kl. 6:19 e m

    RT @Cyklistbloggen: FLASH: Nu dras cyklister in för rätta! http://t.co/j8HAHyTw3S #cykla

    Laddar in …
  11. cykelbloggar skriver:
    16 oktober, 2014 kl. 6:15 e m

    Cyklistbloggen: FLASH: Nu dras cyklister in för rätta! http://t.co/9vM0KgSiLf @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  12. arkley16 skriver:
    16 oktober, 2014 kl. 6:07 e m

    RT @Cyklistbloggen: FLASH: Nu dras cyklister in för rätta! http://t.co/j8HAHyTw3S #cykla

    Laddar in …
  13. Matsey79 skriver:
    16 oktober, 2014 kl. 5:47 e m

    RT @Cyklistbloggen: FLASH: Nu dras cyklister in för rätta! http://t.co/j8HAHyTw3S #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d