Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nytt rödljus på Kanalvägens pendlingsstråk

Publicerad den 21 september, 201413 januari, 2022

Apropå det vi skrev om rödljus så börjar Kanalvägen på kommungränsen mot Nacka bli klar.
Kanalvägen är ett pendlingsstråk och ska som sådant:

”kännetecknas av breda cykelbanor eller – fält med bra framkomlighet, trafiksignaler anpassade till cykeltrafiken och hög standard på drift och underhåll.”

Kanalvägen
För ett år sedan, sommaren 2013, trodde vi att Kanalvägen började bli klar. Vi gjorde då den här jämförelsen mellan gamla sträckningen och nya:

Den gamla vägen gick alltså parallellt med bilvägen och sedan svängde man helt enkelt vänster upp till cykelbanan på andra sidan. Den nya sträckningen leder en istället in i korsningen och innebär därmed att man får ett rödljus när man ska korsa den biltrafik man tidigare cyklat parallellt vid.
Sedan sommaren 2013 har inte jättemycket hänt ur ett cykelperspektiv, men nu senaste veckorna har de tagit bort refugen som låg i vägen och kompletterat korsningen med cykelrödljus. Så här såg det ut när jag cyklade till jobbet i veckan:

Och jag vågar sätta en peng på att det här kommer bli en plats där många cyklister cyklar mot rött. Varför?
För att det är rött som standard. Om ingen trycker på knappen är det rött – alldeles oavsett om det finns någon trafik eller inte.
Jag stod där helt ensam. Det fanns ingen korsande trafik överhuvudtaget. Det finns ingen anledning till att det var rött.
Så var det nere vid Vikingterminalen på Stadsgårdsleden. Där var det förut rött tills dess någon tryckte på knappen. Det kunde vara helt öde, men det var rött ändå.

För det mesta grönt
För det mesta grönt

Det ledde till att de flesta, 82%, körde mot rött (se Cykeltrafik och trafiksignaler, pdf).
När man ändrade så att den istället var grön tills dess det fanns korsande trafik, så sjönk rödljuskörandet kraftigt. Och det är väl så det ska vara på pendlingsstråk: ”trafiksignaler anpassade till cykeltrafiken”.
Kanalvägens cykelrödljus är helt nya. Jag tror inte de ställt in dem än och jag hoppas de gör som på Stadsgårdsleden – ställer in det så att det bara är rött när det behövs.
Helt enligt Cykelplanen alltså.
(Här är korsningen i Google Maps)

14 svar på ”Nytt rödljus på Kanalvägens pendlingsstråk”

  1. Sidney Holm skriver:
    16 oktober, 2014 kl. 12:21 e m

    På en del ställen borde man kunna ha blinkande gult för
    cyklister istället för rött. Då behöver man bara stanna när det behövs och
    slipper bryta mot trafikreglerna.

    Laddar in …
    1. Erik Johansson skriver:
      16 oktober, 2014 kl. 3:48 e m

      Vet inte om det är bättre än att ha släckta lysen, till man trycker på dom, som man har på flera ställen.

      Laddar in …
  2. roflolol skriver:
    24 september, 2014 kl. 11:01 e m

    @Cyklistbloggen med tanke på den väldigt ringa trafiken på vägen där känns hela cykelbanan jävligt onödig. Det vanliga körfältet duger fint.

    Laddar in …
  3. Fredrik skriver:
    23 september, 2014 kl. 10:40 f m

    Det är extremt få som använder den cykelvägen. Cyklar där nästan varje dag och majoriteten av cyklisterna cyklar på bilvägen, genom korsningen och sedan upp i ett ganska märkligt cykelfält som går parallellt med bussfilen.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      23 september, 2014 kl. 12:22 e m

      Jepp, men jag tror de håller på och bygger bort cykelfilerna över korsningen. Jag kör själv på vägen än så länge, men poängen för mig är att pendlingsstråket ska vara byggt så att man vill cykla där, istället för på vägen.

      Laddar in …
  4. Cyklistbloggen skriver:
    22 september, 2014 kl. 9:01 f m

    Helginlägg 2: Nytt cykelrödljus på Kanalvägens pendlingsstråk: http://t.co/VAfMC6itx5 #cykla

    Laddar in …
  5. Peter skriver:
    21 september, 2014 kl. 7:12 e m

    Man kan ju tycka att de ska ställa in signalerna rätt redan från början. Tror knappast att bilsignaler installeras oinställda. Då hade det blivit ett dj-vla liv… :-). Men kanske om 50 år…

    Laddar in …
  6. Newinter skriver:
    21 september, 2014 kl. 7:07 e m

    Vi får väl hoppas att de tänker på att flytta bak stopplinjerna en liten bit också.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      21 september, 2014 kl. 7:36 e m

      Det tänkte jag inte ens på. Det har varit rätt lite trafik där senaste veckan – vägen är numera spärrad för biltrafik från Hammarby Sjöstad, förutom Henriksdal, mellan 7 och 9. Även om inte alla bryr sig om det

      Laddar in …
  7. CLW_Everett skriver:
    21 september, 2014 kl. 7:06 e m

    RT @Cyklistbloggen: Nytt rödljus på Kanalvägens pendlingsstråk http://t.co/vR6NzCwPgU #cykla

    Laddar in …
  8. cykelbloggar skriver:
    21 september, 2014 kl. 7:06 e m

    Cyklistbloggen: Nytt rödljus på Kanalvägens pendlingsstråk http://t.co/TZ7hn0PbVk @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  9. ekstromenator skriver:
    21 september, 2014 kl. 6:41 e m

    @Cyklistbloggen Eftersom det är i en backe lär många strunta i lyset, skitkorkad lösning där det tidigare var mycket smidigare att passera !

    Laddar in …
  10. olavtorvund skriver:
    21 september, 2014 kl. 6:17 e m

    RT @Cyklistbloggen: Nytt rödljus på Kanalvägens pendlingsstråk http://t.co/vR6NzCwPgU #cykla

    Laddar in …
  11. jwolfers skriver:
    21 september, 2014 kl. 6:11 e m

    RT @Cyklistbloggen: Nytt rödljus på Kanalvägens pendlingsstråk http://t.co/vR6NzCwPgU #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d