Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Jösses. Rödljuskörande cyklister engagerar

Publicerad den 26 september, 201413 januari, 2022

Det smällde till rejält på bloggen igår – det var länge sedan ett inlägg fick så många läsare. Rödljuscykling verkar engagera, inte bara här, utan också i sociala medier: på Facebook, Twitter, Reddit.
De flesta verkade greppa budskapet, särskilt de som också var pendlingscyklister. Några tyckte att jag försökte ursäkta rödljuskörande och det var verkligen inte avsikten (det var lite därför jag också skrev att jag inte gör det i fetstil).  Någon tyckte att inlägget var för långt (”en novell”) och sorry för all text, men det kan ju vara så med argument, att de tar lite plats.

Hornsgatan
Bjuckar på en bil-bild till

 
Men för dem som inte riktigt orkade läsa allt och bara tittade på bilderna så är argumenten här i en, visserligen förenklad, kortversion i punktform:
TL;DR

  • Det är dåligt av massor av skäl när trafikanter inte följer trafikreglerna
  • Det är inget unikt för cyklister att inte följa trafikreglerna och de är heller inte värre än någon annan
  • Cyklister är enda trafikgruppen där olycksstatistiken är negativ
  • De olyckor som ökar är enligt samstämmiga forskare inte rödljuskörningsrelaterade. Det handlar i huvudsak om singelolyckor. En cyklist som kör mot rött och krockar med fotgängare eller bil eller annat räknas inte som singelolycka.
  • Jag är trött på att trafiksäkerhetsarbetet för cyklister ständigt reduceras till att bara handla om rödljuskörande cyklister

Så.
Jag vill igen understryka att punktlistan ovan är förenklad för att hålla den kort. Annars blir det en novell till. Och det vore ju tråkigt. Det ska vara lätt med trafiksäkerhet.
Och för tydlighetens skull: Nej, jag tycker inte det är okej att cykla mot rött. Det är punkt ett på listan ovan.
Jag tycker också jag fick till det lite på Reddit, så jag skriver det också här:
Om man hade tillämpat samma strategi mot motortrafiken som man idag gör mot cyklister, så hade vi inte haft 2+1 vägar, mötesseparering, vajerräcken, byggt om farliga korsningar till cirkulationsplatser och allt annat som nollvisionen förde med sig.
Och då hade förmodligen olycksstatistiken för motortrafiken sätt betydligt sämre ut än idag.
Men nollvisionen är inte bara infrastrukturförändringar. Den innehåller också ökad användning av fartkameror, effektivare alkoholkontroller och sänkta hastighetsgränser.
På samma sätt måste ett säkerhetsarbete för cyklister omfatta både regelefterlevnad och omfattande satsningar på infrastruktur. Så sker inte idag.
Det är poängen och problemet som jag ser det.
 
 

23 svar på ”Jösses. Rödljuskörande cyklister engagerar”

  1. Magnus skriver:
    28 september, 2014 kl. 10:15 f m

    Skaffade bil i våras efter att ha varit billös i närmare fem år. När jag satte mig bakom ratten igen så var jag egentligen en cyklist i en plåtburk på hjul. Några saker chockade mig. 1. Hur dåligt man ser i en bil när man kör i stadstrafik. 2. Att alla ser en och man slipper tänka vad andra ska göra i trafiken. 3. Men framförallt. Hur sinnesjukt många bilister som inte följer trafikreglerna och som man måste anpassa sig till. Speciellt gäller det hastighetsbegränsningarna. Jag tar numera kritik mot oss cyklister från bilister med en stor portion salt.

    Laddar in …
  2. Dmitri Fedortchenko skriver:
    26 september, 2014 kl. 11:57 f m

    Jag tycker du skrev en bra artikel och var övertydlig med att du anser att det är bra att stanna för rött.
    Rödljusfetischister kan väl bara tyda färger (Rött! Grönt!) och det där med läsförståelse och fritt tänkande är inget för dessa robotar 😉
    Nästa gåg får du skriva artikeln i röd/gul/grönt så de fattar.

    Laddar in …
  3. Håkan skriver:
    26 september, 2014 kl. 11:22 f m

    Som jag ser skylten i bilden ovan så är det vänster fil som är bussfil och pilen pekar var jag som inte kör buss i linjetrafik skall köra. Skyltar sitter på höger sida om den fil eller väg de gäller. Jag hade utan att tänka mer på det kört i höger fil med bilen om jag råkade hamna där.

    Laddar in …
    1. Dmitri Fedortchenko skriver:
      26 september, 2014 kl. 11:53 f m

      hade du hamnat där hade du redan brutit mot lagen eftersom bussfilen börjar tidigare och du skulle redan ha passerat antingen ett trafikljus för endast buss eller svängt vänster där du inte fick.

      Laddar in …
      1. Håkan skriver:
        26 september, 2014 kl. 1:00 e m

        Ok. Då hade jag säkert inte hamnat där till att börja med.

        Laddar in …
        1. Richard skriver:
          26 september, 2014 kl. 2:06 e m

          Varje korsning längs hela jädra Hornsgatan har tydliga bygginfoskyltar att man ska ta en annan väg eftersom slussenvägen är avstängd.
          Tilläggsskyltar är alltid placerade under den översta skylten. Bussskylten säger ”här får bara bussar åka” och tilläggsskylten pil snett till höger säger ”bussar väljer höger fil” (bussar och bilister som väljer vänster fil hsmbar i mötande trafik).
          Parkeringsskyltar kan ha tre-fyra tillägsskyltar eller hur?

          Laddar in …
          1. Håkan skriver:
            26 september, 2014 kl. 2:56 e m

            Det tvivlar jag inte på. Jag har inte åkt ”hela jädra Hornsgatan”, jag kommenterade vad jag såg på bilden. Parkeringsskyltar kan mycket riktigt ha massa tilläggsskyltar men om de står till vänster om min fil gäller de inte mig och på bilden finns det bara en skylt till vänster. Sedan har jag förstått att det inte är så i verkligheten men jag har inte sagt något om hur det ser ut i verkligheten.

            Laddar in …
          2. Richard skriver:
            26 september, 2014 kl. 5:44 e m

            Så skyltar till vänster gäller inte dig? Perfekt, då kan du fortsätta att skita i alla förbjuden vänstersväng eller varför inte förbjuden u-sväng och bara svänga på!
            Trafikljus på vänster sida gäller väl inte dig heller?
            Du bör nog plugga på lite om trafikregler, skyltar och dess planering i helgen innan du sätter dig bakom en ratt igen.
            Om jag måste välja så väljer jag hellre trafikegoister som vet vad de gör än vimsiga trafikanter som tolkar trafikregler på sitt eget sätt.

            Laddar in …
          3. Håkan skriver:
            26 september, 2014 kl. 7:29 e m

            Kör du ofta förbi trafikljus som endast sitter på vänster sida? Skylten med u-sväng sitter på höger sida om du gör en u-sväng och om du inte gör det så är allt frid och fröjd.

            Laddar in …
          4. Robert Andersson skriver:
            4 oktober, 2014 kl. 6:48 e m

            Typ ofta efter att jag har svängt i en korsning. Det brukar sitta en signal till vänster för att korsande trafik, som stannar för långt fram ska kunna se vilken signal de passerar till höger.
            U-sväng sitter mellan körbanorna eller på högersida. Eller ibland både och. Väghållaren bestämmer vilket alternativ de väljer att sätta upp.

            Laddar in …
          5. Emil Vikström skriver:
            14 oktober, 2014 kl. 8:24 e m

            Jag kuggade en fråga om just det på mitt teoriprov. Trafikljus på vänster sida gäller inte. Det är det till höger som gäller.

            Laddar in …
          6. Robert Andersson skriver:
            4 oktober, 2014 kl. 6:29 e m

            Richard, du bör inte klaga på andra när du inte kan reglerna själv.
            Trafikljus på vänstersida gäller inte. De är extra signaler som endast är uppsatta för att synas bättre. Det är signalen på höger sida som gäller.
            Vägmärkesförordningen samt Transportstyrelsen föreskrifter berättar vad som gäller.
            Exempelvis så får ”förbjuden vänstersväng” skyltas mellan körbanorna, men inte på vänster sida vägen. Lika så med förbud mot U-sväng”.
            http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr305.pdf
            http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Vagmarkesforordning-200790_sfs-2007-90/

            Laddar in …
          7. Magnus Holmgren skriver:
            14 oktober, 2014 kl. 9:13 e m

            Skylten ”Påbjuden körbana” är ingen tilläggsskylt. I situationen bussfil till vänster, övrig fil till höger (eller omvänt) brukar dock skyltningen vara enbart ”Påbjuden körbana” med tilläggsskylt ”Gäller ej buss i linjetrafik”.

            Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      26 september, 2014 kl. 11:54 f m

      Det står också ”BUSS” målat i filen, precis under den röda bilen på bilden, samt att trafikljusen är bussljus, det vill säga vita bokstäver och inte färger.
      Missar man alla dessa ledtrådar kanske man ska fundera på hur säker man är som förare i trafiken…

      Laddar in …
      1. Håkan skriver:
        26 september, 2014 kl. 1:08 e m

        Det är tur att men inte behöver köra efter bilder :-). Du har rätt i att jag inte såg texten under bilen hur trafikljusen längre fram ser jag inte direkt tydligt på bilden och inte heller andra skyltar. Allt tenderar ju att bli lite större i verkligheten.

        Laddar in …
      2. Robert Andersson skriver:
        4 oktober, 2014 kl. 6:32 e m

        Enligt Transportstyrelsens föreskrifter så får D10 placeras på vänster sida av körfältet, om det är tydligt vilket körfält det gäller.

        Laddar in …
    3. Fredrik Jönsson skriver:
      26 september, 2014 kl. 12:07 e m

      Vad får du att det skulle vara ett alternativ ifrån? Rätt tolkning är förstås att man ska köra till höger om pilen som riktar sig till alla typer av fordon, inklusive bussar, och att det i det här fallet bara är bussar som får använda detta körfält.

      Laddar in …
      1. Fredrik Jönsson skriver:
        26 september, 2014 kl. 12:08 e m

        Det finns fler skyltar utanför bild alltså.

        Laddar in …
    4. JohanJohnsson skriver:
      2 oktober, 2014 kl. 3:02 e m

      Det är alltid välskyltat för motorfordonstrafikanter innan denna skylt så fanns det ca tre till innan som talade om att man inte kan passera vid korsningen Götgatan/Hornsgatan

      Laddar in …
      1. JohanJohnsson skriver:
        2 oktober, 2014 kl. 3:07 e m

        jag lyckas inte rotera bilden så ni får titta med huvudet på snée 🙂

        Laddar in …
    5. Robert Andersson skriver:
      4 oktober, 2014 kl. 6:39 e m

      Stämmer inte alltid. D10 får placeras på vänster sida.

      Laddar in …
  4. Cykelpendlare skriver:
    26 september, 2014 kl. 10:18 f m

    RT @Cyklistbloggen: Jösses. Rödljuskörande cyklister engagerar http://t.co/cs1ChpkGDc #cykla

    Laddar in …
  5. cykelbloggar skriver:
    26 september, 2014 kl. 10:05 f m

    Cyklistbloggen: Jösses. Rödljuskörande cyklister engagerar http://t.co/j5i6OLZtxX @Cyklistbloggen

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d