Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

UPPDATERAT: 177 trafikbrott rapporterade idag

Publicerad den 18 september, 201413 januari, 2022

Apropå att rikspoliskommissarien Bengt Svensson berättade att tio rapporterade cyklister som körde mot rött på en timme som ett exempel på att cyklister respekterar trafikregler sämre än bilister, så har polisen idag på fem och en halv timme rapporterat 177 hastighetsöverträdelser och dragit in 33 körkort vid en enda kontrollplats. Och de är inte klara än.
Screen Shot 09-18-14 at 05.19 PM

”med en toppnotering på 125 km/h där 70 är gällande hastighet. ”


Har inte orkat räkna ut vad det blir per timme, men det är ju såklart färre än tio cyklister.
Läs mer om polisens specialinsats mot bilister här (Facebooklänk).
UPPDATERAT: Här är polisens slutrapport efter den här kontrollen:
Screen Shot 09-19-14 at 01.18 PM

21 svar på ”UPPDATERAT: 177 trafikbrott rapporterade idag”

  1. Englebengle skriver:
    19 september, 2014 kl. 1:22 e m

    @Cyklistbloggen ny updatering: 369 trafikbrott och 83 omhändertagna körkort
    http://t.co/rlOjXfcFCO

    Laddar in …
  2. alexdstark skriver:
    19 september, 2014 kl. 12:51 e m

    RT @claeshybbinette: Varför tyckte 33 bilister det var värt bli av med kortet @alexdstark? 177 trafikbrott rapporterade idag http://t.co/wi…

    Laddar in …
  3. Jonas skriver:
    19 september, 2014 kl. 12:17 e m

    Det lustiga med denna trafikkontroll är att polisen gick ut helt öppet med var och när de skulle genomföra den och ändå tar de fast såpass många…

    Laddar in …
    1. Olof E skriver:
      19 september, 2014 kl. 1:23 e m

      Polisen tycks mena att det inte påverkar så mycket. Folk kör för för fort även om de vet att det är kontroll. Det låter lite märkligt men vi människor är inte så rationella som vi vill tro. Några av de som åkte fast kände till kontrollen men körde av vanans makt likadant i alla fall.

      Laddar in …
  4. Oskar Wielin skriver:
    19 september, 2014 kl. 11:28 f m

    125 kilometer i timmen i toppnotering!?! Det är ju högre än den högsta tillåtna hastigheten i svenska trafiken i allmänhet. Jag tänkte en gång i tiden på en motorväg som löper mellan Varberg och Laholm i Halland, där har man ju en hastighetsgräns på 120 kilometer i timmen, och då frågade jag några lärare i min skola om det finns vägar i Sverige där man får köra fortare. NEJ, sa de, och då är det ju olagligt att köra i minst 121 kilometer i timmen överallt i Sverige i trafiken. Vill man köra så fort utan att det är olagligt får man i så fall söka sig utomlands. Tyskland har ju överhuvudtaget ingen hastighetsgräns på motorvägarna (bara i några enstaka fall finns det hastighetsgränser, kanske när motorvägen löper genom en stad, annars inga alls). I Polen hade en sådan hastighet på motorvägen utanför staden varit laglig annars, för står det inget trafikmärke så är det upp till 130 kilometer i timmen som man får köra där, det kan även förekomma några 140-sträckor där också.

    Laddar in …
  5. claeshybbinette skriver:
    19 september, 2014 kl. 11:00 f m

    Varför tyckte 33 bilister det var värt bli av med kortet @alexdstark? 177 trafikbrott rapporterade idag http://t.co/wiNC7DsWGT #cykla

    Laddar in …
  6. Ms_Xx skriver:
    19 september, 2014 kl. 10:46 f m

    Men att köra för fort när man kör bil är ju inget RIKTIGT trafikbrott. Lite busigt, bara. Eller nåt.
    Till skillnad från att cykla mot rött ljus i trafiktomma korsningar. Riktigt ligistbeteende.

    Laddar in …
  7. Åsa Svensson skriver:
    19 september, 2014 kl. 9:26 f m

    Jag är inte heller nöjd med uttalandet som Bengt Svensson gör i filmen i inlägget ni hänvisar tillbaka till här, men att göra honom till cyklisternas fiende nr 1 baserat på det uttalandet är ett precis lika dåligt exempel på anekdotisk bevisföring som Svenssons uttalande om cyklister är.
    Det råkar vara så att jag både är ivrigt trampande cyklist som har cyklat i Stockholm så gott som dagligen de senaste 15 åren, och dotter till nämnda Bengt Svensson. Jag tar såklart tillfället i akt att försöka bedriva viss lobbyism vid köksbordet, och det vi oftast diskuterar är den bristfälliga infrastrukturen. Då och då skickar jag honom länkar till inlägg här, eftersom jag tycker Cyklistbloggen gör ett förträffligt jobb.
    Han har bättre koll på cyklisternas problem än vad det där klippet gör gällande. Så fort han kommer hem från semestern ska jag avkräva honom en förklaring till det där uttalandet.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      19 september, 2014 kl. 9:56 f m

      Jag/vi tycker verkligen inte att Bengt Svensson är cyklisternas fiende nummer ett – men om man som trafikansvarig hos polisen väljer att på ett seminarium som har rubriken ”Ny strategi för säker cykling” använda anekdoter för att påstå att cyklister är sämre på att följa trafikregler än bilister, så får man nog vara beredd på kritik för det.
      Det är toppen att du som cykelerfaren påpekar när det blir galet och ingen skulle bli gladare än vi om bilden började nyanseras.
      Personligen tror jag, (och jag understryker ”tror”) och det är något jag hoppas få tid att utveckla i ett längre blogginlägg, att det beror på ett historiskt ointresse hos hela polisen för cyklism i allmänhet – det är också något Bengt säger tidigare i seminariet som klippet är ur – att polisen inte riktigt tagit det på allvar. Jag tror helt enkelt det där är ett exempel på gammalt ryggradstänk från den tid då cyklism var något marginellt och bilismen var allenarådande.
      Och tack för berömmet!
      /C

      Laddar in …
  8. ekstromenator skriver:
    18 september, 2014 kl. 6:45 e m

    @Cyklistbloggen Det borde införas en lag om utbildning för bilförare och ett bilkörningsbevis som intygar att föraren besitter kompetensen !

    Laddar in …
  9. ekstromenator skriver:
    18 september, 2014 kl. 6:44 e m

    RT @Cyklistbloggen: 177 trafikbrott rapporterade idag http://t.co/Jzm0SxpRf5 #cykla

    Laddar in …
  10. Tony Nordin skriver:
    18 september, 2014 kl. 6:42 e m

    Ja, vad ska man säga? Få trafikanter är så hatade som bilister…. 🙂

    Laddar in …
  11. knight22 skriver:
    18 september, 2014 kl. 6:37 e m

    Av detta kan man dra slutsatsen att förkunskapskraven i matematik måste höjas något vid intagningen till polishögskolan

    Laddar in …
    1. Robert Andersson skriver:
      18 september, 2014 kl. 8:43 e m

      Man har nog glömt matten när man blir kommissarie. Vad är poliskommissarie typ fjärde lönegraden eller så?
      Förresten Christian lägg märke till mina två s.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        18 september, 2014 kl. 8:55 e m

        Han är kommissarie enligt Polishemsidan?
        http://polisen.se/Stockholms_lan/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/2014/april/Tank-pa-hastigheten-i-Pasktrafiken1/

        Laddar in …
        1. Robert Andersson skriver:
          18 september, 2014 kl. 10:39 e m

          Ah, såg att jag läste lite fort. Jag trodde den Bengt Svensson som menades var rikspolischefen. Det verkar finnas flera med sanna namn vid myndigheten. Denna Bengt Svensson verkar vara poliskommissarie.

          Laddar in …
          1. Christian Gillinger skriver:
            19 september, 2014 kl. 9:57 f m

            Den andre Bengt stavar ”Svenson” – med ett ”S”.

            Laddar in …
  12. cykelbloggar skriver:
    18 september, 2014 kl. 6:27 e m

    Cyklistbloggen: 177 trafikbrott rapporterade idag http://t.co/CDpeYXRwwD @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  13. tomasmalmsten skriver:
    18 september, 2014 kl. 5:51 e m

    RT @Cyklistbloggen: 177 trafikbrott rapporterade idag http://t.co/Jzm0SxpRf5 #cykla

    Laddar in …
  14. Emil Vikström skriver:
    18 september, 2014 kl. 5:40 e m

    Det är 32 hastighetsöverträdelser och 6 indragna körkort i timmen.

    Laddar in …
  15. jwolfers skriver:
    18 september, 2014 kl. 5:29 e m

    RT @Cyklistbloggen: 177 trafikbrott rapporterade idag http://t.co/Jzm0SxpRf5 #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d