Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Reflexmässiga reflexplaceringar

Publicerad den 31 juli, 201414 januari, 2022

Vi älskar nya cykelbanan på Skanstullsbron, det har vi skrivit tidigare. Både idén och hur det ser ut hittills. Rejäl bredd, fin, jämn ny asfalt. Bra avgränsning mot biltrafiken. 
För er som inte minns, så har kommunen alltså tagit ett av bilkörfälten och gjort om det till en bred cykelbana. Så här ser det ut:

Bruce LF Persson Skanstull resized
Foto: Bruse LF Persson

Till vänster ser ni betongmuren som skiljer cykelvägen från bilvägen.
Det här med att hela filer försvinner är något helt nytt för Stockholmsbilister, och för att det ska gå lätt och enkelt att vänja sig vid allt det nya utan att råka ut för några obehagliga överraskningar, som till exempel plåtskador, så är det krockhinder av gamla bildäck och en magnifikt stor skylt, med blinkande pil, reflexer och lampor nog för att klara av en återfödelse av 70-talets discoera, placerad i början av bron.
Men för den bilist som trots det kanske glömmer bort sig under färden över bron, eller som kanske är van vid att kunna vingla ett par decimeter in i grannfilen, så har man gjort det extra säkert genom att ställa ut en miljon röda reflexskyltar. Man tog till och med lite av den nya cykelbanan för att få plats:

2014-07-30 14.02.13
Opp, opp, opp! Varning för nymodigheter!

 
Det är inte lätt att vara bilist och det gäller att inte framkomligheten blir lidande!
Men har de inte glömt något? säger ni nu. Jo, de har inte hunnit måla vita streck på cykelbanan heller. Eller sätta upp en reflex på den där mega-stora stolpen som står mitt i fricking vägen. Vi tittar igen:
Bruce LF Persson Skanstull resized
Bilvägen: En miljard reflexer och blinkande lampor, check. Cykelbanan: stolpe mitt i banan.
Det är väl så att entreprenören utgår från att bilister ju kör lite hur som helst, men cyklister är trafikens fullblodsproffs. Vi gör aldrig fel, tvärtom uppskattar vi lite utmaningar här och var för att inte cykelturen ska bli tråkig. Eller så var det så att entreprenören inte hann, det tog rejält med tid att placera ut de där plåtskadskydden.
Eller så är det inte så viktigt. Cyklister är ju ändå bara en form av lite snabbare fotgängare. De behöver inga reflexer.
Hursomhaver, efter lite hojt på Twitter så sattes det upp reflexer någon dag senare och på sikt, framöver, ska den där skyltbågen minskas så att den slutar vid betongmuren istället.

2014-07-30 14.04.54
Reflexstolpe

Det blir aldrig tråkigt som cyklist. Men vi är övertygade om att det kommer bli jättefint när allt är klart.

18 svar på ”Reflexmässiga reflexplaceringar”

  1. Guest skriver:
    7 augusti, 2014 kl. 3:43 e m

    vad bra att ni ger lite utrymme till gående också. Cyklister börjar bli lite mänskligare! Bra jobbat !!!!

    Laddar in …
  2. CFsthlm skriver:
    5 augusti, 2014 kl. 11:56 f m

    RT @Cyklistbloggen: Vi älskar nya cykelbanan på Skanstullsbron men, http://t.co/rc70643kQ6 #cykla

    Laddar in …
  3. ekstromenator skriver:
    1 augusti, 2014 kl. 8:35 f m

    @mikaelordenius @velonoir @Cyklistbloggen Exakt så, det saknas fall för avrinning av vatten på cykelbanan eller feldoserade kurvor tex…

    Laddar in …
  4. mikaelordenius skriver:
    1 augusti, 2014 kl. 1:37 f m

    @ekstromenator @velonoir @Cyklistbloggen och utförare verkar helt okritiska och kör på som tidigare, verkar aldrig suttit på cykel

    Laddar in …
  5. Fredrik Jönsson skriver:
    31 juli, 2014 kl. 9:44 e m

    Det är en rätt rejäl asfaltskant i körbanan som jag tror att reglexskärmarna avser, de satt inte där de första dagarna de heller. Jag antar att man avser att asfaltera om resten av vägbanan också.
    Jag noterade också att den betongavskiljare som står under skyltbågen hade bultar för en stolpe så jag förstod att avsikten var att flytta den. När nu det sker.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      1 augusti, 2014 kl. 4:09 e m

      Hmmm… de stod där när de höll på att ställa ut betongsuggorna, innan staketet var bortforslat:
      https://www.cyklistbloggen.se/wp-content/uploads/2014/07/nya_cykelbanan_in.jpg

      Laddar in …
      1. Anders Andersson skriver:
        5 augusti, 2014 kl. 9:41 e m

        Fast ibland är gatukontoret omtänksamma – bubbelplast! Det var väl snällt? 😉

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          8 augusti, 2014 kl. 9:54 e m

          Hahaha

          Laddar in …
  6. zeraien skriver:
    31 juli, 2014 kl. 8:53 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vi älskar nya cykelbanan på Skanstullsbron men, http://t.co/rc70643kQ6 #cykla

    Laddar in …
  7. Dmitri Fedortchenko skriver:
    31 juli, 2014 kl. 8:52 e m

    Är det inte lite väl mycket yta som används till avgränsningen? Om cykelbanan blir 2.25m eller 2.85m bred gör stor skillnad, och det ser ju ut som att det är nästan 50cm asfalt utanför betongen som nu används för reflexerna… argh vad irriterande.
    Och när vi nu är på ämnet: det ser på bilderna ut som att det är rätt mycket vattenansamlingar på nya cykelbanan, är det ett nytt Lilla Västerbron på g?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      31 juli, 2014 kl. 9:20 e m

      Jag tror inte vatten kommer vara något problem. Jag cyklade efter ett av dagarnas megaregn och det var inga problem.
      Och ja, betongmuren med tillhörande reflexskärmar tar rätt stor plats.

      Laddar in …
  8. velonoir skriver:
    31 juli, 2014 kl. 7:45 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vi älskar nya cykelbanan på Skanstullsbron men, http://t.co/rc70643kQ6 #cykla

    Laddar in …
  9. morten_lode skriver:
    31 juli, 2014 kl. 7:33 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vi älskar nya cykelbanan på Skanstullsbron men, http://t.co/rc70643kQ6 #cykla

    Laddar in …
  10. violanders skriver:
    31 juli, 2014 kl. 7:19 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vi älskar nya cykelbanan på Skanstullsbron men, http://t.co/rc70643kQ6 #cykla

    Laddar in …
  11. kristoferk skriver:
    31 juli, 2014 kl. 7:17 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vi älskar nya cykelbanan på Skanstullsbron men, http://t.co/rc70643kQ6 #cykla

    Laddar in …
  12. cykelbloggar skriver:
    31 juli, 2014 kl. 7:14 e m

    Cyklistbloggen: Reflexmässiga reflexplaceringar http://t.co/mSLhOY3Ti5 @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  13. ekstromenator skriver:
    31 juli, 2014 kl. 7:04 e m

    @Cyklistbloggen På bilvägar har man redan planen klar och gör allt färdigt på en gång, cykelbanor är det precis tvärtom med #låtsastrafikant

    Laddar in …
  14. krenaud skriver:
    31 juli, 2014 kl. 6:49 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vi älskar nya cykelbanan på Skanstullsbron men, http://t.co/rc70643kQ6 #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d