Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Det målas parkeringsplatser på Götgatan

Publicerad den 17 juni, 201422 januari, 2022

Nu vet jag varför de målat cykelväg även bland parkeringsplatserna på Götgatan. Ni kanske minns att jag tyckte det såg ut som att de målade cykelbana rätt in i de parkerade bilarna:
Wut
Den där korta cykelbanan har nu fått en tilläggsmålning:
IMG_1643
Det verkar alltså som att det ska bli cykelparkering också. Lysande.
Men då är frågan om de verkligen tänkt sig att det ska vara cykelparkering mitt i nya cykelbanan också?

Parkeringsplats mitt i cykelbanan?
Foto: Ulrika Lind

Häromdagen dök också räknare upp:
IMG_1648
Jag är inte helt säker på vad den räknar ner till. Antingen visar den hur lång tid det är kvar på grönperioden vid stolpen. Eller så är det hur lång tid man har på sig till nästa trafikljus om man vill hinna med grön våg. Är det någon av er läsare som vet?
EDIT: Svar från stadsmiljöborgarrådet Ankersjö:

@Cyklistbloggen @StockholmsStad P:et är felmålat och ska bort. Nedräkningen handlar om trafikljuset 🙂

— perankersjo (@perankersjo) June 17, 2014


 

25 svar på ”Det målas parkeringsplatser på Götgatan”

  1. mike skriver:
    24 juni, 2014 kl. 1:46 f m

    Det här är ju jättebra! Kör lastbil i stan och önskar att alla andra bilister försvann. Stressade pappor, och unga hantverkare som kör sämst. Cyklisterna är okej, förutom när jag får fingret för att dom cyklar mott rött och jag hinner inte över korsningen. Speciellt vasagatan nere vid tegelbacken.

    Laddar in …
  2. Richard skriver:
    19 juni, 2014 kl. 9:40 e m

    Det röda cykelfältet utanför Göta Lejon har blivit dubbelt då bred! Ett kvarter i alla fall som ser riktigt fint ut. Snett över på andra sidan korsningen utanför Pizza Hut är den dock fortfarande lika trådsmal som innan – antar att den inte går att göra bredare.

    Laddar in …
  3. non skriver:
    18 juni, 2014 kl. 1:29 e m

    Ser lite rörigt ut, massa cykelsymboler lite höger och vänster och fälten går ut och in med lite snedstreck här och där.
    Behövs allt extra krusedurer. Kan man inte bara bygga en rak cykelväg utan extra saker?

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      18 juni, 2014 kl. 4:47 e m

      Om jag förstått saken rätt så är bäl det här bara på prov? Om det blir permanent hoppas jag att man gör hela sträckan rak.
      Min förhoppning är att gamla cykelbanan byggs ihop med befintlig trottoar och att alla böjar försvinner.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        18 juni, 2014 kl. 5:30 e m

        Japp, det är bara ett test och tanken var att få det så billigt och snabbt som möjligt. Permanenteras det utgår jag ifrån att man bygger om ”på riktigt”.

        Laddar in …
      2. Even skriver:
        18 juni, 2014 kl. 10:15 e m

        Ja. Böjarna är lite småfarliga. Cykelbanan är bred, men varje 100 meter kommer högra ledet vika mot vänstra för att undvika kantstenen. Det är ett mindre problem för vänstra filen som har gula markeringar till vänster och därmed naturligt följer samma bana – men bakomvarande i högra ledet kan inte se någon antydan på när böjarna kommer annat än att och när framförvarande girar undan för dem. I gamla banan fanns ju bilar och stolpar längs cykelbanan som antydde var den måste gå. Jag upplever inte att det är lika lätt att skönja det nu. Man antar liksom att det faktiskt går rakt fram. Det är ganska illa! De borde kanske gulmålat kantstenen för extra tydlighet och kanske skurit av böjarna så att det blev mindre extrema girar (se ex bild; stulet foto; sorry).

        Laddar in …
        1. Even skriver:
          18 juni, 2014 kl. 10:20 e m

          Förhoppningsvis blir det lättare att skönja vid skymd sikt när de placerar ut möbler, växtlighet mm samt att gamla cykelbanan börjar befolkas av fotgängare.

          Laddar in …
  4. Frej skriver:
    18 juni, 2014 kl. 11:51 f m

    Jag undrade själv just samma sak för några dar sedan och ställde frågan till Stockholm Stad via deras felanmälningsformulär. De svarade också på varför det finns ett P i den nya cykelbanan.
    På den gamla cykelbanan kommer det att placeras ut cykelparkeringsställ där det är målat P. På de få platser där det är målat P i den nya cykelbanan ska det tillkomma en hänvisningspil till några utvalda cykelparkeringar. Vi kommer att följa upp målningen framöver.

    Laddar in …
  5. Elin Jönsson skriver:
    17 juni, 2014 kl. 1:13 e m

    Stirrade på nedräknaren nyss och vid just det trafikljuset hade den inget med grönt eller rött att göra. Den räknade ned när bilarna hade grönt och kom till noll utan att något hände. När bilarna fick rött och de gående grönt lös den vita cykeln fortfarande samma vita färg som innan.

    Laddar in …
    1. Dmitri Fedortchenko skriver:
      17 juni, 2014 kl. 1:15 e m

      då handlar det nog om just tiden på gröna vågen… förvirrande och dumt om du frågar mig 😉
      Alltså är det så lång tid du har på dig tills det sista trafikljuset inom gröna vågen (vilket det nu är) blir rött.

      Laddar in …
      1. Even skriver:
        17 juni, 2014 kl. 10:43 e m

        Håller med. De skulle ersätta alla befintliga trafikljus med dylika som räknar ner både vid grönt och rött ljus – så man vet när man behöver pinna på resp. vet när man kan klara sig med en kort trackstand istället för att man sätter ner foten precis innan det slår om till grönt. Vi behöver inte fler objekt att titta på. Gör de befintliga smartare och mer informativa istället!

        Laddar in …
  6. perankersjo skriver:
    17 juni, 2014 kl. 10:58 f m

    @Cyklistbloggen @StockholmsStad P:et är felmålat och ska bort. Nedräkningen handlar om trafikljuset 🙂

    Laddar in …
  7. cykelbloggar skriver:
    17 juni, 2014 kl. 10:05 f m

    Cyklistbloggen: Det målas parkeringsplatser på Götgatan http://t.co/y10vLLN2RA @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  8. Cyklistbloggen skriver:
    17 juni, 2014 kl. 9:54 f m

    Länk också… @perankersjo @StockholmsStad http://t.co/BA14JVuy4U

    Laddar in …
  9. JohanJohnsson skriver:
    17 juni, 2014 kl. 9:52 f m

    är det tänkt att det ska stå en sådan där ”stockholmshagen” på cykelparkeringen kanske??

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      17 juni, 2014 kl. 9:55 f m

      Det låter helt rimligt. Ska bli spännande att se.

      Laddar in …
    2. Dmitri Fedortchenko skriver:
      17 juni, 2014 kl. 1:04 e m

      Enligt tidiga ritningar skulle cykelparkeringarna sitta i den gamla cykelbanan, det skulle inte vara helt fel om det här bara var en ”frilagd” parkering där de som har stöd samt de med lastcykel kunde parkera utan att behöva låsa fast sig i stolpar 🙂

      Laddar in …
  10. JohanJohnsson skriver:
    17 juni, 2014 kl. 9:50 f m

    angående skylten så diskuterade jag och Dimitri det i kommentatorsfältet till någon av era tidigare poster om ny götgatan och om jag minns rätt så räknar den kvarvarande tid för att hinna igenom hela gröna vågen på götgatan

    Laddar in …
    1. Dmitri Fedortchenko skriver:
      17 juni, 2014 kl. 1:02 e m

      Enligt projektledaren för götgatan så handlar nedräkningen om hur lång tid man har för att hinna lägs hela götgatan. Men personligen hoppas jag att Ankersjö har rätt, eftersom det är mycket mer användbart att se nuvarande trafikljus (särskilt eftersom gröna vågen är inte på hela dagen).

      Laddar in …
  11. mikaelordenius skriver:
    17 juni, 2014 kl. 9:48 f m

    @Cyklistbloggen De som målar har aldrig målat så bred cykelbana. Totalt förvirring kanske råder? 🙂

    Laddar in …
  12. felix reychman skriver:
    17 juni, 2014 kl. 8:54 f m

    … och någon har flyttat betonggrisen med stoppförbudsskylten från cykelbanan till skyltområdet också. 🙂

    Laddar in …
  13. KGuw skriver:
    17 juni, 2014 kl. 8:36 f m

    Det här är bara för komiskt. Cykelbana? Skämt. RT @Cyklistbloggen: Det målas parkeringsplatser på Götgatan: http://t.co/fGCyUAR8K6 #cykla

    Laddar in …
  14. KGuw skriver:
    17 juni, 2014 kl. 8:32 f m

    @Cyklistbloggen Vad håller de på med? När Malmö gör nya cykelbanor längs med trafikerade bilvägar ser det ut så här. http://t.co/aknbAkH88R

    Laddar in …
  15. ganralf7 skriver:
    17 juni, 2014 kl. 8:25 f m

    RT @Cyklistbloggen: Det målas parkeringsplatser på Götgatan: http://t.co/NhlsdxNg5M #cykla

    Laddar in …
  16. GuSv01 skriver:
    17 juni, 2014 kl. 8:23 f m

    @Cyklistbloggen sidan nere. http://t.co/yqAvgcbFEX

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d