Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Stockholm tar siktet på övergivna cyklar

Publicerad den 22 april, 201422 januari, 2022

När Trafikkontoret såg över hur många cykelparkeringsplatser som behövs i Stockholm kom de inte bara fram till att man kunde låta tio cyklar parkera på en plats som tidigare bara rymde en enstaka bil. Man kom också fram till att det är ett problem att övergivna cyklar tar upp plats. 
Stockholmscyklister är vana vid att ställen är fyllda av gamla vrak, cyklar utan fungerande delar, förstörda av rost och klart och tydligt obrukbara. Därför skriver Trafikkontoret:

I samband med utökningen av antalet parkeringsplatser för cyklar bör en översyn av hanteringen av felparkerade cyklar och skrotcyklar göras. Det kan behövas en ny funktion likt den hantering som finns för motorfordon.

Nu är det inte tvärnytt i Stockholm att plocka bort skrothojar. Några av er kanske minns att Södermalms stadsdelsförvaltning rensade för några år sedan.

Lappade cyklar
Lappade cyklar

De gjorde helt enkelt så att de satte en gul lapp med ett datum på cyklar som såg ägarövergivna ut. När datumet passerades forslades cykeln bort.
2012-08-30 08.07.52
 
Skrotscyklar tar inte bara plats och ser fula ut, de kan också göra det svårare att snöröja. Förmodligen är det dessutom sånt som får cyklisthatare att gå och muttra om att alla cyklister slänger sina cyklar överallt.
Går det att få en systematik i arbetet med att hålla undan efter folk som inte har vett att förstå att man inte ska skräpa ner, så är det alldeles lysande.
Läs mer i Trafiknämndens protokoll.
Och där kan man också läsa om arbetet med att få fram fler parkeringsplatser.
 

8 svar på ”Stockholm tar siktet på övergivna cyklar”

  1. Filbunken skriver:
    23 april, 2014 kl. 1:15 e m

    Kalmar kommun märker regelbundet cyklarna i stan, jag tror en eller två gånger per år och forslar bort de som inte har hämtats under en viss tid.

    Laddar in …
  2. Pär N. skriver:
    23 april, 2014 kl. 8:38 f m

    http://bicycledutch.wordpress.com/2012/06/21/utrecht-removes-illegaly-parked-bicycles/

    Laddar in …
  3. Robert Andersson skriver:
    22 april, 2014 kl. 10:25 e m

    Eftersom man endast får parkera i max 24 timmar på en vardag, som inte är dag före helgdag. Så borde man kunna rensa en gång i veckan, exempelvis varje onsdag, där alla cyklar som har stått mer än tre dygn flyttas till uppställningsplats. (Men jag hoppas verkligen att kommunen i så fall, sätter upp en del cykelställ där de tillåter att parkerar några dygn, exempelvis vid tågstationer).
    Bestämmer de sig för att vara lite slappare så kan man väl säga någon gång i månaden.

    Laddar in …
  4. Peter Holmberg skriver:
    22 april, 2014 kl. 7:29 e m

    ”För några år sen”
    Det kan de ju skruva upp till att rensa en gång i månaden

    Laddar in …
  5. Jocke skriver:
    22 april, 2014 kl. 12:56 e m

    Hörde om ett projekt i tyskland där man lät ungdomar ta hand om skrotcyklarna så de fick en vettig kvällshobby istället för att bara hänga på stan o hitta på bus. Få ner ungdomskriminaliteten samtidigt som man gör staden finare och även bra för miljön, något kanske Stockholm skulle satsa på.

    Laddar in …
  6. jwolfers skriver:
    22 april, 2014 kl. 12:51 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholm tar siktet på övergivna cyklar http://t.co/PeQKg1rlxf #cykla

    Laddar in …
  7. felix reychman skriver:
    22 april, 2014 kl. 12:33 e m

    Här är dessutom ett fantastiskt tillfälle att lägga ut kommunala ärenden på entreprenad.
    Om ett företag gavs rätten att utföra tjänsten på ett säkert sätt, skulle också företaget kunna få ta hand om de övergivna cyklarna. Gör kommunen det, kommer allt att skrotas, men om ett lämpligt företag får tillstånd att samla in övergivna cyklar, kan de sedan plockas ihop och säljas. Det är oerhört miljövänligt, och ökar raskt tillgången på billiga, begagnade cyklar i en ganska klen marknad.
    Dessutom lär det ge några arbetstillfällen, och kommunen slipper betala egna anställda lön för att göra jobbet.

    Laddar in …
  8. Malardalsradet skriver:
    22 april, 2014 kl. 12:06 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholm tar siktet på övergivna cyklar http://t.co/PeQKg1rlxf #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d