Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Inga förändringar vid Centralen

Publicerad den 22 april, 201420 januari, 2022

Vi fick precis svar från kommunen om de nya staketen vid Centralen. Ni minns kanske hur det ser ut:

Fulparkerad taxi vid Centralen Foto: Knark Missionen /Facebook
Foto: Knark Missionen /Facebook

Staketens syfte var alltså att göra så att cykelfältet inte blev en taxistopp. Det gick sådär.
Trafikkontoret skriver i sitt svar att:

På kort sikt har vi inga planer på fler åtgärder.
Nästa år börjar vi utreda hur hela Vasagatan kan göras om, därför gör vi inget nu som vi måste riva upp om några år.

Så, det är förmodligen bara att vänja sig vid att det kommer se likadant ut de närmaste fyra-fem åren. Utredning börjar 2015. När planering och genomförande sker, tja, den som lever får se (och det betyder också att tvärsvängen blir kvar också)

Foto: Jeff Arsenault/Flickr
Inga fina temporära blomkrukor på Vasagatan i sommar Foto: Jeff Arsenault/Flickr CC BY-NC-SA 2.0

11 svar på ”Inga förändringar vid Centralen”

  1. da_hajhaj skriver:
    22 april, 2014 kl. 1:31 e m

    Det borde vara tillåtet i svensk lag att repa bilar som står parkerade i cykelbanor, hade nog löst problemet.

    Laddar in …
  2. AndreasD skriver:
    22 april, 2014 kl. 11:30 f m

    Det blev ju ännu sämre… Nu måste de som väljer dessa taxis också promenera i fältens längdriktning… Vad är det som är så svårt i kommunens värld???

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      22 april, 2014 kl. 12:32 e m

      Beskriv gärna hur du vill lösa Vasagatan och taxieländet. Kom gärna med en detaljerad praktisk lösning.

      Laddar in …
      1. Ms_Xx skriver:
        22 april, 2014 kl. 1:54 e m

        En radda smala blomkrukor i tung betong mellan cykelfältet och körfältet skulle kunna vara en fin och effektiv lösning. Som på bilden i texten ovan. Skulle bli svårt för fultaxichaffisarna att stanna då, och impopulärt (eftersom de skulle blockera bilkörfältet).

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          22 april, 2014 kl. 2:01 e m

          Jag tror också det skulle fungera alldeles utmärkt. Den extra fördelen är att man kan ta bort dem framåt vintern så att de inte är ivägen för snöröjning.
          Jag tror dock kommunen är tveksam eftersom de riskerar att skadas när vägen blir smalare, men farten fortsätter att vara lika hög.

          Laddar in …
          1. Ms_Xx skriver:
            22 april, 2014 kl. 2:06 e m

            Det bästa vore ju att farten skulle minska om man satte ut dem 🙂
            Ett problem är dock att det finns risk att cyklisterna ploppar ut som gubben i lådan där avspärrningen tar slut, alltså för att bilisterna inte tänker på att det kommer cyklister där (överdelen av cyklisterna ju borde synas rätt bra). Det funkar ju lite så. Syns inte, finns inte 🙂

            Laddar in …
          2. Christian Gillinger skriver:
            22 april, 2014 kl. 2:11 e m

            Och risken är att det hade blivit precis där cykelfältet tar en brant vänstersväng över alla körfält…

            Laddar in …
          3. Ms_Xx skriver:
            22 april, 2014 kl. 2:11 e m

            Precis…

            Laddar in …
          4. Dmitri Fedortchenko skriver:
            22 april, 2014 kl. 3:07 e m

            man behöver inte göra krukorna högre än höjden på ett bilhjul så att det inte blir möjligt att köra över, då döljs inte cyklisterna.
            Bästa hade väl varit att bara låta cykelfältet fortsätta längs kantstenen hela vägen fram till högersvängen, eftersom bilisterna ändå måste sakta inför svängen så känns det för mig säkrare att byta fil inför en 90-graders sväng för bilisterna, än att byta fil mitt på en 50 väg precis efter en korsning där bilister gärna accelererar för att hinna till nästa trafikljus.
            Alternativt lägga cykelfältet mitt i vägen redan från korsningen, så att man som cyklist byter körfält i korsningen istället för 10m efter korsningen…
            Som det ser ut nu är det en idiotisk lösning hur man än vrider och vänder på det.
            Och det är en fin loska i ansiktet att säga att man inte gör något nu för att man ska ”utreda” om ett år. Vilka skojare…

            Laddar in …
          5. Ms_Xx skriver:
            22 april, 2014 kl. 7:00 e m

            Det skulle ju också gå att räffla marken en bit innan det att cyklisterna svänger ut framför biltrafiken, så att bilförarna bromsar ner… eller helt enkelt sätta dit en fartbula. Funkar det för att skydda barn borde det funka för att skydda cyklister 😉

            Laddar in …
          6. Dmitri Fedortchenko skriver:
            22 april, 2014 kl. 8:28 e m

            finns många alternativ som inte kostar mer än en smula, men då behövs också viljan, kompetensen och mantimmar… men det kan man inte förvänta sig från ett trafikkontor som har inget av detta.

            Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d