Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Vi målar hit å vi målar dit

Publicerad den 6 mars, 20141 januari, 2022

Vi brukar ofta säga att cykelinfrastrukturen i Stockholm inte är planerad, utan ditmålad och inklämd där det fanns yta över. Det här tycker jag är ett rätt bra exempel. Det är på nyss omgjorda Folkungagatan:

1798826_10151972035033027_1923944831_n
Foto: Peter Mikkelsen

Det är synd att den går åt fel håll, uppför backen. Tänk om den hade gått nerför, vilken härlig slalomkänsla det skulle gett med lite fart!
Jag gissar att det handlar om en trafikomläggning som är kvar sedan arbetena och inte en permanent installation. När jag kollar PDF-presentationen så verkar det så.
Frågan är då varför de inte använde de brandgula linjer som ska användas vid tillfälliga omdragningar. Som till exempel användes i något år på E4:an vid Frösundavik.
Eller som de använde så snyggt vid Slussen i höstas:
Gul cykelbana bloggsiez
 
Och frågan är varför de valde att skära av precis hela trottoaren för fotgängarna. Asch, cyklister är ju bara en form av lite snabbare fotgängare ändå. Och trottoar-schmottoar, det är väl ingen som bryr sig om cyklister som cyklar på trottoarer.
Foto- och tipstack till Peter Mikkelsen!

29 svar på ”Vi målar hit å vi målar dit”

  1. Dmitri Fedortchenko skriver:
    6 mars, 2014 kl. 4:30 e m

    Måste ändå älska den här ritningen från http://www.stockholm.se/folkungagatan.
    Övergångsstället går delvis in i cykelbanan. Cyklister kan inte svänga höger in på tjärhovsgatan utan att vänta på trafiksignal…. Amatörtimme!
    Dagisbarn kunde ha ritat det bättre.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      6 mars, 2014 kl. 5:29 e m

      Det där tänkte jag också på när jag såg skissen. Funderar på om jag ska göra en bloggpost om det i morgon.

      Laddar in …
      1. Dmitri Fedortchenko skriver:
        6 mars, 2014 kl. 5:32 e m

        Glöm inte lastplatsen som tar halva cykelbanan och mer än halva trottoaren, utanför systemet.
        Och jag har ingen bra kamera så kan inte dokumentera trottoarkanterna som man har hackat på i en hel vecka, men det tål noteras, det verkar helskumt att man har hackat på trottoarkanterna mot bilvägen, men inte de som går mot cykelbanan… 😉

        Laddar in …
    2. Ms_Xx skriver:
      6 mars, 2014 kl. 7:52 e m

      Suck…

      Laddar in …
  2. Dmitri Fedortchenko skriver:
    6 mars, 2014 kl. 1:47 e m

    Hela ombyggnaden av Folkungagatan är katastrof.
    Just nu sitter det gubbar och hamrar på trottoarkanterna för att de ska bli mindre ”vassa”. OBS: trottoarkanterna som går ut mot bilvägen alltså, inte de som cyklisterna kan tänkas cykla in i.
    FÖR HAND. Med en liten hammare.
    De har suttit där nu hela veckan och hamrat. Ett kvarter.
    Och då har vi inte ens kommenterat att cykelbanan är fortfarande inte klar, trots att vägen har varit klar i flera månader.

    Laddar in …
    1. Ms_Xx skriver:
      6 mars, 2014 kl. 7:51 e m

      Att de hackar på kanterna nu beror troligtvis på att de har blivit underkända i besiktningen, gissningsvis var det föreskrivet att de skulle vara avfasade men någonting annat har blivit monterat. Kantstöd ska inte behöva justeras på det sättet om de har satt dit rätt sort…

      Laddar in …
      1. Dmitri Fedortchenko skriver:
        6 mars, 2014 kl. 8:52 e m

        Men vägen är ju inte klar än, har den verkligen hunnit besiktigas än? Annars misstänker jag också att det har blivit fel, men det är ändå sjukt. Mest sjukt för att det är ett ”ickeproblem” förutom möjligtvis i utseendet (som OM någon kommer titta där, det kommer ju stå parkerade bilar!), och det åtgärdar man. Men stolpar i cykelbanan som faktiskt är ett problem, det skiter man i.

        Laddar in …
        1. Ms_Xx skriver:
          7 mars, 2014 kl. 11:44 f m

          Hm. Ibland besiktigar man det som är klart, så att fel kan åtgärdas i tid, innan hela bygget är klart. Man kan antingen dela upp besiktningen i flera delar, eller ha en förbesiktning. Men det är klart, en del fel är så grava att de åtgärdas före besiktning.
          Det enda som byggbesiktningar syftar till är egentligen att se till att det är byggt så som det var beställt, och att se till att relevanta regler och normer uppfylls. Finns väl tyvärr för lite sånt som reglerar utformning av cykelstråk och placering av stolpar i förhållande till cykelbanor skulle jag gissa…

          Laddar in …
          1. Dmitri Fedortchenko skriver:
            7 mars, 2014 kl. 3:21 e m

            Makes sense, så klart. Synd att det där med besiktning brister så mycket vad gäller cykelbanor. Vassa trottoarkanter har man koll på, men stolpar mitt i cykelbanan är det ingen som förstår sig på… irriterande.

            Laddar in …
  3. Maria Sterner skriver:
    6 mars, 2014 kl. 1:29 e m

    men är inte det där den temporära dragningen medan de byggt om den permanenta cykelbanan? Om inte är det ju verkligen skrattretande fel.

    Laddar in …
    1. Maria Sterner skriver:
      6 mars, 2014 kl. 1:32 e m

      såg nu att du redan skrivit det, var lite för snabb att kommentera innan jag läst klart.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        6 mars, 2014 kl. 1:46 e m

        Precis! Jag tror också det är temporärt. Men frågan är varför de målar den som en permanent? Och över hela trottoaren. Vi vet ju redan hur populärt det brukar vara bland fotgängare när det plötsligt kommer cyklister på trottoaren.

        Laddar in …
  4. Ms_Xx skriver:
    6 mars, 2014 kl. 11:35 f m

    Hehe. Såvitt jag vet är man som cyklist tvungen att cykla i cykelbanan om det finns en, vilket i det här fallet betyder att man är tvungen att cykla där folk går, vilket varken är praktiskt eller särskilt uppskattat bland fotgängare.
    Tur att vi cyklister är så bra på att inte följa regler ;-).

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      6 mars, 2014 kl. 1:12 e m

      Ja, som den där är dragen så är ju hela trottoaren avskuren av cykelbana.

      Laddar in …
    2. Bike sporter skriver:
      6 mars, 2014 kl. 2:06 e m

      ”Tur att vi cyklister är så bra på att inte följa regler ;-)”
      Jaså inte? Jag följer alltid reglerna. Nu är jag ingen bilist men jag kanske är en blivande Twike-chaufför. Och jag förstår hur viktigt det är att följa reglerna. Jag har alltid cykelhjälm på mig även om min ålder överstiger 15 år (det kräver lagen alltså inte längre av mig men ändå har jag cykelhjälm eftersom jag uppnår höga hastigheter), jag har cykelglasögon och så vidare. Och jag följer alltid reglerna. Jag cyklar inte i bredd med någon (med undantag för omkörningar vilket är lagligt), jag cyklar inte på trottoarer, jag cyklar på cykelbanor om sådana finns, jag släpper fram bilister så ofta det går och så många som möjligt, jag pratar inte i mobilen samtidigt som jag kör elcykel, jag visar mina avsikter och mycket mer.

      Laddar in …
      1. Ms_Xx skriver:
        6 mars, 2014 kl. 2:10 e m

        Jag skojade lite. Det är alltså inte jag som tycker att vi är bra på att inte följa regler, men om man läser om cykling i media kan man lätt få intrycket att det är så.
        Jag följer också regler, men om jag cyklar på platsen på bilden kommer jag inte att göra det. Ibland är man som cyklist faktiskt tvungen att tänka själv och bryta mot regler för att det inte ska bli helt galet. Det betyder inte att vi är lagbrytande ligister, alls, vi är nog rätt så skötsamma, de flesta av oss

        Laddar in …
        1. Bike sporter skriver:
          6 mars, 2014 kl. 5:53 e m

          Jag har dock inte stött på situationer där jag som elcykelförare någon gång tvingas bryta mot regler av en anledning, men jag har sett hur vissa ställer trafikmärken åt exempelvis cyklister. Ett exempel kan vara att man ställer ett påbudsmärke som betyder att cyklister ska cykla på cykelbanan samtidigt som cyklisten inte har möjlighet att på ett lagligt sätt köra in i cykelbanan för det står ett rött märke med en gul rektangel eller en röd cirkel och ett gult märke utan symbol, dessutom utan tilläggstavlan med texten ”Gäller ej cykel”. Cykel är också ett fordon och om ett visst förbudsmärke inte gäller cyklister så måste det anges på en tilläggstavla, man får inte ställa två märken enligt min beskrivning: påbuden cykelbana och infartsförbud utan tilläggstavla. Hade jag hamnat i en sådan situation så vet jag inte vad jag hade gjort, för i en sådan situation har jag aldrig hamnat.

          Laddar in …
          1. Ms_Xx skriver:
            6 mars, 2014 kl. 7:48 e m

            Du cyklar dock inte i Stockholm :-). Jag var mycket, mycket mer laglydig på cykel innan jag flyttade hit, här funkar det bara inte. Men dina exempel är precis sånt jag menar! Händer hela tiden här, tyvärr.

            Laddar in …
      2. Dmitri Fedortchenko skriver:
        6 mars, 2014 kl. 4:25 e m

        Trams. Cyklar inte i bredd? Du behöver några cykelkompisar tror jag, måste vara ensamt att aldrig ha någon att cykla tillsammans med.

        Laddar in …
        1. Bike sporter skriver:
          6 mars, 2014 kl. 6:02 e m

          Jaså, det tror du? Jag har brukat cykla med min pappa även på långa distanser. En gång tog jag med mig min elcykel till Kalv där vi tog ner våra cyklar ur bilen. Vi skulle cykla runt Kalvsjön. Några hundra första meter har vi väntat på varandra, speciellt jag fick vänta på min pappa mycket eftersom han hade en vanlig cykel medan jag hade en snabb elcykel jämfört med hans långsamma cykel uppför backarna. Sen körde han ifrån mig när jag vilade och drack vatten, men jag kom så småningom ikapp pappa och körde om honom och 15 andra cyklister. Men han kom i mål före mig. Det gjorde han för att han tog en kortare grusväg än vilken väg jag tog, jag föredrog en längre väg av asfalt istället. Numera brukar inte vi cykla med varandra eftersom jag skulle behöva vänta på pappa så mycket och detta i kombination med att jag föredrar att ha egen takt att köra elcykel i, slippa vänta på andra och anpassa sig efter andra.

          Laddar in …
          1. Dmitri Fedortchenko skriver:
            6 mars, 2014 kl. 8:49 e m

            Själv tycker jag det är skönt att kunna prata. Man behöver inte cykla ifrån varandra.

            Laddar in …
          2. Bike sporter skriver:
            7 mars, 2014 kl. 9:45 f m

            Ja, men man kan inte få ner hastigheten på elcykeln för elmotorn ger så hög hastighet den bara kan. Jag har provat att få ner hastigheten på min elcykel med många olika knep men det går bara inte. Ska jag som elcykelförare prata och cykla med annan cyklist så tvingas jag bara att cykla ifrån andra cyklisten och vänta efter att ha kommit uppför backen.

            Laddar in …
          3. Christian Gillinger skriver:
            7 mars, 2014 kl. 9:54 f m

            Det finns två sätt: på en elassisterad cykel kan man stänga av motorn, det är inte särskilt svårt.
            Eller så köper man en elcykel, det vill säga en med kraftsensor. Då kan man cykla precis hur långsamt man vill.

            Laddar in …
          4. Bike sporter skriver:
            7 mars, 2014 kl. 11:23 f m

            Ja, stänger man av motorn på min elcykel så arbetar motorn i ytterligare en sekund till innan den slutar arbeta, så fungerar min elcykel. Det där med kraftsensorn var ett bra tips men nu har min elcykel inte det tyvärr och med systemet PAS måste man trampa hela tiden för att hålla igång motorn. Slutar man trampa så kommer motorn att sluta arbeta och börjar man om med att trampa uppför backen så kanske blir det svårt att trampa igång cykeln igen. Så är det när man har många växlar att välja på i sin elcykel. Jag har en elcykel som väger ungefär 21-23 kilogram i tjänstevikt och sex växlar att välja mellan. Jag har på första taget provat att växla ner till ettans växel men motorn bara accelererar och cykeln kommer i högre hastighet, så hög att jag på ettans växel oavsett om jag trampar eller inte så ger det ingen drivkraft för cykeln. Trampar jag däremot på sexans växel uppför backen tillsammans med påslagen motor så är jag inte i friläge längre utan arbetar på lågt varvtal samtidigt som motorn arbetar, då ger mitt arbete mer drivkraft, laddar batteriet bättre och avlastar motorn mer. Annars har jag en kraftreglerare på högra sidan av styret, precis som man har på motorcyklar. Men den kan inte sänka hastigheten på min elcykel, jag provade det, utan den kan bara förstärka strömmen till motorn upp till 250 watt, själv undviker jag att använda den för att få en så lång räckvidd som möjligt på en batteriladdning utan det är uppför riktigt branta backar som jag använder den.

            Laddar in …
  5. juliaklingvall skriver:
    6 mars, 2014 kl. 10:41 f m

    RT @Cyklistbloggen: Vi målar hit å vi målar dit http://t.co/hyYDmGfMJ1 #cykla

    Laddar in …
  6. GeviMariaClemes skriver:
    6 mars, 2014 kl. 10:33 f m

    RT @Cyklistbloggen: Vi målar hit å vi målar dit http://t.co/hyYDmGfMJ1 #cykla

    Laddar in …
  7. cykelbloggar skriver:
    6 mars, 2014 kl. 10:21 f m

    Cyklistbloggen: Vi målar hit å vi målar dit http://t.co/fYE65mKTy6 @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  8. miyazakiroy skriver:
    6 mars, 2014 kl. 10:13 f m

    RT @Cyklistbloggen: Vi målar hit å vi målar dit http://t.co/hyYDmGfMJ1 #cykla

    Laddar in …
  9. ekstromenator skriver:
    6 mars, 2014 kl. 10:11 f m

    RT @Cyklistbloggen: Vi målar hit å vi målar dit http://t.co/hyYDmGfMJ1 #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d