Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Smittrafik ett problem på Hornsgatan

Publicerad den 14 mars, 201417 januari, 2022

Jag fick precis ännu ett förtydligande från Stockholms stad om avspärrningen vid Götgatan/Hornsgatan, som vi skrivit om tidigare.
Det handlar alltså om rödljusen där, som cyklisterna upplever låter dem stå och glo i onödan, samtidigt som enstaka bilar har grönt i evigheter. Så här ligger det till:
Extra kort version:
Cyklister får längre gröntid om det inte kommer några bussar, men eftersom några bilister bryter mot förbudet och kör där ändå, så tvingas cyklister (och gående) stå och vänta extra lång tid. Det gör att köerna bland cyklister och fotgängare växer sig extra långa.
Längre version:
Bilar längst gröntid, 30 sekunder, cyklar har 15. Cyklisterna kan få lika lång tid som bilarna, förutsatt att det inte kommer någon trafik från Hornsgatan. Det ska inte vara några problem eftersom bara bussar får köra där, men alla respekterar inte det. Tydligen är det ett så stort problem att kommunen flera gånger bett polis stå på platsen.

Screen Shot 03-14-14 at 08.53 AM
Smitförare ett problem

EDIT: Hösten 2014 är det alltid trafik där:

Så här skriver Stockholms Stad i sitt svar:

Trafiksignalerna vid Södermalmstorg är i huvudsak tidsstyrda. Detektorerna har tagits bort under tiden som arbetena på platsen pågår. Signalerna har nu 4 istället för, som tidigare, 3 lägen. Nu finns bara ett körfält för bil/busstrafik som kör i skytteltrafik på det begränsade utrymmet. I signalernas huvudläge har gångtrafikanterna och cyklisterna lika lång gröntid som tidigare.
Vi måste se till att det inte finns bilar/bussar som blockerar utfarten för bussarna mot Hornsgatan och det innebär tidsförluster i systemet.
Bussar som kommer ut från torget mot Hornsgatan har 8 sekunders gröntid. Bilar som kommer från Skeppsbron har 30 sek gröntid.
Bussar från Hornsgatan har 7 sekunders gröntid.
Cyklister och gående har 15 sekunders gröntid plus 5 sekunder blink/gult.
I slutet av Hornsgatan sitter en radar som känner av om det kommer trafik från Hornsgatan (alltså bussar eftersom bilarna inte får köra där). Om det inte finns några bussar så förlängs gröntiden för gående och cyklister till 30 sekunder. Tyvärr förekommer det en hel del smittrafik bestående av bilister som egentligen inte får köra ner från Hornsgatan. Radarn kan inte skilja på bil och buss och ger grönt till smittrafiken. Det sker tyvärr på bekostnad av gröntiden för cyklister/gångtrafikanter.
Vi har vid ett flertal tillfällen haft hjälp av polisen att bevaka korsningen för att stävja smittrafiken men de kan dessvärre inte stå där hela tiden.

Så sammanfattningsvis, cyklister får längre tid om det inte kommer några bussar, men eftersom några bilister bryter mot förbudet och kör där ändå, så tvingas cyklister (och gående) stå och vänta ändå.
Vilket alltså bidrar till att fotgängare och cyklister tycker det känns meningslöst att stå och glo när bara enstaka tjuvåkande bilist passerar.
Läs bakgrunden: Fortfarande rött lika länge vid Slussen
 

27 svar på ”Smittrafik ett problem på Hornsgatan”

  1. Cyklistbloggen skriver:
    1 oktober, 2014 kl. 11:49 f m

    @heleneclaesson Ja, topp-3 iaf. Problemet blir värre av smittrafik: http://t.co/OpgzLZfXc2 @cykliststhlm

    Laddar in …
  2. Cyklistbloggen skriver:
    24 september, 2014 kl. 4:22 e m

    @oskarjalkevik Det var ett problem i våras också: http://t.co/OpgzLZfXc2 @StockholmsStad

    Laddar in …
  3. Ulrika L skriver:
    17 mars, 2014 kl. 1:25 e m

    På Ringvägen finns en korsning med bussanpassade signaler. Om det kommer en buss från Tvärgatan så kan det hoppa över en grönperiod på Ringvägen. Borde väl inte vara så svårt att använda samma system vid Slussen. Tekniken finns ju redan i bussarna.

    Laddar in …
  4. Nils skriver:
    15 mars, 2014 kl. 6:26 e m

    Nu vet jag inte hur radarn som känner av fordon ser ut men rent spontant känns det som att man skulle kunna sätta en radar på sådan höjd att den känner av bussar (höga fordon) men inte bilar (låga fordon).

    Laddar in …
  5. Ms_Xx skriver:
    14 mars, 2014 kl. 5:53 e m

    Ja, det där med cyklistanpassning av rödljus är inte direkt Stockholms starkaste sida… insåg häromdagen varför jag hatar rödljuset mitt på Medborgaplatsen.
    Om man cyklar norrut är man tvungen att vänta på rött ljus helt i onödan. När de bilar som kör söderut på Götgatan har grönt ljus precis där Medborgarplatsen börjar, har de bilar som ska köra in i Södertunneln (som alltså ska svänga vänster framför bilarna på väg söderut) rött ljus. Fullt logiskt.
    Inte lika logiskt att vi som cyklar måste stå och vänta vid rött ljus även om vi ska cykla rakt fram på Götgatan, och alltså inte korsar några bilar eller cyklar med grönt ljus. Det är till och med rött ljus på övergångstället i kanten till Medborgaplatsen (som korsar cykelbanan) då.
    Om man som cyklist är laglydig, och väntar vid det helt onödiga rödljuset uppe på Medborgarplatsen, tvingas man att cirka 30m senare direkt vänta på rött ljus vid övergångsstället, eftersom fotgängarna då kan korsa framför de bilar som väntar på att få köra söderut (när de norrgående bilarna kör in i Södertunneln).
    Blir så j:a trött. Inte konstigt att jag har upplevt att det alltid är rött där… Ska försöka fota och felanmäla på väg hem idag.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      14 mars, 2014 kl. 8:00 e m

      Jag tycker det är rätt bra skyltat. Det finns bara två påfarter just nu som inte är helt avspärrade och på ena är det skyltat enkelriktat (blå pil), på andra (uppfarten från tunneln) är det två tydliga ”bussfält”-skyltar. Hur det ser ut inne i tunneln vet jag inte, men jag förmodar att det står skyltat där också.

      Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      14 mars, 2014 kl. 8:01 e m

      Jag tycker det är rätt bra skyltat när jag passerar på cykel. Det finns bara två påfarter just nu som inte är helt avspärrade och på ena är det skyltat enkelriktat (blå pil), på andra (uppfarten från tunneln) är det två tydliga ”bussfält”-skyltar. Hur det ser ut inne i tunneln vet jag inte, men jag förmodar att det står skyltat där också.

      Laddar in …
    3. Christian Gillinger skriver:
      14 mars, 2014 kl. 8:09 e m

      Det är extremt tydligt skyltat. Det är tydliga enkelriktatskyltar på första påfarten och därefter tydligt markerat med bussfil. Dessutom är den vanliga bilfilen nu cykelfält och det finns bara den gamla bussfilen kvar i vilken det står ”buss”.
      För att göra det ytterligare lite tydligare är trafikljuset innan korsningen ett busstrafikljus, inte ett vanligt, där de faktiskt gjort det så snyggt att de gett cykelfilen ett eget trafikljus.
      Så, det går inte att missa.

      Laddar in …
      1. Robert Andersson skriver:
        14 april, 2014 kl. 10:38 e m

        Handlar nog mer om lathet. Så länge kommunerna inte vågar ha småbilshinder, så får man nog förvänta sig trafiken.
        På det ställen där hindren har funnits, så har det ju klagats mycket på att nya bilar har fått bärgats ifrån platsen. Även där tydligt skyltat om förbjud och att det finns hinder.
        På senare tid så har hindren börjats plockas bort av kommunerna, istället så hänvisas det till att staten får ansvaret genom polisbevakning.
        Där jag bor så är en gata reserverad för bla. buss i linjetrafik och taxi, under morgontimmarna. Men många bilar kör ändå, vilket stör kollektivtrafiken. Ordningspolisen ha kontroll på gatan en timme varje onsdag. Ca fem bilar får plats på parkeringen bredvid. Denna fylls direkt, enligt polisen Twitter. Turligt för de bilarna som hinner passera, i mellantiden då det ej finns tid att stanna ett fordon. De tjänar ju 1 000 kr, mot de som kommer då det finns tid att stannas.
        Kan inte förstå att så många bötfälls varje vecka, knappast att de läser Twitter eller ortstidningen. 🙂

        Laddar in …
    4. Richard skriver:
      15 mars, 2014 kl. 6:30 f m

      Det rödljuset har jag också blivit störd på. Det borde vara lätt att ordna genom att lägga till ett cyklistljus som visar grönt när bilarna har rött.
      Undrar dock om man undviker cyklistljus ibland för att bilister tolkar dessa som bilistljus. Ta korsningen Götgatan / Ringvägen söderut. Det händer störande ofta att jag står och väntar på grönt för att fortsätta över Ringvägen mot bron. När jag får grönt reagerar bilisten som ska till höger och fortfarande har rött att det har slagit om till grönt och kör. Vet inte hur många bilister jag skällt ut som tutar åt mig när jag ”blockerar” deras färdväg.
      Detta problem borde ju vara känt av polisen men var håller de hus?
      Men tillbaka till ditt rödljus. Eftersom nästan alla cyklar rakt fram borde cykelbanan vid korvkiosken tas bort (där går ju folk ändå). Flytta sedan hela trotoaren åt höger (inkl. busshållplats). Då skulle norrgående cyklister slippa den farliga vänsterböjen efter Tjärhovsgatan och cykelfältet skulle kunna byggas till höger om rödljuset. Då kanske även parkerade polispiketer se lättare alla fulparkerade taxibilar som fortfarande skapar trafikfarliga situationer utanför Malmen.

      Laddar in …
      1. Robert Andersson skriver:
        14 april, 2014 kl. 10:24 e m

        Det är ett allmänt fel som många gör, de kollar endast efter en grönsignal, och inte så noga vilket körfält signalen sitter över, eller om det är för fordon/gående. Många cyklar ut där gående har grönt, och missar den röda cykelsignalen. På de ställarna har då gående grönt för att de endast korsar till en refug och får stanna där, medans cykelöverfarten går över flertalet körfält och spårvägsskenor. Minst en cyklist med barnsits cyklarförbi kön och säger att ljuset är trasigt då gående har grönt.
        En gång håll det på att gå riktigt illa om inte cyklisten bakom cyklade ikapp och drog om kull cyklisten med barnet. Detta då ett 40 tons spårvagn var på väg, spårvagnen hade nödsbroms på men gledförbi cykelöverfarten innan den lyckades stanna. Tur att ingen skadades allvarligt.

        Laddar in …
  6. Dmitri Fedortchenko skriver:
    14 mars, 2014 kl. 2:01 e m

    Det här stör mig lite, det handlar ju inte om att det är för kort gröntid egentligen, utan att det är för lång rödtid.
    Hade rödtiden varit 15-30sek då hade det för min del varit ok med 10sek gröntid.
    De flesta cyklister hinner passera under en kort tid, kanske inte i rusning men då väntar jag hellre 15-30sek till än 60sek.
    Det är det här som är problemet i den här stan – gröntiden är för lång vilket i sin tur betyder att rödtiden är för lång. Det handlar väl om gående i den här situationen men ändå…

    Laddar in …
  7. non skriver:
    14 mars, 2014 kl. 1:08 e m

    Vad härligt med ett sånt utförligt svar från Stockholms stad. Nu vet jag att de försökt fixa trafikljusen så gott det går och att de anstränger sig. Tänk om de alltid kunde förmedla sig så här väl.

    Laddar in …
  8. Gbgcyklaren.com skriver:
    14 mars, 2014 kl. 11:22 f m

    Jag var på besök i Stockholm gångna helgen och bodde i närheten av Slussen. Jag promenerade över det här övergångsstället ett antal gånger. Ett par av gångerna förekom det att bilister från Hornsgatan passerade här.

    Laddar in …
  9. Ulrika skriver:
    14 mars, 2014 kl. 9:50 f m

    Intressant hur det står att cyklister har 15 sek grönt + 5 sek gult/blink. Även bilister får väl gult ljus innan det blir rött?! Dvs 30 sek + 5 sek? Varför framhäva cyklisternas gula ljus men inte bilisternas. Bussar har väl andra symboler, vet inte om även de har motsvarigheten till gult ljus?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      14 mars, 2014 kl. 1:25 e m

      Jag tror det var för att jag frågade specifikt om cyklisternas situation.

      Laddar in …
    2. Robert Andersson skriver:
      14 april, 2014 kl. 10:54 e m

      Bilister har oftast längre gultid än cykelsignalen. Då det bedöms att en cykel kan stanna fortare på ett säkert sätt, när det blir rött. Tror jag läste någon gång att det var en sekund mer än för en cykelsignal, om man följer Trafikverkets rekommendationer.

      Laddar in …
  10. Tor Sandqvist skriver:
    14 mars, 2014 kl. 9:39 f m

    Laglösa bilister i bussfiler är ju ett ganska vanligt framkomlighetsproblem. Man kunde kanske tänka sig någon sorts spärranordning som kan öppnas på avstånd med hjälp av någon sändare som bara finns i bussar? Lämpligen finansierat genom höjda trängselavgifter.

    Laddar in …
    1. Dmitri Fedortchenko skriver:
      14 mars, 2014 kl. 2:02 e m

      Eftersom det är en temporär avstängning för ombyggnad är det osannorlikt att det kommer installeras något sådant där.

      Laddar in …
      1. Rolf Broberg skriver:
        14 mars, 2014 kl. 4:54 e m

        Kanske skulle det räcka med att skärma av den lägre regionen för radarn så att den bara ser höga fordon. Visst, då skulle förstås smitbilar fastna och bli proppar för bussarna, men om radarn ser lite längre bort, kan det ändå bli grönt när det kommer en buss. Lite krångligt borde det vara för smitbilarna. Då blir de nog snabbt färre.

        Laddar in …
        1. Dmitri Fedortchenko skriver:
          15 mars, 2014 kl. 3:53 f m

          Borde gå att lösa med aktiv RFID-teknik, det går att rikta dessa så att de bara går åt ena hållet och avståndet är lätt upp till 80m. Bussen får en liten RFID-tag i fönstret och RFID-läsare sätts upp på trafikljuset. Jag har använt tekniken för liknande ändamål, det är varken dyrt eller krånligt.
          //D

          Laddar in …
          1. Rolf Broberg skriver:
            15 mars, 2014 kl. 11:13 f m

            Vid närmare eftertanke finns ändå ett problem. Vi vill inte stoppa korsande trafik redan när en buss befinner sig 80 m bort, såvida den inte har fastnat pga framförvarande smitbilar. Bäst vore en lösning som normalt reagerade vid ett kortare avstånd, men där behöriga förare kunde påverka signalen från längre håll vid behov.
            När det finns en hållplats strax före ett trafikljus är det tydligt att chauffören själv talar om när hen begär ”grönt” för att fortsätta.

            Laddar in …
          2. Franz skriver:
            15 mars, 2014 kl. 12:00 e m

            Ha! Vi kan ju sätta upp stolpar med knappar på som fordonsförarna får trycka på för att få grönt. Det är väl en bra idé, så säg?

            Laddar in …
          3. Dmitri Fedortchenko skriver:
            15 mars, 2014 kl. 12:51 e m

            Upp till 80m, det går att justera.

            Laddar in …
    2. Robert Andersson skriver:
      14 april, 2014 kl. 10:57 e m

      Det brukar komma mycket klagomål, då bilarna går sönder vid försök att passera.
      Dessa börjar kommunerna att ta bort igen pga av skadorna.
      http://www.nt.se/nyheter/default.aspx?articleid=4319472

      Laddar in …
      1. Jens skriver:
        19 juli, 2016 kl. 11:08 f m

        Lite spännande det… ”Jag får inte köra här men gjorde det ändå och nu gick bilen sönder, det måste vara någon annans fel…”

        Laddar in …
  11. cykelbloggar skriver:
    14 mars, 2014 kl. 9:07 f m

    Cyklistbloggen: Smittrafik ett problem på Hornsgatan http://t.co/k8avYxBJNF @Cyklistbloggen

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d