Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

…och Danvikstull får också bredare cykelväg

Publicerad den 28 januari, 201416 januari, 2022

Danvikstull är huvudvägen för Nackaborna när de ska in till stan, men också en viktig cykelväg för hela de östra förorterna och Hammarby Sjöstad.
Sträckan har visserligen bitvis en hyggligt bred cykelbana, men gångvägen som ligger precis bredvid är på smalaste stället så smal att man faktiskt inte riktigt får plats som fotgängare så man kliver ändå in i cykelbanan (vid bropelaren ungefär på bilden nedan).
Och på vintern är ju frågan teoretisk, när mittlinjen är översnöad är allt både gång- och cykelväg. Dessutom går hela banan i slalom och man ser inte särskilt bra eftersom både berg och bropelare ligger i vägen. En klassisk ”vi målade där det fanns plats”-väg alltså.
Danviksklippan skyltad

Det har kommunen lagom till valåret insett och nu har första beslutet tagits för att göra något åt det. Tyvärr inte hela sträckan, eftersom det anses för dyrt. Att flytta bropelarna kom inte på tal, därför ska de såga bort delar av berget. Men det är så dyrt att de bara kommer kosta på en sträcka på mellan 30 och 40 meter. Ytterligare ett alternativ vore att ta av bilvägbanan, men hey, det går ju inte.
I stället hoppas man helt luddigt på att tekniken att såga i berg blir kostar mindre i framtiden och att då kunna göra det möjligt att såga hela vägen. Under tiden får vi cyklister nöja oss med

att bredden på gång- och cykelbanan fortfarande kommer att bli undermålig i förhållande till gång- och cykelflödena. En önskad bredd skulle vara närmare 6 meter vilket finns längre bort vid Danviksbron.

Läs mer på sidan 34 här.

7 svar på ”…och Danvikstull får också bredare cykelväg”

  1. Johan Tingsvall skriver:
    15 oktober, 2014 kl. 11:05 f m

    For the record: ”Danviksklippan (…) Genomförande 2015”
    Källa: http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1770943

    Laddar in …
  2. kallecyklar skriver:
    29 januari, 2014 kl. 11:21 f m

    .@Cyklistbloggen skillnad i hur mycket utrymme trafikslagen får: http://t.co/r77ZYahkVQ. Ett körfält borde iaf kunna göras reversibelt.

    Laddar in …
  3. SiWeSe skriver:
    28 januari, 2014 kl. 9:18 e m

    ”@Cyklistbloggen: …och Danvikstull får också bredare cykelväg: http://t.co/QUf5YnQx0U #cykla #08pol” alltid nåt i alla fall. ..

    Laddar in …
  4. cykelbloggar skriver:
    28 januari, 2014 kl. 9:18 e m

    Cyklistbloggen: …och Danvikstull får också bredare cykelväg http://t.co/hL8cNoWMHS @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  5. ekstromenator skriver:
    28 januari, 2014 kl. 9:00 e m

    @Cyklistbloggen Med tanke på att gångbanan inte rymmer bredden av en barnvagn och de knappa metern smala cykelfälten saknar fri sikt så…

    Laddar in …
  6. Eorlingur skriver:
    28 januari, 2014 kl. 8:52 e m

    Intressant. Såga i berg + ny bergförstärkning är ju lätt en mille. Men vad gör man inte för att sätta sprätt på en miljard.

    Laddar in …
  7. jwolfers skriver:
    28 januari, 2014 kl. 8:50 e m

    RT @Cyklistbloggen: …och Danvikstull får också bredare cykelväg: http://t.co/lFyMd6ZlTn #cykla #08pol

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d