Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Röriga nya cykelfält vid Oxenstiernsgatan

Publicerad den 25 december, 201320 januari, 2022

Stockholms stad har under hösten målat nya cykelfält på Karlavägen i Stockholm. Men hur gör man om man kommer längs Oxenstiernsgatan och ska svänga vänster upp på Karlavägen?
Det här har varit en rätt usel lösning innan. Som cyklist leds man först upp på en trottoar med tillhörande fotgängare, därefter släpps man ut i trafiken igen, men ut mot den enkelriktade Karlavägen. Inte sällan i möte med en av SL’s stomlinje 4-bussar som ni ser vid busshållplatsen till vänster i bild:

oxenstiernsgatan pil
Man ska rakt över trottoaren och sedan snabbt svänga 90 grader åt höger för att hamna rätt

Eller föralldel i möte med andra cyklister som kommer i rätt körriktning på Karlavägen. För trots att det är cykelvägsmarkerat, så är ”cykelmyrorna” i vägbanan bara målade i en riktning.
Så här ser det ut:

Sedan snutten ovan spelades in har Karlavägen fått cykelfält och det ansluts självklart till den här överfarten. Det gör det ju ännu tydligare att det här är en överfart som bara ska användas i en riktning, alltså i motsatt riktning mot videon ovan. Trots blå skylt alltså.
Problemet är att det här är enda överfarten från Oxenstiernsgatan till Karlavägen. Det finns visserligen en till i ”rätt” riktning längre ner på Oxenstiernsgatan, men då måste man först köra över en refug mitt i gatan  (förutom man ska svänga höger till Karlavägen).
Vilket vare sig cyklist eller efterföljande bilister tycker är en särskilt intelligent väg.
För dig som inte bor i Stockholm, så ser det ut så här (Google Maps, fungerar inte alltid i mobiltelefoner):

Visa större karta
Man tänker ju att nu när man håller på och använder cykelmiljarden till att måla cykelfält på Karlavägen för att göra det bättre för cyklister så hade man passat på att fixa det här, så att det faktiskt går att lätt, säkert och inte minst lättbegripet att svänga upp på Karlavägen från Oxenstiernsgatan?
Det finns ordentligt med utrymme på den väl tilltagna trottoaren att ordna en cykelbana som tillåter cyklister att säkert passera i bägge riktningar i korsningen – och slippa köra över refuger eller i praktiken mot enkelriktat. Det är alltså ingen platsbrist. Man måste inte riva hus.
Men nej. Direktpress Stockholm har tydligen frågat Trafikkontoret och svaret de fick var att man i fortsättningen ska göra så här:

Tanken är alltså att man faktiskt i fortsättningen ska cykla mot trafiken upp på Karlavägen och enda anpassningen är att ”cykelmyrorna” i passagen ska målas om så att den trånga lilla passagen blir dubbelriktad.
Jag undrar om det här verkligen stämmer? Det här är en usel cykellösning, som i så fall nu blivit ytterligare lite sämre. Trots att det finns gott om plats för att göra en smidig överfart.
Vi ställer frågan till Trafikkontoret och återkommer med eventuellt svar.
EDIT: Och som Dmitri mycket riktigt påpekar i kommentarsfältet så finns det inget cykelfält i kurvan och bussarna måste svänga vänster över cykelfältet som går vidare rakt fram.

9 svar på ”Röriga nya cykelfält vid Oxenstiernsgatan”

  1. Robert Andersson skriver:
    28 december, 2013 kl. 4:15 e m

    Denna lösning är ju inte så bra om man ska svänga vänster, om det då är många som kommer ifrån höger, så kommer man ju att få vänta länge innan man kan svänga.
    Det kan förstås ordnas genom att man får 3 sekunder på sig att svänga med grön pil, men har en känsla av att TK, inte kommer att tycka att det fördelaktigt ekonomiskt.

    Laddar in …
  2. Ms_Xx skriver:
    26 december, 2013 kl. 2:04 e m

    Jag undrar alltid hur det egentligen går till när de ritar nya cykellösningar. Tänker de inte på att inte alla ska rakt fram? Provkör de inte (på papperet) lösningen från alla olika håll man kan komma ifrån till alla de håll man kan tänkas vilja åka åt? Verkar inte så, man får ju allra oftast hitta på en egen lösning vid vänstersväng.
    Tänk om man gjorde så med motorfordonstrafiklösningar också…

    Laddar in …
  3. Dimo Fedortchenko skriver:
    25 december, 2013 kl. 3:50 e m

    Ser ju dessutom ut som att man som cyklist inte väntas köra vidare på karlavägen då cykelfältet slutar och börjar inne i trottoaren… dagisbarn hade gjort det bättre. Det här är en slöseri med pengar av högsta rang.

    Laddar in …
  4. Dimo Fedortchenko skriver:
    25 december, 2013 kl. 3:47 e m

    Smidigt också där i vändplanet när bussen ska köra över cykelfältet för att köra vidare.. vilka jävla klåpare. Varför kan inte de göra rätt nån gång?

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      25 december, 2013 kl. 4:40 e m

      Och jag är inte säker på om de byggt med eller utan dörrzon.

      Laddar in …
  5. cykelbloggar skriver:
    25 december, 2013 kl. 1:45 e m

    Cyklistbloggen: Röriga nya cykelfält vid Oxenstiernsgatan http://t.co/HM9aGvRKV8 @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  6. cykelbloggar skriver:
    25 december, 2013 kl. 2:45 e m

    Cyklistbloggen: Röriga nya cykelfält vid Oxenstiernsgatan http://t.co/HM9aGvRKV8 @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  7. MiaAntonsson skriver:
    25 december, 2013 kl. 1:21 e m

    Låg prio kring cykelplanering i @StockholmsStad!”@Cyklistbloggen: Röriga nya cykelfält vid Oxenstiernsgatan: http://t.co/pWG3kOm4J7 #cykla”

    Laddar in …
  8. MiaAntonsson skriver:
    25 december, 2013 kl. 2:21 e m

    Låg prio kring cykelplanering i @StockholmsStad!“@Cyklistbloggen: Röriga nya cykelfält vid Oxenstiernsgatan: http://t.co/pWG3kOm4J7 #cykla”

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d