Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Under tiden i vida världen…

Publicerad den 19 november, 201312 januari, 2022

Vi har det ändå rätt bra i Sverige. Vi blir inte bötfällda när vi cyklar i cykelfälten. Det hände ett antal cyklister i New York:

Rienti says the officer told him that the precinct had received complaints about cyclists using the path. Rienti told the officer that it’s a shared-use path where cyclists are allowed. ”He sort of just shrugged his shoulders and wrote the ticket,”

Läs mer här
Mer från New York – polisen har gått ut med råd till fotgängare hur de ska göra för att vara säkra i trafiken. Råden inkluderar förutom reflexväst, också att veva med armarna och hålla sig inne under mörker, när det regnar och i dimma. Som man kommer spara på kostnader för paraplyer! Läs mer här. (EDIT: Och historik här. Lappen är från 90-talet och bygger på myter om vad som orsakar fotgängarolyckor)
Reflexväst för fotgängare har faktiskt varit på förslag från polisen här i Stockholm också:

Är Malmö bättre än Stockholm på att få sina cyklister och fotgängare att använda reflexväst? http://t.co/xXdEk6jG
Bra jobbat, Malmö!

— Peter Ågren (@Peter_Agren) December 19, 2012


Men så mycket mer blev det inte med förslagen på trafikantuniform.
Vi skrev ju häromdagen om den nya cykelsupervägarna i London, en stad där inte mindre än sex cyklister körts ihjäl på två veckor. Det känns ju som att det är dags att ta krafttag för att öka säkerheten. Londons borgmästare Boris Johnsson missar inte som stadens ledare chansen att vara med på tåget cykeln och föreslår kraftfulla åtgärder.
Nämligen att förbjuda hörlurar på cyklister:

”I’m very alarmed about cyclists wearing headphones. I would not be against a prohibition or ban on cyclists wearing headphones. Call me illiberal but it makes me absolutely terrified to see them bowling along unable to hear the traffic.”

Yesbox. Inte för att de sex dödade cyklisterna faktiskt hade hörlurar på sig när de kördes ihjäl, men de kunde ha haft. Och då hade det såklart varit bra om de inte hade det. Och därför så är det en bra idé att förbjuda dem.
Förutom att det gäller att se till att alla cyklister är beredda med alla sina sinnen för att snabbt kunna kasta sig ur vägen när den ostoppbara naturkraften ”bilar” kommer ångande, så skadar det inte att de också har reflexväst på sig:

Also on Tuesday the head of traffic enforcement for London’s police defended an operation in which officers stopped dozens of cyclists to advise them to wear high-vis jackets and helmets.

Joråsåatt.
 
 

17 svar på ”Under tiden i vida världen…”

  1. Ms_Xx skriver:
    20 november, 2013 kl. 11:18 f m

    Apropå att synas i mörker vill jag passa på att vädja till alla som har strålkastarframlyktor att rikta dem MER NEDÅT!
    Jag blir HELT bländad, minst tre gånger/kvällscykeltur hem nu, blir så j:a irriterad på egoismen i att ha lysen som visserligen gör att man syns väldigt bra men också att alla man möter är halvblinda en lång stund efter mötet. För mig innebär det här att jag har svårt att se fotgängare etc. ungefär halva cykelturen hem, pga. kvarhängande bländningseffekter.
    Snälla, söta, kolla hur era lysen är monterade…

    Laddar in …
  2. Peter Holmberg skriver:
    20 november, 2013 kl. 12:08 f m

    Om bilisterna inte ser mig med lampor och reflexer på cykeln är det dags att (1) bygga säkrare bilar som erbjuder mer ”koll” på vad som är runt bilen och (2) sänka hastigheten för bilar.
    Det kan aldrig ligga på de som drabbas börda att skydda sig. Som att säga åt ett våldsoffer att börja träna kampsport.

    Laddar in …
  3. Peter skriver:
    20 november, 2013 kl. 12:03 f m

    Om man är döv, får man inte cykla då?

    Laddar in …
  4. zeraien skriver:
    19 november, 2013 kl. 10:04 e m

    RT @Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/47sGdCvVsU #cykla

    Laddar in …
  5. jwolfers skriver:
    19 november, 2013 kl. 10:00 e m

    RT @Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/47sGdCvVsU #cykla

    Laddar in …
  6. marcusalmgren skriver:
    19 november, 2013 kl. 8:52 e m

    RT @Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/47sGdCvVsU #cykla

    Laddar in …
  7. souljens skriver:
    19 november, 2013 kl. 8:02 e m

    @Cyklistbloggen Ja varken hjälm eller reflex-väst gör högersvängande lastbilar mindre dödliga.

    Laddar in …
  8. Richard skriver:
    19 november, 2013 kl. 7:24 e m

    Jag cyklar både med hörlurar och utan hjälm – det går alldeles utmärkt.
    Men sedan jag satte på en fet trälåda som cykelkorg har jag noterat att fler bilister uppmärksammar mig i trafiken och bromsar in. Jag syns bättre särskilt i deras sidospeglar. Rekommenderas. Dessutom får jag plats med två matkassar.

    Laddar in …
    1. Dmitri F. skriver:
      19 november, 2013 kl. 10:02 e m

      Låda e fan bäst. Har aldrig haft så mycket nytta av min cykel som efter jag monterade låda. Underbart!

      Laddar in …
    2. Peter skriver:
      20 november, 2013 kl. 12:04 f m

      Intressant, kan du speca vilka situationer det funkar bäst?

      Laddar in …
      1. Richard skriver:
        20 november, 2013 kl. 9:32 f m

        Vad är intressant? Hörlurar, ingen cykelhjälm eller låda?

        Laddar in …
      2. Erik Johansson skriver:
        20 november, 2013 kl. 1:49 e m

        Längre, bredare och mer stora synliga saker på cykeln, det får bilar att stanna i korsningar. Nu när jag cyklar mer på vanlig cykel igen så får jag uppenbart mindre plats av bilar när jag cyklar i korsningar i cykelfält.. Funderar på att gå tillbaks till min långa lådcykel även om den inte behövs varje dag nu.

        Laddar in …
  9. cykelbloggar skriver:
    19 november, 2013 kl. 6:19 e m

    Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/0QimQ8mOwm @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  10. ErikSandblom skriver:
    19 november, 2013 kl. 5:59 e m

    @Cyklistbloggen Kul bild i ämnet -> http://t.co/IH3dJpyy7Q

    Laddar in …
  11. eriksandblom skriver:
    19 november, 2013 kl. 5:55 e m

    Oj.

    Laddar in …
  12. kallecyklar skriver:
    19 november, 2013 kl. 5:53 e m

    RT @Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/47sGdCvVsU #cykla

    Laddar in …
  13. ErikSandblom skriver:
    19 november, 2013 kl. 5:49 e m

    RT @Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/47sGdCvVsU #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d