Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Lyckad avspärrning av Götgatan

Publicerad den 10 november, 201317 januari, 2022

Vi har inte hunnit skriva om avspärrningen av Götgatan/Hornsgatan. Avspärrningen har varit där någon vecka nu och när de flesta fotgängaren har lärt sig att vägen nu uteslutande är cykelbana så funkar det riktigt bra. Det är hur uppskyltat som helst. Först med stopp för bilar, notering att cyklar kan fortsätta och på de handskrivna lapparna pilar var fotgängare ska ta vägen:

skyltar götgatan

 
Någon meter senare, förbud för gående och mototrafik och varning för vägarbete:

skyltar götgatan 2

Resten av vägen är sedan streckad med riktiga cykelmarkeringar åt precis alla håll och med reflexer på betongsuggorna. Det enda jag kanske saknar är lite bättre belysning på mittpartiet.  Om standarden på vägomläggningarna under Slussenbygget kommer vara så här så kommer vi ha ett par riktigt bra år som cyklister i området. Lysande.
Så här ser hela streckan ut:

27 svar på ”Lyckad avspärrning av Götgatan”

  1. Ms_Xx skriver:
    22 november, 2013 kl. 10:56 f m

    Fick svar på mitt klagomål om att skyltarna ovan ställs i vägen, mitt där man ska cykla, och min upplysning om att jag brukar flytta dem åt sidan så att man kommer förbi med cykel. Om jag inte cyklade för mycket för att tro på det skulle hennes svar vara ganska vettigt, men när man vet hur entreprenörerna reglemässigt placerar skyltar mitt där de vill att man ska cykla (eller inte skyltar upp alls) går det tyvärr bara att skratta, lite krystat, åt det. Godkänd ta-plan? Inte lyfta undan skyltar som står och blockerar hela cykelfältet utan vänta på att staden gör något åt det, nä… då tar jag hellre bussen i s f:
    ”Tack för din synpunkt!
    Entreprenören ställer nog bara tillbaka sina skyltar där de enligt inlämnad och godkänd ta-plan ska vara placerade.
    Det finns ju människor som helt enkelt roar sig med att bära runt skyltar nattetid eller klottra på dem.
    Därför kan det säkert upplevas som om att de flyttar på sig då och då.
    Entreprenören måste se över sin skyltning dagligen och just Götgatan är besvärlig pga den stora mängd cyklister och gående som rör sig där.
    Som regel är nog att skyltar som placerats ut av entreprenör står där av en anledning och då troligen för att förhindra olyckor. Därför är det inte lämpligt
    att flytta skyltarna själv utan istället anmäla t.ex hit om det, så ser vi till att entreprenören kollar om de sitter som de ska.
    Med vänlig hälsning
    Nina Åström
    Trafikingenjör”

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      22 november, 2013 kl. 11:37 f m

      Så klart aldrig entreprenörer gör fel och att det är andra som nattetid roar sig med att flytta skyltar!
      Jag antar att dessa lustigkurrar även flyttar containrar och betongsuggor på nätterna eftersom entreprenörerna alltid placerar dem rätt från början.
      Vilket snömos till svar!

      Laddar in …
  2. Ms_Xx skriver:
    19 november, 2013 kl. 2:10 e m

    Fast idag hade den höga skylten på första bilden (återvändsgränd, vändplan saknas, påbjuden cykeltrafik) hamnat mitt i (och blockerade helt) cykelbanan söderut.
    Och i fredags hade de blockerat cykeltrafiken norrut med två skyltar mitt i passagen för cyklister på bild två.
    I fredags orkade jag flytta på skyltarna, inte idag.
    Hur svårt ska det vara? En cykel tar mer plats än 75cm. Capish?
    Less.

    Laddar in …
  3. Dimo Fedortchenko skriver:
    11 november, 2013 kl. 8:22 e m

    Borde inte skylten ”förbud för gångtrafik” (bild 2) ha suttit på marknivå där människår som går faktiskt ser den? Konstigt att bilskylten står på marken medan fotgängarskylten är högt upp där folk inte tittar..

    Laddar in …
    1. Ms_Xx skriver:
      12 november, 2013 kl. 9:08 f m

      Oj, den hade jag helt missat… den syns verkligen inte nej.
      Verkar som om den där sista, viktiga biten, att ta ett steg tillbaka och analysera hur det blev och om man tror att ens verk kommer att fungera saknas i manualen för omdirigering av mjuka trafikanter (gissar att den ingår när man dirigerar om ”riktiga” fordon).

      Laddar in …
  4. Robert Andersson skriver:
    11 november, 2013 kl. 3:14 e m

    Avspärrningen ser bra ut, visserligen så är det fel vägmärke. Vägmärket säger ju att genomfart inte är möjlig, egentligen så skulle det varit varianten med en cykelsymbol. För att visa att genomfart är möjlig med cykel och moped klass II.

    Fast här är vägen så kort, så att man som cyklist kan förstå att det är felskyltat. Nere vid korsningen så sitter ju tydliga vägmärken om att man får cykla (samt köra moped klass II). Samt en förbjudskylt för gångtrafik.

    Laddar in …
    1. Dimo Fedortchenko skriver:
      11 november, 2013 kl. 8:25 e m

      Sen står det på flera platser också ”Hornsgatan avstängd, välj annan väg”, utan att förklara att det gäller ej cykel 😉

      Laddar in …
  5. Christian skriver:
    11 november, 2013 kl. 10:43 f m

    Ah. Nu har de ändrat hela dragningen.

    Laddar in …
    1. Ms_Xx skriver:
      11 november, 2013 kl. 12:12 e m

      Ja, det är bättre nu 🙂

      Laddar in …
      1. Christian skriver:
        12 november, 2013 kl. 9:42 f m

        Fast fler rödljus. Och jag undrar om det sista rödljuset känner av cyklister. Eller kanske är automatiserat. Får testa nästa gång jag passerar.

        Laddar in …
  6. Ms_Xx skriver:
    11 november, 2013 kl. 10:21 f m

    Konstuktiv kritik om avspärrningarna/skyltningen:

    – Dra cykelstråken så som man cyklar, man cyklar inte i tvära knyckar när det finns plats till att i stället cykla i en vid båge. De vita omdragningarna var väldigt märkligt dragna (inte 90-graders-vinklar men inte så himla långt ifrån…).

    – De printade skyltarna för fotgängare uppfattas inte som officiella informationsskyltar (utan troligtvis som reklam) och blir inte lästa. Dessutom är texten alldeles för liten och det räcker inte med en liten skylt mitt i vägen när det finns en inarbetad trottoar där folk går flera meter bort. Det är inte förvånande att de flesta fotgängare gick mitt i cykelbanorna.

    Men ja, det var ovanligt väl genomtänkt och utfört!

    Laddar in …
  7. hida1369 skriver:
    11 november, 2013 kl. 8:24 f m

    Så Hur ska fotgängare flytta sig från Götgatan då?

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      11 november, 2013 kl. 9:39 f m

      Alternativ 1
      Ta till vänster, korsa Hornsgatan, gå tillbaka på andra sidan och gå i gång längs husfasad.

      Alternativ 2
      Ta till höger innan Stadsmuseums baksida, gå ner mot Slussens tunnelbana, ta till vänster och snedda över torget.

      Laddar in …
  8. Dimo Fedortchenko skriver:
    10 november, 2013 kl. 8:39 e m

    Jag tycker det är lite konstigt att man runt 0:49 inte svänger direkt vänster utan måste cykla runt hela böjen… http://i.imgur.com/BoTgsvq.png

    annars är det väl ett bra försök, men det finns en del som kan förbättras.

    PS: det var jag som tipsade trafikkontoret om pilarna i marken som man ser 0:48 i videon 😉

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      10 november, 2013 kl. 10:58 e m

      Jag funderade på det också. Jag undrar om det är för att byggtrafik kommer köra där?

      Laddar in …
  9. Anders Andersson skriver:
    10 november, 2013 kl. 2:12 e m

    ”Om standarden på vägomläggningarna under Slussenbygget kommer vara så
    här så kommer vi ha ett par riktigt bra år som cyklister i området”

    Inte bara ett par – 8 år ska Slussenbygget pågå – sen kan man väl tro att det blir försenat också. Så det är bara att gnugga händerna!

    Laddar in …
  10. non skriver:
    10 november, 2013 kl. 10:33 f m

    Den där gulmarkerade streckade delen blev dock lite knasig. Efter att ha plingat på en som gick mitt i cykelbanan och då blev utskälld för att det faktiskt var ett övergångställe reagerade jag för första gången efter dagligen ha cyklat där under tre veckor på att det faktiskt kanske var ett övergångställe. Rätt konstigt utformat och saknar skyltar samt all annan liknelse med ett övergångställe. I filmen missar du också det då du inte stannar för två gående som kommer. (0.58sek in)

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      10 november, 2013 kl. 1:25 e m

      Faktum är att det tog ett tag innan jag insåg att det var ett övergångsställe också. Just här visste jag dock det och de två gående behövde vad jag minns inte sakta ner en sekund för min passage (och en av dem var på väg rakt fram, inte över övergångsstället).

      Laddar in …
    2. Richard skriver:
      10 november, 2013 kl. 1:00 e m

      Som bilist vet jag att gula markeringar betyder att dessa gäller vid vägbygge. Oftast men inte alltid med en skylt innan ”följ gul markering”. Gult övergångsställ har jag aldrig sett tidigare men är ändå fullt logiskt.

      Jag håller med att det underlättar med skylt, gärna där det står ”Övergångsställe cyklister lämnar företräde för gående” eftersom det är lätt att missa det gula övergångsstället.

      Laddar in …
      1. non skriver:
        10 november, 2013 kl. 4:13 e m

        Absolut förstår man att gul markering är tillfällig markering, men då brukar de följa samma utseende som vanligt. Dessa markeringar börjar mitt i cykelfältet och går sedan längs med cykelfälten precis efter en 180graders sväng. Markeringen är dessutom smala streck som påminner mer om en spärrlinje än övergångställe. I och med kaoset åker man ju inte så fort här så det är väl ingen fara men ändå. Jag har tidigare kört bil varje dag i Stockholm under 10år i jobbet men aldrig sett någon sådan här form av övergångställe då.

        Laddar in …
        1. Christian skriver:
          10 november, 2013 kl. 5:57 e m

          Precis. De är smala och övergångsstället går på diagonalen över banan och är jättelångt. Det är rätt märkligt utformat och oupplyst så den syns inte ordentligt i mörkret.

          Laddar in …
    3. Christian skriver:
      10 november, 2013 kl. 6:01 e m

      Här är det så folk vet hur det ser ut!

      Laddar in …
  11. sweediestar skriver:
    10 november, 2013 kl. 10:06 f m

    RT @Cyklistbloggen: Lyckad avspärrning av Götgatan http://t.co/n1PdEb71ZO #cykla

    Laddar in …
  12. jwolfers skriver:
    10 november, 2013 kl. 9:44 f m

    RT @Cyklistbloggen: Lyckad avspärrning av Götgatan http://t.co/n1PdEb71ZO #cykla

    Laddar in …
  13. Gabrielle skriver:
    10 november, 2013 kl. 9:25 f m

    Jag har dock reagerat på att hänvisningarna för gående är något otydliga och att många istället går i cykelsträckningen. Sprang själv mot Gamla stan i fredags och svängde ned vid den handskrivna skylten. För att sedan inte få någon hänvisning alls. För den som inte hittar i Stockholm är ju detta kasst. Det måste ju vara så att en klarar av att göra bra hänvisningar för både gående och cyklister, eller blir det en sak för mkt? När jag cyklat så är det underbart, men som gående: nja.

    Laddar in …
  14. cykelbloggar skriver:
    10 november, 2013 kl. 8:29 f m

    Cyklistbloggen: Lyckad avspärrning av Götgatan http://t.co/7tNcPnQ5TU @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  15. Rikard skriver:
    10 november, 2013 kl. 8:19 f m

    Jag jobbar nära den korsningen och det har varit fantastiskt skönt med den minskade biltrafiken på Hornsgatan. De fick gärna fortsätta.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d