Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Rutger Fuchsgatan felanmäld

Publicerad den 8 oktober, 201320 januari, 2022

Jag anmälde den här fantastiska lösningen till Trafikkontoret igår:

– Beskriv synpunkten:
Det står två stolpar mitt i cykelbanan på Rutger Fuchsgatan vid busshindret. Den ena är en gammal reflexskylt för bilisterna, men den har inte haft någon reflex på sig på flera år så så jätteviktig verkar den inte vara.
Den andra är en stolpe som jag inte riktigt förstår varför den står där. Bägge gör det svårt och farligt att cykla där.
Se bild:

och video:

Vi får väl se om något händer. Ärendenummer KC-934782
För bakgrund, läs mer på Youtube.

12 svar på ”Rutger Fuchsgatan felanmäld”

  1. ekstromenator skriver:
    8 oktober, 2013 kl. 11:52 f m

    RT @Cyklistbloggen: Rutger Fuchsgatan felanmäld http://t.co/XCC7uSTGJF Ping @stockholmsstad

    Laddar in …
  2. JBWesterman skriver:
    8 oktober, 2013 kl. 11:18 f m

    RT @Cyklistbloggen: Rutger Fuchsgatan felanmäld http://t.co/XCC7uSTGJF Ping @stockholmsstad

    Laddar in …
  3. Robert Andersson skriver:
    8 oktober, 2013 kl. 11:13 f m

    Antar den breda stolpen är där för att man inte ska kunna åka förbi hindret med bil upp på cykelbanan.
    Men nu verkar inte hindret vara så effektivt, är det bara jag som minst två personbilar komma åkande där?
    http://goo.gl/maps/y9Czo
    Här brukar det finnas två betongsuggor som ger en marginell öppning till cykelbanan. Trots att kommunen har bestämt att det ej ska finnas betongsuggor, utan att det är ett polisiärt ärende.
    Men just denna väg är speciell. Den är stängd på kvällen, för andra motorfordon än moped klass II. Då är det lätt hänt att cykelbanan används som körbana.
    (Jag blev nästan mossad en vinter där, då en volvo sladdade omkring på cykelbanan en vinter. Vintertid så finns inga betongsuggor där för att plogning ska kunna ske).
    Men om busshindret är så värdelöst, så kan de väl ta bort stolpen på cykelbanan.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      8 oktober, 2013 kl. 5:15 e m

      Busshindret togs bort vid ett vägarbete för några år sedan och har aldrig satts tillbaka…

      Laddar in …
  4. cykelbloggar skriver:
    8 oktober, 2013 kl. 10:31 f m

    Cyklistbloggen: Rutger Fuchsgatan felanmäld http://t.co/TZgXkNL4jw @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  5. Gustav Svärd skriver:
    8 oktober, 2013 kl. 10:11 f m

    Övergångsställe-stolpen känns ju inte direkt smart placerad heller. Å hur man ska byta från köra på höger sida av körfältet till cykelbana på vänster sida ser inte så bra designat ut heller (bör ha markering så att bilister uppmärksammar det bytet).

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      8 oktober, 2013 kl. 10:15 f m

      Jag la till en länk till Youtubeklippet, där ligger hela min beskrivning av precis det du skriver. Den där cykellösningen är så värdelös att det är svårt att beskriva det. Tanken är att man ska cykla fram till cykelöverfarten, göra en 120 grader, typ, sväng över övergångstället, sedan svänga upp på cykelbanan, undvika de två stolparna och sedan också övergångsställetskylten.
      Extra jobbigt i mörker. När det snöar hindrar också de där stolparna plogbilen. Fest.

      Laddar in …
      1. Gustav Svärd skriver:
        8 oktober, 2013 kl. 10:22 f m

        Jag har inte ens en cykel, men hur svårt ska det vara att inse att man inte kan ha stolpar mitt i körbanor? (vilket ju cykelbanor är – för cyklar)
        Att standarden är så låg är en del av varför jag inte varit så hype på att skaffa en cykel, trots att det skulle vara bra på väldans många sätt. Cykelbanorna på bron mellan Essingarna är avskräckande.

        Laddar in …
        1. Tor Sandqvist skriver:
          8 oktober, 2013 kl. 8:15 e m

          Jag övervägde ett tag att bosätta mig på Stora Essingen, men efter att ha sett den där cykelbanan slog jag den idén ur hågen.

          Laddar in …
          1. Dmitri F. skriver:
            9 oktober, 2013 kl. 12:40 f m

            Cykelinfrastruktur är en av de viktigaste faktorer för mig när jag ska välja bostad också.
            FTW!

            Laddar in …
        2. Dmitri F. skriver:
          9 oktober, 2013 kl. 12:41 f m

          Gustav, visst, cykelinfrastrukturen i Stockholm är inte bra på många sätt, men du får mycket nytta och nöje av en cykel i innerstan och även ytterstan, trots detta. Testa med City Bikes till en början 🙂

          Laddar in …
  6. jwolfers skriver:
    8 oktober, 2013 kl. 10:05 f m

    RT @Cyklistbloggen: Rutger Fuchsgatan felanmäld http://t.co/XCC7uSTGJF Ping @stockholmsstad

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d