Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Alla måste trängas. Vissa mer än andra.

Publicerad den 19 oktober, 201327 december, 2021

Ni vet hur ansvariga politiker gillar att säga att det inte finns plats kvar i stan, att vi måste komma överens och att det inte finns plats för några ”cykelmotorvägar” i stan (om inte, läs här och här). Och det är ju illa, med all trängsel. Men är det så trångt egentligen?
Häromdagen slog det mig att det finns rätt mycket extra utrymme på till exempel en så central gata som Götgatan:
Skärmdump004 liten
Filen är nästan dubbelt så stor som den skulle behöva vara för att rymma trafiken. Jag tror att den där nästan hela extra filen är kvar från tiden innan cykelfältet fanns och då var väl idén att det skulle användas för bilister som skulle svänga höger upp på Tjärhovsgatan några meter fram på bilden. Idag är den där nästan hela filen egentligen bara bra för att bilisterna ska känna att de kan hålla hög fart på väg ner i tunneln några hundra meter bort.
Utrymmet skulle med fördel kunna omfördelas för att antingen minska fulparkerandet bland taxichaufförer som tar upp kunder utanför Hotell Malmen (läs mer här), eller för att bredda cykelbanan på ett av Stockholms största cykelpendlingsstråk (utmärkt i Cykelplanen som just prioriterat ”pendlingsstråk”). Eller varför inte för att skapa en buffertzon mellan bilister och cyklister. Utrymmet finns, men används helt enkelt dåligt.
När jag väl upptäckt den där spillytan slog det mig att de där ytorna finns överallt i stan. Här till exempel på Skeppsbron utgör den bitvis en helt egen fil, åtminstone för vanliga bilar:
utrymme 3
Enda funktionen att ha filen så bred hela vägen fram till nästa korsning är att skapa en känsla av att det går att köra fort när köerna inte hindrar det. Där finns det alltså gott om utrymme att ta av, även om man räknar in att lastbilar och turistbussar ska kunna passera också. Samtidigt skulle man uppnå effekten av att hastigheten dämpas bland motorfordonen – också det något positivt inte minst ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Eller på Götgatan mellan Folkungagatan och Åsögatan:
Götgatan 2 500px
 
En yta som lätt skulle kunna användas bättre och samtidigt låta lastbilar passera, även om de skulle få sakta ner lite.

– Vi kan inte riva hus för att få fram mer cykelbanor, säger Ulla Hamilton (m) 
– Vi har ändå den innerstad vi har. Det finns inte mycket utrymmen att bygga bredare cykelvägar på. Många måste trängas.

Eller hur – och vissa mer än andra.

Prioriteringar, prioriteringar
Prioriteringar, prioriteringar

32 svar på ”Alla måste trängas. Vissa mer än andra.”

  1. Bike sporter skriver:
    22 oktober, 2013 kl. 12:14 e m

    Varför byggs det inte ut så många cykelvägar som sträcker sig mellan andra orter? Jag läste en kommentar på Borås Tidning under artikeln ”Bilister har dålig förståelse för oss cyklister” där det stod att vi cyklister inte har på vägarna att göra. Han som skrev så skrev också att han mötte cyklister som kom så många i bredd att de kom bredare än en lastbil fram till honom. Visst har cyklister likadan rätt som bilister att vistas i trafiken men jag tycker att det är uruselt att man inte bygger ut så många cykelbanor. Jag vet bara en sådan lång cykelbana som sträcker sig mellan Svenljunga och Sexdrega i Svenljunga kommun, annars färdas jag inte på de stora vägar utan skogsvägar där det ändå körs bilar också. Själv har jag en gång råkat ut för att jag cyklar från Överlida till Svenljunga, mellan Överlida och Holsljunga råkade jag ut för att hindra en tung lastbil på en jättesmal väg. Eftersom diken var hala och jag körde en tung elcykel på den grusvägen fick jag fortsätta hindra lastbilsföraren. Timmerbilen var för bred och vägen för smal för en omkörning samtidigt som också min elcykel var för bred för omkörningen. Fick köra fram till en mötesplats där jag fick stanna och släppa fram lastbilschauffören efter någon minut med att han fick köra bakom mig med min hastighet. Timmerbilen med släpvagnen var olastad. Nu fanns det idéer om att bygga ut ett eget vägnät för cyklisterna tidigare, jag tycker att det var synd att man inte har gjort det. Visst finns det få cyklister som färdas mellan orter och på så långa distanser som jag men det finns ändå sådana cyklister och det tycker jag är ändå motiverat att bygga ut ett eget vägnät för enbart cyklister. Annars har jag också hört talas om ett projekt som kallas för cykelmotorväg. Det tycker jag är ett bra projekt. Det finns en sådan cykelmotorväg i Nederländerna mellan Amsterdam och Almere.

    Laddar in …
    1. Magnus H skriver:
      23 oktober, 2013 kl. 1:00 e m

      ”Uschlehamns” kommunh ar aasfalterat banvallarna. Annasr håller jag med dig, ta tex Lv 156 mellan Landvetter och Kinna. Finns inte mycket till alternativa vägar där.

      Laddar in …
      1. Bike sporter skriver:
        23 oktober, 2013 kl. 2:56 e m

        Det första går inte att förstå vad du menar. Annars menade jag att inte bara riksväg 156 skulle behöva ersättas av en cykelbana för cyklisterna så att de slipper trängas med bilister. Jag menar att man borde bygga ut ett vägnät för enbart cyklister där eventuellt polismotorcyklister skulle få tillträde ifall något skulle hända. Riksväg 154 är också massivt trafikerad av bilister och det räcker enligt mina åsikter inte att det finns en skogsväg att cykla på, man kan fortfarande trängas med bilister. Själv har jag en gång cyklat i Holsljunga när jag cyklade från Överlida till Svenljunga och en bilist har försökt trycka mig ur vägen. Jag körde ungefär 20 kilometer i timmen på en 30-väg och bilisten började först köra med min hastighet i bredd med mig, sedan styrde han sin bil så att han trycker mig ur vägen. Jag hade tur att ha skaffat mig min obehagliga cykeltuta i förväg, trodde inte att den skulle ha så jättestarka effekter men ändå slutade han som tryckte mig nästan ur vägen med sitt försök och gasade med bilen så att han körde för fort, bromsade kraftigt in för att svänga vänster i korsningen där jag har visat att jag ska åt samma håll. Sedan gasade han ytterligare och bromsade för att svänga in på parkeringen vid Holsljungaskolan. Det stank rejält efter hans bil och efter hans vårdslösa bilmanövreringar. Jag tror på att om cyklister skulle ha ett eget vägnät och om man förbjöd cykling på bilvägarna så skulle det reducera konflikter mellan bilister och cyklister, för att inte tala om att jag skulle till exempel slippa att den där bilisten försöker trycka bort mig ur vägen. I Seglora har det hänt att en bilist tryckte bort cyklister på landsvägscyklar ur vägen och förstörde deras cyklar värda 100000 kronor var när cyklisterna cyklade två i bredd då de var rejält många på vägen. Sedan smet han som gjorde det. Att det händer lastbils- eller busschaufförer att felbedöma avståndet mellan sig själva och cyklister och börja av misstag trycka bort cyklister ur vägen är en helt annan sak än den där bilisten som körde personbil som försökte trycka mig ur vägen med flit men lastbils- och busschaufförer har än så länge ingen av dem felbedömt avståndet och börjat trycka mig ur vägen.

        Laddar in …
  2. Sven skriver:
    20 oktober, 2013 kl. 8:48 e m

    Tips om artikel om cyklism på Södermalm och Götgatan: http://www.direktpress.se/sodermalmsnytt/Nyheter/Har-ska-cyklisterna-bestamma-i-trafiken/

    Laddar in …
  3. knight22 skriver:
    20 oktober, 2013 kl. 1:29 e m

    I Malmö finns det 7 fält för bilister vid triangeln och inget för cyklister. Vid sådana tillfällen kör ofta ansvariga politiker med argumentet ”men där har ju inte hänt någon olycka”. Men det hände det för ca 1,5 år sedan: en äldre man blev dödsnermejad av en drogad bilist. Sedan dess nämner ansvariga politiker platsen inte alls i samband med trafikdiskussioner.

    Laddar in …
    1. Anders Norén skriver:
      21 oktober, 2013 kl. 11:52 f m

      Östra Rönneholmsvägen-Föreningsgatan planeras få cykelbana före 2019. Planeringen och bygget måste antagligen samordnas med spårvägen (Davidshallsgatan-Södra förstadsgatan).
      För övrigt har cykelbanor väldigt lite med trafiksäkerhet att göra eftersom de största farorna är singelolyckor och korsningsolyckor. Och drogade vansinnesbilister kan man ju inte skydda sig mot alls.

      Laddar in …
  4. Christer skriver:
    20 oktober, 2013 kl. 12:39 e m

    Jag gillar inlägget och tanken om att göra cykelfälten bättre, bredare, mer avskiljda från gångbana och motorfordon. Detta då jag själv är såväl pendlare som landsvägscyklist. Dock är det en sanning med modifikation att körfältet är så mycket bredare än fordonen. Det finns ekipage som är betydligt bredare än de personbilar du fångat på bilderna. Med det vill jag inte säga att det inte går att göra något åt situationen eller att du har fel. Gillar din blogg och det arbete du lägger riktigt skarpt.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      20 oktober, 2013 kl. 5:36 e m

      Ja, det finns alltid extremer. Men tittar man på de fordon som rutinmässigt trafikerar sträckan: lastbilar och turistbussar så skulle de klara av rejält smalare körfält utan problem. Det skulle inte gå lika fort, självklart, men det är nästan en del av poängen.

      Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      20 oktober, 2013 kl. 5:43 e m

      Ja, det finns alltid extremer. Men tittar man på de fordon som rutinmässigt trafikerar sträckan: lastbilar och turistbussar så skulle de klara av rejält smalare körfält utan problem. Det skulle inte gå lika fort, självklart, men det är nästan en del av poängen.

      Laddar in …
    3. Christian Gillinger skriver:
      20 oktober, 2013 kl. 5:44 e m

      Ja, det finns alltid extremer. Men tittar man på de fordon som rutinmässigt trafikerar sträckan: lastbilar och turistbussar så skulle de klara av rejält smalare körfält utan problem. Det skulle inte gå lika fort, självklart, men det är nästan en del av poängen

      Laddar in …
    4. Christian Gillinger skriver:
      20 oktober, 2013 kl. 5:46 e m

      Nå, även inräknad de större fordon som trafikerar sträckan regelbundet så finns det en del att ta av. Min poäng var väl egentligen inte att man bara skulle måla vita linjen lite längre in i bilfältet, utan att man kan omdisponera hela ytan. Det finns helt enkelt mer plats än vad man först kan tro.

      Laddar in …
    5. Christian Gillinger skriver:
      20 oktober, 2013 kl. 7:43 e m

      Nå, även inräknad de större fordon som trafikerar sträckan regelbundet så finns det en del att ta av. Min poäng var väl egentligen inte att man bara skulle måla vita linjen lite längre in i bilfältet, utan att man kan omdisponera hela ytan ner till kajen. Det finns helt enkelt mer plats än vad man först kan tro, även om man inte, som Ulla Hamilton påstår att vi skulle vilja, ”river hus”…

      Laddar in …
      1. Erik Johansson skriver:
        20 oktober, 2013 kl. 11:15 e m

        Fast bara 50 meter längre fram på denna sträcka så är cykelfältet ca 20 cm brett (iaf på vintern).

        Laddar in …
        1. Dmitri F. skriver:
          21 oktober, 2013 kl. 1:43 f m

          Det tragiska är att Skeppsbron egentligen är onödig för personbilstrafik. Det finns ju redan Munkbroleden som är mycket bredare och alltid tom, dessutom finns centralbron för alla som ska till Söder.
          Gör Skeppsbron till cykel/bussgata slipper man den där idiotiska 8-filiga motorvägen som ska byggas iom nya slussen 😉
          De som idag använder skeppsbron kan istället ta munkbroleden eller centralbron.

          Laddar in …
          1. Ms_Xx skriver:
            21 oktober, 2013 kl. 12:44 e m

            Håller med i sak, men kan inte hålla med om att Munkbroleden är tom på trafik, det är ofta rätt mycket trafik där (cyklar förbi 2ggr/dag). Den är dock gravt överdimensionerad och folk kör i princip jämt på tok för fort där, som om det är en motorväg.
            Jag kikade fram bakom en buss som stog på en hållplats bredvid ett övergångsställ där en gång för att se om det var fritt fram att gå över, och en bilist som körde typ 180 (kändes så) höll på att få skrämselhicka, han viftade argt.
            Då undrar jag, om man kör så fort att fotgängare som försiktigt sticker ut huvudet för att se om det går att gå över gatan skrämmer slag på en, borde man inte då reflektera över att man kanske körde lite för fort, i stället för att bli arg på fotgängaren?
            Hursomhelst. Både Skeppsbron och Munkbroleden är dimensionerade som motorvägar vilket knappast är särskilt lämpligt i en så småskalig miljö som Gamla Stan/Riddarholmen, där det irrar runt en massa turister som går lite på måfå (som man gör när man inte hittar).
            Stort rum för förbättring för fotgängare och cyklister där alltså 🙂

            Laddar in …
        2. Dmitri F. skriver:
          21 oktober, 2013 kl. 1:44 f m

          Problemet med 20cm breda cykelfältet just vid busshållplatsen kan också lösas genom att man minskar bredden på busshållplatsen, den är alldeles för bred som den är och man kan lätt frigöra en meter till bredare cykelbana.
          Till exempel – gör en kombinerad busshållplats i mitten av vägen som är lika bred som de två som finns på varsin sida!
          http://goo.gl/maps/ZxKx6

          Laddar in …
      2. Christian Gillinger skriver:
        20 oktober, 2013 kl. 11:38 e m

        Den där böjen där cykelfältet smalnar av på bilden ovan är förresten för att få plats med ett något bredare fält för högersväng.
        Då blir det cyklisterna som får maka sig för att det ska få plats och cykelfältet blir ytterligare lite smalare. Trots att det alltså finns plats. Alla behöver inte trängas.
        http://goo.gl/maps/0GE9j

        Laddar in …
        1. Dmitri F. skriver:
          21 oktober, 2013 kl. 1:33 f m

          För att det räcker inte med att en turistbuss får plats… suck.

          Laddar in …
          1. Magnus H skriver:
            23 oktober, 2013 kl. 1:02 e m

            Nog har cyklisterna mer margnial än turistbussen i bilden ovan?

            Laddar in …
          2. Christian Gillinger skriver:
            23 oktober, 2013 kl. 2:21 e m

            Turistbussen kör inte, den står på en parkeringsplats så där är väl snarare problemet att cyklisterna leds väldigt nära parkerade fordon. Det är alltså inte en fil, utan en parkeringsficka. När högerfilen börjar däremot så smalnas cykelfältet av. Det hade såklart gått att låta cykelfältet fortsätta vara lika brett, dvs ta av det rödmarkerade utrymmet mot lastbilen.
            Eller varför inte låta det vara lika smalt, bussarna får ju plats, vanliga högersvängande bilar får mer än plats och ingen av dem ska köra fort när de svänger höger, så frågan är varför det behövs så mycket marginal.

            Laddar in …
    6. Dmitri F. skriver:
      21 oktober, 2013 kl. 1:36 f m

      Man kan leda om stora fordon till vägar där de får bättre med plats – det blir också billigare då man slipper slitaget på hus och vägar på vissa ställen.
      Redan idag finns det diverse vägar där vissa stora fordon inte får köra vissa tider eller någonsin, det är bara att utöka detta till även vanliga lastbilar etc.
      Om vägarna dessutom görs smalare så kommer de stora fordonen att behöva köra sakta, idag kör lastbilischaufförer och bussförare alldeles för snabbt i stan.

      Laddar in …
  5. tiinasarlin skriver:
    19 oktober, 2013 kl. 10:57 e m

    RT @Cyklistbloggen: Det finns ingen plats kvar i stan! Eller? http://t.co/PqGQ4DvbcR #cykla

    Laddar in …
  6. Greijus skriver:
    19 oktober, 2013 kl. 10:00 e m

    RT @Cyklistbloggen: Det finns ingen plats kvar i stan! Eller? http://t.co/PqGQ4DvbcR #cykla

    Laddar in …
  7. jwolfers skriver:
    19 oktober, 2013 kl. 5:12 e m

    RT @Cyklistbloggen: Det finns ingen plats kvar i stan! Eller? http://t.co/PqGQ4DvbcR #cykla

    Laddar in …
  8. eriksandblom skriver:
    19 oktober, 2013 kl. 4:39 e m

    Smalare körfält har också fördelen att bilister kör långsammare… vilket jag ser att du skrev i texten. Nu har jag också skrivit det 🙂

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      19 oktober, 2013 kl. 4:40 e m

      Exakt!

      Laddar in …
  9. sprakmonstret skriver:
    19 oktober, 2013 kl. 4:34 e m

    RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Alla måste trängas. Vissa mer än andra. http://t.co/f7sMtDJ9QR @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  10. ekstromenator skriver:
    19 oktober, 2013 kl. 4:31 e m

    RT @Cyklistbloggen: Det finns ingen plats kvar i stan! Eller? http://t.co/PqGQ4DvbcR #cykla

    Laddar in …
  11. cykliststhlm skriver:
    19 oktober, 2013 kl. 4:26 e m

    RT @Cyklistbloggen: Det finns ingen plats kvar i stan! Eller? http://t.co/PqGQ4DvbcR #cykla

    Laddar in …
  12. cykelbloggar skriver:
    19 oktober, 2013 kl. 4:22 e m

    Cyklistbloggen: Alla måste trängas. Vissa mer än andra. http://t.co/f7sMtDJ9QR @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  13. ErikSandblom skriver:
    19 oktober, 2013 kl. 3:31 e m

    RT @Cyklistbloggen: Det finns ingen plats kvar i stan! Eller? http://t.co/PqGQ4DvbcR #cykla

    Laddar in …
  14. SvecTweet skriver:
    19 oktober, 2013 kl. 3:29 e m

    Läsvärt! “@Cyklistbloggen: Det finns ingen plats kvar i stan! Eller? http://t.co/atAlunHxgV #cykla”

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d