Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Farliga fartgupp [uppdaterat]

Publicerad den 15 oktober, 201317 januari, 2022

Apropå förra posten: Två rätt brutala fartgupp. Gömda av löv. Snart blir det mörkt – se upp för hinderbana.

Tenstabild
Foto: Henrik/Twitter

Tipstack till Henrik (Fotot taget i Tensta i Stockholm)
EDIT: När tjänstemän, politiker och cykelexperter inspekterade den här typen av fartgupp 2010 hände följande. På dagtid:

 En av analysdeltagarna körde över ett fartgupp på en cykelbana, pedalen fastnade på guppet och cyklisten störtade i gatan, slog i huvudet och skrapade armen blodig. Han kunde fortsätta cykelturen men tre dagar senare vaknade han med svåra bröstsmärtor och vid besök på vårdcentralen konstaterade läkare att ett revben skadats. Det skenbart ofarliga guppet orsakade alltså en skrapad arm, huvudvärk, ont i nacken och ett spräckt revben. Vad kullkörningen hade kunnat leda till vill man helst inte tänka på.

(Länk i kommentarsfältet, tipstack till Krister Isaksson)
 

14 svar på ”Farliga fartgupp [uppdaterat]”

  1. felix reychman skriver:
    16 oktober, 2013 kl. 8:18 f m

    För bilvägar finns det lagar som säger att farthinder måste märkas ut, minst med en skylt.
    Finns det något tillägg till den lagen, som säger att man INTE måste göra det på cykelbana? I annat fall känns det som om lagen rimligen gäller även cykelbana.
    I Karlsstad har NCC polisanmälts efter att en man dog när han cyklade ner i en grop de sannolikt inte märkt ut ordentligt. Precis samma relger borde vara tillämpliga här, och då är det… kommunen, väl?
    Polisanmäla omärkta hinder? Vållande av fara? Det borde ju vara jämförbart med att gräva en grop i gatan och inte märka ut den.
    Och hela idén är såklart helt bisarr, vem sätter vägbulor på en motorväg? Detta ser ju ut som en lång rak transportsträcka för cyklister, men nu letade jag juridik för att tvinga någon att ta sitt ansvar.

    Laddar in …
    1. Jonatan skriver:
      16 oktober, 2013 kl. 11:47 f m

      Angående väghållarens ansvar så finns det intressant läsning här:
      http://www.nvfnorden.org/lisalib/getfile.aspx?itemid=2067
      Dessutom, när det gäller vägmärken och vägmarkeringar så står det i vägmärkesförordningen 8 kap. 4 §:
      ”Anordningar enligt denna förordning får inte sättas upp, underhållas eller tas bort av någon annan än den som enligt 1 kap. 6 § ansvarar för åtgärden eller av den som han eller hon anlitar. Sådana åtgärder får inte heller utföras på något annat sätt än som anges i denna förordning eller i föreskrifter som meddelats med stöd av den.”
      Dessutom i vägmärkesförordningen 9 kap. 4 §:
      ”Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 8 kap. 4 § döms till böter.”

      Laddar in …
      1. felix reychman skriver:
        16 oktober, 2013 kl. 12:04 e m

        Fast här är det väl rätt organisation som satt upp hindren. Problemet är väl att de gjort det på fel sätt och på vilka grunder?
        Det kanske var motiverat att ha vägbulor, men nog måste de åtföljas av skyltar?

        Laddar in …
        1. Jonatan skriver:
          16 oktober, 2013 kl. 7:07 e m

          Ja, det kan nog stämma. Det jag framförallt tänkte på gällande VMF var att den, som jag förstår det, även anger hur man ska skylta och märka vägar.
          Att anmäla väghållaren i de fall där skyltning och annat uppenbarligen inte följer lagen kanske är ett sätt att få dem att ta skyltningen på större allvar.

          Laddar in …
  2. Dmitri F. skriver:
    16 oktober, 2013 kl. 3:59 f m

    Här är en bild på där olyckan med den inspekterande tjänstemannen inträffade

    Laddar in …
  3. GustavSvaerd skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 8:17 e m

    RT @Cyklistbloggen: Farliga fartgupp [uppdaterat]: http://t.co/5wmkIo1jBc #cykla

    Laddar in …
  4. Dmitri F. skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 7:14 e m

    Det värsta är att det här ska tydligen ha byggs i somras!
    Kan de inte bygga rätt istället:
    http://www.aviewfromthecyclepath.com/2011/11/speedbumps-on-cycle-path.html

    Laddar in …
  5. Cyklistbloggen skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 6:57 e m

    Farliga fartgupp [uppdaterat]: http://t.co/5wmkIo1jBc #cykla

    Laddar in …
  6. RideQualityVec skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 6:23 e m

    RT @Cyklistbloggen: Gömda fartgupp i cykelbanan http://t.co/yJwYIECtFV #cykla

    Laddar in …
  7. Krister Isaksson skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 5:48 e m

    Titta på sid 5 i rapporten Cykelvägsanalys Järva 2010. En av inspektörerna cyklar omkull på ett av dessa farthinder och skadar sig, deltar gör även tjänstemän fr staden. Det är inte på något sätt okänt för väghållaren vad dessa åtgärder orsakar, ändå görs i stort sett inget åt dem. De får vara kvar och kommer fortsätta orsaka olyckor och skador. På Järvafältet tom dödsolycka.
    http://www.hallbarastader.gov.se/Bazment/Alias/Files/?cykelvagsanalys_jarva

    Laddar in …
    1. Liggist skriver:
      16 oktober, 2013 kl. 8:14 f m

      Lärdomen man drog var kanske inte den väntade: minst tre nya dubbellimpor kom till i somras. Antagligen för att få ner farten på antingen cyklister eller biltjuvar på baksidan av dagis.
      Numera betydligt bättre att cykla på gräset än på GC-vägen.

      Laddar in …
  8. jwolfers skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 5:13 e m

    RT @Cyklistbloggen: Gömda fartgupp i cykelbanan http://t.co/yJwYIECtFV #cykla

    Laddar in …
  9. malingus skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 5:04 e m

    RT @Cyklistbloggen: Gömda fartgupp i cykelbanan http://t.co/yJwYIECtFV #cykla

    Laddar in …
  10. cykelbloggar skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 4:43 e m

    Cyklistbloggen: Cykla försiktigt http://t.co/WXMXEz7EaF @Cyklistbloggen

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d