Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Cykelambulanser mot trafikinfarkt

Publicerad den 17 juni, 201312 januari, 2022


I helgen som gick testade Östergötlands läns landsting och Falck ambulans två cykelambulanser. Nu undersöker även Göteborgs och Stockholms landsting möjligheten att börja med cykelambulanser.

St John Ambulance - Cycle Response Units
St John Ambulance – Cycle Response Units. Foto: Danny McL, Flickr. CC BY-NC-ND 2.0

En av de största fördelarna med cykelambulanser är att de kommer fram genom svår trafik snabbare än konventionella utryckningsfordon, något som redan konstaterats i England där cykelambulanserna funnits sedan år 2000.
Rickard Lundin, områdeschef på Falck Ambulans i Östergötland intervjuas i helgens DN-artikel.

Enligt Rickard Lundin har cykelambulansen flera fördelar, men framför allt är det tidsvinsten där det råder trängsel. Det fick man bevisat redan första kvällen när de var ute bland firande studenter i helgen. Vid ett olycksfallslarm var cyklarna framme tio minuter före den vanliga ambulansen.

Sug på den. Tio minuter före den vanliga ambulansen. Jag är inte medicinskt kunnig, men jag har för mig att varje minut räknas vid t. ex. akuta hjärtproblem.
Skönt att även Sverige vågar prova cykelnymodigheter. Behöver vi nämna att cykelambulanserna i London firade 10-årsjubileum 2010?
Vi har tidigare skrivit inlägg om cykelambulanser i London, Cykelambulanser FTW och i en passus här. Besök även hemsidan för Londons cykelambulanser.
Någon mer än jag som gärna ser både cykelburen polis och ambulans på stan? Kanske med blåvita Revolights för bättre synlighet?

5 svar på ”Cykelambulanser mot trafikinfarkt”

  1. Joakim Fors skriver:
    18 juni, 2013 kl. 2:42 e m

    https://www.cyklistbloggen.se/2013/06/cykelambulanser-mot-trafikinfarkt/

    Laddar in …
  2. miahilden skriver:
    17 juni, 2013 kl. 8:04 e m

    RT @Cyklistbloggen: Cykelambulanser mot trafikinfarkt – nu även i Sverige. http://t.co/sGdJwRqyzy #cykla

    Laddar in …
  3. Anders skriver:
    17 juni, 2013 kl. 5:33 e m

    Äntligen !!!

    Laddar in …
  4. Robert Andersson skriver:
    17 juni, 2013 kl. 2:40 e m

    Det kan vara bra om Transportstyrelsen kunde tillåta larmanordningar på cyklarna. Men jag vet inte om det går, då utryckningsfordon ska vara skärskilt markerade i vägtrafikregistret.

    Laddar in …
  5. jwolfers skriver:
    17 juni, 2013 kl. 11:49 f m

    RT @Cyklistbloggen: Cykelambulanser mot trafikinfarkt – nu även i Sverige. http://t.co/sGdJwRqyzy #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d