Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Bilkö? Ta cykelvägen!

Publicerad den 6 maj, 201312 januari, 2022


I morse var det ovanligt tjockt med köer på Nynäsvägen. Jag skjutsade min minsting i barnstol och vi tog oss över Bogårdsvägen och in på den (faktiskt) breda och fina cykelbanan bredvid Nynäsvägen. Jag var tvungen att stanna och då hände detta:

En bilist som tröttnat helt på köerna och tar cykelbanan. Surprise!
<rant>Så förutom att köra drogade och för fort, så kör bilisterna alltså även på cykelbanorna. </rant>
Håhå, jaja.

31 svar på ”Bilkö? Ta cykelvägen!”

  1. Marcus skriver:
    8 maj, 2013 kl. 7:59 e m

    Jösses. Och folk säger att vi skåningar inte kan köra bil som man ska. Shit va fort han körde också. Lite tokigt!

    Laddar in …
  2. Johnny R skriver:
    7 maj, 2013 kl. 1:10 e m

    Är inte förvånat. Hela vintern (när snön legat) har man sett hur en del kreativa använt cykelbanan för att komma runt en bussgata med upphöjt hinder. På den snöfria perioden är det svårare att ta sig förbi då det tydligt syns att halva utrymmet är en upphöjd trottoar men snö och den obefintliga plogningen gör ytan jämn och fin.
    En intressant detalj är att omkring 70 procent (min uppskattning) av trafiken på detta ställe (och som skulle tjäna på att ta ”genvägen”) ska till/från förskolan intill.

    Laddar in …
  3. felix skriver:
    7 maj, 2013 kl. 8:36 f m

    Att hindra bilar med bom eller stople är väl inte fel, bara man märker ut stolparna så cyklister inte krockar med dem.
    Jag höll igår eftermiddag på att bli påkörd av en Bilist (Ni vet hur de är ALLIHOP!) vid en korsning, där hon svängde höger, utan att se sig för, och utan att blinka, när det blev grönt. Hon hade ingen förståelse för mitt missnöje överhuvudtaget. Fem minuter senare tyckte tre medelålders fotgängare att det var viktigare att de kunde gå i bredd allihop på Västerbron än att cyklisterna i rusningstrafik kunde cykla. De hade också ytterst begränsad förståelse för mitt missnöje.
    Vad gäller filmen finns det väl förresten inget som hindrar att den lämnas till polisen? Även om det kan vara svårt att fälla någon, och brottet är ganska ringa, kommer sannolikt åtminstone någon att lyfta luren och ringa och fråga vad fan han höll på med.

    Laddar in …
    1. AndreasD skriver:
      7 maj, 2013 kl. 9:35 f m

      Frågade Polisen om just det – Har lite förståelse för deras svar faktiskt:

      @andreasdammert vi får agera men kinkigt utreda fram ngn misstänkt utan att det varit polis som stoppat och rapporterat. @cyklistbloggen— Polisen Söderort (@OCSoderort) May 6, 2013

      Hoppas länken fungerar…

      Laddar in …
    2. Dmitri F. skriver:
      7 maj, 2013 kl. 2:23 e m

      Bom nej tack!
      Men tre pelare – kör hårt. 🙂

      Laddar in …
  4. GunHedvall skriver:
    6 maj, 2013 kl. 10:34 e m

    @Cyklistbloggen Första dagen med hela vägen sopad! #Gärdet-#Solberga! Nåja, några meter var det grus kvar, men ändå 😀

    Laddar in …
  5. Dmitri F. skriver:
    6 maj, 2013 kl. 9:50 e m

    var är en liten stolpe när man behöver den? 😉

    Laddar in …
  6. TorsteinBremset skriver:
    6 maj, 2013 kl. 9:06 e m

    RT @gbgcyklaren: Bilkö? Ta cykelvägen! http://t.co/8ffrLbRUrm via @cyklistbloggen

    Laddar in …
  7. gbgcyklaren skriver:
    6 maj, 2013 kl. 8:53 e m

    Bilkö? Ta cykelvägen! http://t.co/8ffrLbRUrm via @cyklistbloggen

    Laddar in …
  8. Gbgcyklaren skriver:
    6 maj, 2013 kl. 8:51 e m

    Fy sjutton! Såg inte klokt ut.

    Laddar in …
  9. Richard skriver:
    6 maj, 2013 kl. 8:23 e m

    Jävlar vad fort han körde också! För ja – jag är helt säker att föraren är en man.
    Idag cyklade jag över Strömsbron och valde vänstra filen för att fortsätta Kungsträdgårdsgatan (där får ju bara bussar och taxi köra – inga bilar). I mittenfilen snett bakom mig ligger en stor vit suv som egentligen borde svänga höger mot Grand Hotel. Men den fortsätter också framåt och håller nästan på att köra in i mig.

    Laddar in …
  10. supergoofy1977 skriver:
    6 maj, 2013 kl. 7:58 e m

    @Cyklistbloggen Jösses. Cyklisten längre fram måste känt sig jagad.

    Laddar in …
  11. brk133 skriver:
    6 maj, 2013 kl. 7:40 e m

    @Cyklistbloggen Va det inte en mopedbil?

    Laddar in …
  12. Magnus skriver:
    6 maj, 2013 kl. 7:19 e m

    I morse hade jag en tung mc bakom mig på g/c-väg, bron från Arvika till Lilla Essingen. Ofta ser man ju även eu-moped.

    Laddar in …
    1. Magnus skriver:
      6 maj, 2013 kl. 7:20 e m

      Alvik ska det vara 🙂

      Laddar in …
  13. KennethEriksson skriver:
    6 maj, 2013 kl. 6:54 e m

    RT @Cyklistbloggen: Bilkö? Ta cykelvägen!
    http://t.co/34q5slgkUL
    #cykla #kreativkörning

    Laddar in …
  14. KennethEriksson skriver:
    6 maj, 2013 kl. 6:54 e m

    @Cyklistbloggen Vilken tomte!

    Laddar in …
  15. Mimi Jong skriver:
    6 maj, 2013 kl. 6:41 e m

    Jag var nära att bli påkört vid Hornstull i dag, då det var bilkö och en taxi valde att köra om kön till höger i bussfilen. Saken är bara den att det finns ett cykelfält däremellan och för att komma över på cykelbanan på andra siden måste jag kryssa bussfilen (dålig trafikplanering i första hand).
    Om jag inte hade sett taxin komma med full fart och stannat, då hade det smällt ordentligt. 🙁

    Laddar in …
    1. Anders Andersson skriver:
      8 maj, 2013 kl. 12:00 e m

      Det är en buss- OCH taxi-fil, och bussen vill man ha närmast trottoaren – annars måste alla avstigande korsa den körbana som är närmast trottoaren. Detta är inte dålig trafikplanering utan ett exempel på ett olösligt dilemma – som vi cyklister också måste vara medvetna om, inte bara fördöma.
      Sen hade taxiföraren dålig uppsikt – det finns ingen ursäkt för.

      Laddar in …
      1. Arne B skriver:
        8 maj, 2013 kl. 8:08 e m

        Är filen verkligen skyltad som taxifil?
        Nej, det är inget olösligt dilemma, det hade kunnat gå att dra cykelfält/-bana till höger om busshållplats, som man gjort på exempelvis Hornsgatan mellan Hornstull och backen ovanför Zinkensdamm.

        Laddar in …
        1. Anders Andersson skriver:
          9 maj, 2013 kl. 9:08 f m

          Tror det är dags att vi cyklister slutar att fundera så enögt på vad som skulle vara bäst för oss och tittar på helheten. 🙂
          En lösning som funkar på ett ställe funkar inte nödvändigtvis på andra ställen:
          Längs Hornsgatan har du 1 busslinje och folk som går av och på mellan Hornstull o Ringvägen ska i regel bara till o från sitt hem. Vid Hornstull får jag det till 9 busslinjer och en T-bana och så gott som varenda resenär ska byta till en annan anslutning och har brått att hinna med den. Dessutom är hela området numera ett trafikfritt torg där folk också ska kunna flanera, sitta på uteserveringar, barn ska leka, hundar ska rasa…
          Att stoppa in pendelcyklister som susar fram i 30-35 mellan busskuren och torget och T-banan skulle skapa ständiga konflikter och olycksungar varenda dag.

          Laddar in …
  16. Robert Andersson skriver:
    6 maj, 2013 kl. 6:03 e m

    Har hänt för mig med, jag fick trycka cykeln mot ett gallerstaket när det kom en volvo som sladdade på cykelbanan. Var aningen rädd att de skulle sladda mot mig.
    Det brukar ligga stora stenar, så att man precis kommer förbi med en cykel, men på vintern så har de flyttat stenarna så att de kan ploga cykelvägen.

    Laddar in …
  17. Krister Isaksson skriver:
    6 maj, 2013 kl. 5:39 e m

    Hjälp, en ”motorman”!

    Laddar in …
  18. mjg skriver:
    6 maj, 2013 kl. 5:31 e m

    Och ändå mörkade du bilens plåt?

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      6 maj, 2013 kl. 5:38 e m

      Vi brukar göra så. Det kan finns en risk att åka dit för förtal etc. så vi kör det säkra för det osäkra.

      Laddar in …
      1. Arne B skriver:
        6 maj, 2013 kl. 9:53 e m

        Nyfiken: hur kan det bli förtal om man visar en faktisk händelse utan att en enskild person pekas ut?

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          7 maj, 2013 kl. 9:06 f m

          Registreringsplåten kan vara att jämföra med personuppgift och det betyder att ägaren kan utsättas för missaktning. Men ytterst avgörs det i domstol. Vi slipper gärna det.

          Laddar in …
          1. Arne B skriver:
            7 maj, 2013 kl. 12:29 e m

            Jag har full förståelse för er försiktighet, den är klok. Samtidigt är det trist att trafikmarodörer ska få vara anonyma. Men försiktighet är klokt. Fortsätt vara en av Sveriges viktigaste cykellobbyister 🙂

            Laddar in …
          2. felix reychman skriver:
            10 maj, 2013 kl. 1:36 e m

            Ni gör helt rätt. Överlåt rättsskipningen på rätt myndigheter.

            Laddar in …
  19. JBackeman skriver:
    6 maj, 2013 kl. 5:28 e m

    RT @Cyklistbloggen: Bilkö? Ta cykelvägen!
    http://t.co/34q5slgkUL
    #cykla #kreativkörning

    Laddar in …
  20. jwolfers skriver:
    6 maj, 2013 kl. 5:24 e m

    RT @Cyklistbloggen: Bilkö? Ta cykelvägen!
    http://t.co/34q5slgkUL
    #cykla #kreativkörning

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d