Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Recension: Snöröjning i innerstan del 2

Publicerad den 9 april, 201313 januari, 2022

I förra inlägget om snöröjning avslutade jag med ett exempel från Stadsgården i Stockholm, som har en g/c-bana med ett gångfält och  två cykelfält – ett i varje riktning. Det är just nu förmodligen Sveriges skitigaste cykelfält (kör upp i HD-kvalitet eller helskärm så du inte missar småskräpet):

Skälet till att det är så mycket tomburkar och glasflaskor där är att det här är promenadvägen till och från Birkalinjen och Vikinglinjens kryssningfartyg och folk går och förvärmer inför kvällen ombord. Någon skrev på Facebook att det betyder att det är för få papperskorgar längs vägen, vilket fick mig att inse att det faktiskt inte finns en enda. Så det är klart att en urdrucken ölflaska gärna hamnar på vägen istället.
Det riktiga vinterunderhållet längs Stadsgården upphörde någon gång i mitten på februari, tror jag, vilket lett till att halva delen av det dubbelriktade fältet försvann stora delar av sträckan:

20 mars copy
20 mars

Det kan man ju tycka är okej, då finns det ju åtminstone ett cykelfält att samsas i. Men om man bortser från att jag som bilist aldrig skulle få uppleva att några av filerna på Essingeleden inte plogas överhuvudtaget, så är kvarlämnad snö farlig ändå.
När dygnstemperaturerna varierar, med plusgrader i solen mitt på dagen och minusgrader på morgnar och kvällar när cykelpendlarna ska till och från jobbet, så förvandlas snövallarna till vattnereservoarer som läcker ut på cykel och gångbana. På dagen fylls de av pölar, som på kvällen fryser till is vilket gör att all ren asfalt får en tunn livsfarlig ishinna.
Och så har det varit på till exempel Stadsgården sedan i slutet på februari. Är så fortfarande nu i april.

Vatten på dagen, isgata på kvällen
Vatten på dagen, isgata på kvällen

 
Det här gäller inte bara Stadsgården, utan alla cykelbanor där snön lämnas kvar. För till skillnad från sina bilvägsmotsvarigheter så är cykelbanor sällan särskilt väldoserade. Vägbanan är helt enkelt utformad så att vattnet inte rinner undan, utan ligger kvar i stora pölar. Samtidigt som bilvägarna är doserade så att vattnet rinner ut mot kanten och ner i vägbrunnarna, där eventuella cykelfält ofta ligger i Stockholm… Så när Stadsgårdens bilväg är torr och fin, är Stadsgårdens cykelväg blöt och isg och full av sopor. Satsa på cykling alltså…
Cykelfälten tänkte jag återkomma till i nästa inlägg om snöröjning.
 

5 svar på ”Recension: Snöröjning i innerstan del 2”

  1. Krister Isaksson skriver:
    10 april, 2013 kl. 7:50 f m

    Det finns två faktorer som är ännu värre med denna sträcka och som förstärks av den undermåliga vinterväghållningen. Det är den otillräckliga bredden på gång- och cykelbanan och en värdelös separation mellan gående och cyklister. Under 2000-talet har det på sträckan mellan Fotografiska och Vikingterminalen varit TVÅ dödsolyckor där cyklister kolliderat med gående som klivit ut i cykelbanan.

    Laddar in …
  2. RideQualityVec skriver:
    9 april, 2013 kl. 4:14 e m

    RT @Cyklistbloggen: Recension: Snöröjning i innerstan del 2: http://t.co/oZNFttS6ZQ #cykla

    Laddar in …
  3. vtisweden skriver:
    9 april, 2013 kl. 2:02 e m

    RT @Cyklistbloggen: Recension: Snöröjning i innerstan del 2: http://t.co/oZNFttS6ZQ #cykla

    Laddar in …
  4. jwolfers skriver:
    9 april, 2013 kl. 1:05 e m

    RT @Cyklistbloggen: Recension: Snöröjning i innerstan del 2: http://t.co/oZNFttS6ZQ #cykla

    Laddar in …
  5. oskarjalkevik skriver:
    9 april, 2013 kl. 1:03 e m

    RT @Cyklistbloggen: Recension: Snöröjning i innerstan del 2: http://t.co/oZNFttS6ZQ #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d