Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Då försvinner gruset från cykelbanorna

Publicerad den 28 mars, 201320 januari, 2022


Enligt Trafik Stockholm är läget svårbedömt för gatsoparna eftersom det fortfarande är ett antal minusgrader på nätterna och teoretiskt kan komma snö fortfarande. Då maskinerna som sopar gör rent gatorna med borstar, men dessutom med vatten kan rengöringen bli dubbelt farlig, då den inte bara tar bort gruset utan dessutom spolar vägbanan så den blir glashal om det skulle bli minusgrader och frysa på.
grus_i_tallis_500
Då samma maskiner används till att dra både sopmaskinerna och sandspridarna skulle operatörerna i sämsta fall få sopa en dag, för att sedan hänga på sandspridare och plogar morgonen därpå i händelse av ett väderomslag.
I Västerort och i Farsta verkar det som att man kommit undan problemet med grus tack vare sopsaltaren – se där ytterligare ett plus med den maskinen. Läs gärna Krister Isakssons inlägg i ämnet. (Kudos också för rubriken ”Dödsgruset” som våra kvällstidningar nog skulle kunna anamma på rot.)
Hur länge får vi dras med gruset då?
Det här gäller: Kommunernas entreprenörer har till den 1 maj på sig att sopa bort allt grus, och i utanför stan gäller den 15 maj, allt i mån av väderlek.
Så ta det piano i kurvorna och håll tummarna för att minusgraderna försvinner till slut.

9 svar på ”Då försvinner gruset från cykelbanorna”

  1. Mattias Krantz skriver:
    3 april, 2013 kl. 4:52 e m

    Lite ironiskt att de väntar med sopningen eftersom det ”rent teoretiskt kan bli snö” och då det kan bli halt… Jag menar, det är ju inte så att de brytt sig särskilt mycket om snö och halka tidigare vinter.
    Eller var jag orättvis nu?

    Laddar in …
  2. Ulrika skriver:
    2 april, 2013 kl. 10:46 e m

    Hade ju kunnat önska att isen försvann först. Rosenlundsparken och Årstabron är livsfarliga. Smälter lite på dan,fryser igen på natten. 5 cm glansis.

    Laddar in …
  3. Håkan skriver:
    28 mars, 2013 kl. 12:41 e m

    I Göteborg har de 1/5 och 1/6 på sig för prioriterade respektive icke prioriterade cykelbanor. Men de har i annonser lovat att ”stomcykelnätet” skall vara grusfritt i påsk och imorse var den största delen av min resa genom staden grusfri.
    Tyvärr finns det en liten bit på min väg som Trafikverket och inte kommunen har hand om. Där sopade de i maj ifjol och sandade efter det och har inte sopat sedan dess.

    Laddar in …
  4. flix skriver:
    28 mars, 2013 kl. 11:20 f m

    Men, snälla, det har väl ALDRIG NÅGONSIN inträffat att cykelbanorna är sopade till 1/5?!
    Ännu mindre i år, när smhi spår vinter april ut!

    Laddar in …
  5. Gustav Svärd skriver:
    28 mars, 2013 kl. 11:15 f m

    Intressant att de har två veckor extra på sig utanför innerstan.

    Laddar in …
    1. flix skriver:
      28 mars, 2013 kl. 12:05 e m

      Kan det finnas en idé om fler cyklister per meter cykelbana ju närmre Stockholms Central man kommer, vilket leder till prioritering som ska gagna så många cyklister som möjligt, så tidigt som möjligt?

      Laddar in …
      1. Gustav Svärd skriver:
        29 mars, 2013 kl. 5:49 e m

        En helt rimlig tanke, ja. Precis som det är fler på Tbanan närmare Centralen så är det nog fler cyklister per kvadratmeter cykelbana i stan än i förorterna.

        Laddar in …
        1. Ms_Xx skriver:
          3 april, 2013 kl. 11:41 f m

          Har det inte snarare att göra med att det är några grader varmare i innerstan och mycket mindre snö/is på cykelbanorna? Helt rimligt att de ska sopa tidigare där, det är ju redan barmark på i princip alla cykelbanor inne i stan, vilket det inte är i förorten, om jag ska tro mina cyklande (snart…) kollegor.

          Laddar in …
    2. Robert W skriver:
      4 april, 2013 kl. 7:04 e m

      De kanske vill kompensera för den urusla snöröjningen av cykelbanorna i innerstaden i vintras (om man jämför med min pendelsträcka in till stan).

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d