Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Välplogat och minus 14 grader

Publicerad den 3 december, 201213 december, 2021

Jag trodde jag skulle vara ensam att cykla idag, det var minus 14 när jag åkte hemifrån. Men icke, cyklade i klunga hela Stadsgården och bortsett från att växlarna frös, så var det strålande fint. Lite varmt bara, jag klädde mig som vanligt för mycket och skidvantar visade sig vara ett jätteoverkill. Det hade räckt med en extra tröja under jackan.
Välplogat hela vägen – Stadsgården, Skeppsbron, Strandvägen – rent och plant och sandat så att det gick att cykla även med sommardäck. Top notch som de säger på Östermalm. Heja.

Enda sorgebarnet var Strömsbron som liksom tidigare år används som snöupplag:

Men bortsett från det, ren propagandacykling idag. Strålande sol, snörök i Nybroviken, torrt och fint på vägen.

7 svar på ”Välplogat och minus 14 grader”

  1. 23-622 skriver:
    7 december, 2012 kl. 1:23 e m

    Men nog är det en vettig fråga som ställs: vad är det ni försöker bevisa? Åtminstone vissa cyklister skulle må bra av att ställa sig den frågan. Att slira omkring mitt i vägbanan som vissa gör kan man inta bara raljera bort. Ni som cyklar på cykelbanor eller håller er på sidan behöver förresten inte gå i polemik.

    Laddar in …
    1. Arne B skriver:
      7 december, 2012 kl. 1:39 e m

      Måste man bevisa något? En cykel är också ett fordon. Jag cyklar gärna i cykelbanan om den är farbar.
      Många bilister skulle må bra av att byta färdsätt och perspektiv.

      Laddar in …
      1. 23-622 skriver:
        7 december, 2012 kl. 1:47 e m

        Nej, det är just det som är min poäng: man måste inte bevisa något. Är det inte cykelföre så cyklar man inte. Om cykelbanan inte är farbara, var cyklar du då?
        Vad har bilisters perspektivskifte med saken att göra?

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          7 december, 2012 kl. 2:03 e m

          Tja, fyra bilister i seriekrock på E4:an kanske skulle stämma till eftertanke om behovet att låta fordonet stå:
          http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5372300
          Jag cyklar inte i Stockholm city om det inte finns ”cykelföre”. Men det är sällan vägbanan är så oplogad att en cykel inte tar sig fram.
          Då har bilarna slutat köra för länge sedan.Och cyklar har samma rätt att cykla i blandtrafik som bilar har rätt att köra där. Sen skulle nog jag inte ge mig upp på en 70-väg om vägen var så dåligt plogad att det vore svårt för snabbare bilar att köra om. Men sådana är det rätt ont om i Stockholm.
          Det handlar åtminstone i mitt fall inte om att ”bevisa” något. Jag cyklar till och från jobbet som transport, eftersom att det nästan alltid är bästa sättet. Särskilt i snön när spårvagnarna och bussarna ställs in hela tiden.
          Jag tror skon klämmer någon annanstans, Som ovilja att dela på vägen. Så jag inleder helgen med den här länken:
          http://1.bp.blogspot.com/-j3kliBK6Fgc/T3b3CSWuQSI/AAAAAAAA6Qo/YvVbO3TR0ho/s640/2.jpg

          Laddar in …
  2. Henrik Box skriver:
    3 december, 2012 kl. 1:32 e m

    Det var fint nästan hela vägen från Sköndal, några vallar här och där – men inget som egentligen störde. Hoppas det håller i sig resten av snösäsongen….

    Laddar in …
  3. Ms_Xx skriver:
    3 december, 2012 kl. 12:44 e m

    Jag köpte SL-kort idag, känns som ett nederlag. Tog bussen första gången i torsdags (blev för kall i snöfallet på onsdag kväll för att ha lust att cykla) och som ett brev på posten kände jag av en förkylning i lördags.
    Ska nog ägna kvällen åt att vinterrusta en cykel så att jag kan cykla ibland i alla fall! Trots SL-kort.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      3 december, 2012 kl. 1:21 e m

      Som underlaget var i morse så kan jag skarpt rekommendera det. Det var fincykling nästan hela vägen. Förutom Strömsbron då. 
      Sen ska det bli spännande att cykla Skeppsbron södergående på väg hem ikväll. Den brukar bli väldigt moddig.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d