Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Klas Elm från Svensk Cykling om vintercykling

Publicerad den 11 december, 20129 februari, 2022


Och för den som vill läsa alt. läser det här inlägget i framtiden när klippet ovan avpublicerats: Så klarar du vintern på cykel.

14 svar på ”Klas Elm från Svensk Cykling om vintercykling”

  1. Dmitri F. skriver:
    13 december, 2012 kl. 5:34 e m

    Kör också två lampor fram och två bak (en på hjälmen) nu på vintern. Ibland kör jag även med en tredje röd som jag fäster någonstans på kroppen, om det snöar mycket.

    Laddar in …
  2. Tommy Leandersson skriver:
    11 december, 2012 kl. 9:07 e m

    Hur är det med herr ordförandes kunskap om blinkande lampor fram och sen såg ju baklampan lite klen ut? 😉
    Cykla på vintern är underbart bara man är rätt klädd… dock så kommer nog inte min cykel ut denna vinter, men det beror på baciller i kroppen som har roat sig lite för länge innan de är nerbrottade.

    Laddar in …
    1. Simon Skoog skriver:
      11 december, 2012 kl. 9:25 e m

      På Swedish Bike Expo började jag nästan tro att det var olagligt att ha fast sken på framlampan.

      Laddar in …
    2. Dmitri F. skriver:
      11 december, 2012 kl. 11:48 e m

      Han hade iofs 2 lampor bak, en liten knog och en cateye. Dock kan tilläggas att en modern knog lyser rätt bra, och man kan faktiskt köra de flesta lampor med fast sken om man vill bli svårupptäckt.
      Och han förespråkade dessutom två lampor fram… Låter rätt vettigt, kör själv med två fram och tre bak nu på vintern.
      I min erfarenhet både som f.d. ”bilist” och cyklist så tycker jag att en fram- o baklampa med blink syns ”bättre” i en uppsjö av lampor som finns i en storstad. Men jag skulle gärna se forskning som studerar detta.
      Och nej, ”lagen” räknas inte. (lagen tycker att man ska ha plinga på cykeln, trots att alla som cyklar har mun)

      Laddar in …
      1. AndreasD skriver:
        12 december, 2012 kl. 9:15 f m

        Jag är också intresserad av att veta vad som faktiskt syns bäst – blink eller fast sken. Jag tror också att blinkade är ett bättre val för en stadscyklist med upplysta omgivningar. 
        När det gäller plinga så gillar jag faktiskt detta – det hörs, det är ett ljud som man känner igen och förstår vad det gäller – bättre än ”öhhhhhhhhh – akta!!!”. Vad jag inte förstår är de personer som lagt 50 tusen loppor på en hoj, men inte har råd med varken lampor eller ringklocka.

        Laddar in …
        1. Dmitri F. skriver:
          12 december, 2012 kl. 9:31 f m

          Ringklockan handlar nog inte om pengar, det handlar om stil och fåfänghet!
          Annars skulle alla 50 000 krs cyklar ha skärmar, pakethållare, kedjeskydd, reflexer och annat tjafs.
          Sen vad gäller ljudet, så tycker iaf jag att cykelplinga är rätt otrevligt. Dessutom oftast riskabelt, folk brukar hoppa i vägen för en bara (min erfarenhet). Bättre att köra förbi med bra marginal och lite långsammare hastighet. En cykel är rätt smal så man kan ofta bara väja runt. I Ryssland finns ett ordspråk som man brukar applicera på tutande bilar (eller cyklar) – ”du kan väja, du är ju inte en spårvagn”. Låter bättre på ryska, men meningen är densamma.
          Oavsett så är det ett idiotiskt krav från lagen – man kan väl välja själv om man vill skrika/säga till eller plinga. Har själv aldrig använt plingan på min gamla fulhoj. Rösten/bromsen var oftast snabbare. Har man tid att plinga, har man tid att köra runt.
          Det känns som att lagen om ”cykelutrustning” är något från sent 1800-tal då just sådana ”detaljstyrnings-lagar” var populära, men jag vet inte.

          Laddar in …
          1. Erik Johansson skriver:
            12 december, 2012 kl. 10:41 f m

            Bättre att plinga 50-100 meter innan då har de 7-15 sekunder på sig om du kör i 25 km/h, som väl är ganska snabbt om man ska swischa förbi gående.
            Annars håller jag med om att det är många som inte vet vad dom ska göra när man plingar precis bakom ryggen, men ju mer tid man ger dom desto lättare är det för dom att reagera korrekt.
            Jag har hört en del billister som klagar på blinkande ljus för att det är svårt att se något annat än detta blinkande.

            Laddar in …
          2. Dmitri F. skriver:
            12 december, 2012 kl. 10:57 f m

            Till dessa bilister ett tips för alla vår säkerhet – dags att lämna stan eller lägga körkortet på hyllan… vad är näst? Förbud mot kamera med blixt! Det kan störa bilister 😉

            Laddar in …
          3. Johannes Westlund skriver:
            12 december, 2012 kl. 11:03 e m

            Min erfarenhet av ringklocka är att om man plingar tillräckligt långt bort för att det ska finnas tid för fotgängare att väja så hörs man inte. Plingar man tillräckligt nära för att höras kör man snart över fotgängarna. Jag har en ringklocka monterad men jag har sällan nytta av den. Antagligen beror det främst på den usla ljudmiljön som blir runt andra tyngre och bullrigare fordon.
            Personligen har jag dessutom mer trubbel med bilar som är i vägen, och det är först då kraftfull ljudsignalering är nödvändig. Och då räcker inte en liten ringklocka. Jag har ännu inte hittat rätt lösning på det problemet.

            Laddar in …
          4. Christian Gillinger skriver:
            13 december, 2012 kl. 11:41 f m

            Här har du lösningen: 
            http://gadget.brando.com/prod_detail.php?prod_id=00451
            http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21720

            Laddar in …
          5. Erik Johansson skriver:
            18 december, 2012 kl. 10:29 e m

            Jag höjer
            http://www.instructables.com/id/The-Train-Horn-Bicycle/

            Laddar in …
      2. ArneBivrin skriver:
        12 december, 2012 kl. 12:07 e m

        Blink eller inte fram är egentligen ingen stor sak. Det viktigaste är att man syns. Tidigare var jag benhårt emot blink, men har svängt i frågan. Blink signalerar att det är en cyklist. Nu är det så mörkt och många väntar sig inte cyklister, därför är blinkning ett bra sätt att göra medtrafikanter medvetna. Blinkning sägs försvåra positionsbestämning, men jag tycker det man vinner i uppmärksamhet väger tyngre.
        Man kan även använda sig av två lampor fram. Jag har en med fast sken på cykeln och en med blink på hjälmen. Bakåt har jag två på cykeln och två på hjälmen. Extremt? Ja, men det fungerar väldigt bra.

        Laddar in …
  3. Dmitri F. skriver:
    11 december, 2012 kl. 7:54 e m

    Vad an detta ”rädsla” för att hojja på vintern…
    Det verkade nästan som att hon ville få honom att säga typ att ”nä, har man inte blöja ska man lämna cykeln hemma” typ… Var det ett dolt cykelhat eller bara okunskap? Eller ville hon  övertyga tvivlarna i smyg?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      11 december, 2012 kl. 9:14 e m

      Det är en klassisk journalistgrej när man ska prata om saker man inte känner så väl till. Vintercykling=rädsla datorspel=”men är det inte lite konstigt att leka att man skjuter ihjäl folk”, hästhoppning=”är det verkligen en sport?”. Allt som faller utanför ”hegemonin” får automatiskt en slentriankritisk vinkel. Medan det som faller innanför får en slentrianokritisk dito. Ingen ifrågasätter bilism, böcker och speedway för att ta liknande exempel inom rådande hegemoni.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d