Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Betongsuggor i körfält är helt okej

Publicerad den 1 november, 201227 januari, 2022

I serien ”Stockholm – en cykelstad i världsklass” kommer här ett svar från Trafikkontoret på en fråga jag ställde för en månad sedan. Man kan tro att epost går fort fram över internets, men på Stockholms kommun sitter de tyvärr fortfarande på gamla långsamma telefonmodem. Tack och lov går Twitter via laserledningar:
http://twitter.com/StockholmsStad/statuses/263210225471983616
Nåväl, minns ni posten om Blasieholmen? I korthet handlade den om att cykelbanan från Skeppsbron mot Stallgatan har varit avstängd utan någon egentlig skyltning sedan i typ mars.
 

Avspärrat

 
Det är en plats som trafikeras av rätt många cyklister, och TV4 tog också upp just den här platsen i ett TV-inslag som handlade om att vägbyggen i cykelfält sköts dåligt i Stockholm:
 
TV4Nyheterna%20Stockholm%2009:33
 
Jag frågade hur de tänkte och undrade om de inte kunde märka upp vägarbetet så att cyklister kunde cykla där säkert ändå.
Så här svarar Trafikkontorets entusiastiske tjänsteman:

Det har jobbats mycket på platsen i många skeden, men den cykellösning som fanns på platsen innan bygget etablerades är inte förändrad. Det enda som tagits bort är den lilla ”tarm” som gick ut på Stallgatan.
Det är en jättebra synpunkt att informera innan vi stänger av cykelfält och då också tydligt.
 
Det är något vi tar med oss framöver.

Så i korthet så tycker cykelstaden Stockholm inte att det är en förändring att ställa en betongsugga mitt i ett av två fordonskörfält. Den står förövrigt där fortfarande.
Jag ställde en följdfråga, om de verkligen menar det de skriver, men det verkar inte som om Trafikkontorets epostservrar accepterar svarsmail. Jag har i varje fall inte hört något från dem.
 
 

11 svar på ”Betongsuggor i körfält är helt okej”

  1. Ms_Xx skriver:
    2 november, 2012 kl. 1:32 e m

    Ja, om jag förstår honom rätt menar han att det är irrelevant att den lilla tarm som var själva cykelbanan är borta nu. Antar att de menar att man ska cykla ut bland bilarna före korsningen. 
    Eller, nä, jag fattar faktiskt inte alls vad han menar. 
    Fint att de tar med sig synpunkten att det kan vara bra att informera när de stänger av cykelfält. Verkligen. Hoppas att de inte lämnar den i skrivbordslådan bara (sen kan man ju tycka att de borde ha kommit på det alldeles själva, men men, inte alltid så lätt att tänka).

    Laddar in …
    1. Erik Johansson skriver:
      2 november, 2012 kl. 11:33 e m

      Fast den information som man får är inte mycket bättre, på Hornsgatan står/stog det  ”cykelfältet stängt pga vägarbeten” det hjälper inte när man redan har kommit fram till betongsuggorna. ”Följ orange markering” brukar det stå när de stänger av gator för bilar.
      I detta fall finns det iofs en del möjligheter att slussa om cyklisterna, med bra information, kanske en karta, som görs vid den avstängda cykelbanan vid Globen.

      Laddar in …
      1. Erik Johansson skriver:
        8 november, 2012 kl. 11:27 e m

        På hornsgatan står nu mer en skylt med ”varning cyklister” där cykelfältet är inställt.

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          9 november, 2012 kl. 9:18 f m

          Top notch. Så lyfter man fram problemet med cyklister… Jag har kommunicerat en del med kommunen om det här, men gensvaret är uselt. Det man får av dem är goddag yxskaft-svar, främsta argumentet brukar vara ”vi tittade på hur vi skulle göra och det där är bästa lösningen”.

          Laddar in …
        2. Arne B skriver:
          9 november, 2012 kl. 1:48 e m

          Den skylten har stått där ett bra tag. Tidigare i år hade jag kontakt med Stockholms stad om att de långvariga arbetena utgör ett allvarlig trafikfara för cyklister. Halva gatan har varit avstängd i olika perioder och på olika sträckor. Där tycker man på Stockholms stad att stillastående fordon är viktigare än dem i rörelse. Trots att halva vägbanan är avstängd på en större _genomfarts_gata, tillåter man parkering längs arbetssträckan. Tror ni det blir någon plats för oss som cyklar? Varför, varför, VARFÖR står det plåtlådor längs med en genomfartsgata?!!!
          Stockholms stad replikerade med olika breddmått som säkert fungerar på en ritning, men när farbror SL-buss kommer körande, då återstår en dryg cykelhjälmsbredd mellan bussen och de parkerade bilarna. Jag har ett gäng filmer på detta.
          Jag får intryck av att man är livrädd för att bilisternas missnöje ska nå media. Cyklister har alltid ansetts som töntiga.
          Den enda vettiga och långsiktiga lösningen på trafik i stan, är att begränsa persontransporter per bil. All ökning av kapaciteten för biltrafik kommer att fyllas med bilar. All erfarenhet visar det. Det gäller att bygga alternativ. Cyklar är ett.

          Laddar in …
      2. Ms_Xx skriver:
        9 november, 2012 kl. 6:04 e m

        Ja den där ja, har sett den. Fotade den för att det var så galet… hur tänkte de, liksom? 

        Laddar in …
  2. juliaklingvall skriver:
    2 november, 2012 kl. 11:06 f m

    RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret tycker inte det är så märkvärdigt att stänga av ett helt körfält. När det gäller cyklar #cykla #08pol

    Laddar in …
  3. Jens Bäckman skriver:
    2 november, 2012 kl. 8:52 f m

    Så om man ska tolka Trafikkontorets svar rätt, så innebär det att ingen skulle ta det minsta illa upp om man flyttade betongsuggan från det ena körfältet (reserverat för cyklar) till det andra (reserverat för bilar)? Ut och pröva, gott folk!

    Laddar in …
  4. JesperSundblad skriver:
    1 november, 2012 kl. 9:31 e m

    RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret tycker inte det är så märkvärdigt att stänga av ett helt körfält. När det gäller cyklar #cykla #08pol

    Laddar in …
  5. miljobloggen skriver:
    1 november, 2012 kl. 8:17 e m

    RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret tycker inte det är så märkvärdigt att stänga av ett helt körfält. När det gäller cyklar #cykla #08pol

    Laddar in …
  6. MiaAntonsson skriver:
    1 november, 2012 kl. 6:48 e m

    RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret tycker inte det är så märkvärdigt att stänga av ett helt körfält. När det gäller cyklar #cykla #08pol

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d