Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Cyklaimedia: Stockholm ska bli cykelstad (igen) och Mp vill ha 30km/h

Publicerad den 9 oktober, 20129 februari, 2022

Stockholm ska bli en cykelstad skriver de i SvD idag. Paradoxalt nog samma dag som DN toppar med att sia om framtidens bilköer:

Att inte cykla är att sitta i bilkö idag och i morgon! Så tillvida du inte åker kommunalt. #dn #08pol #cykla pic.twitter.com/F024mKio

— Viktor Ö (@ViktorOgren) October 9, 2012

Vi har ju hört det ett tag nu, så det är väl  inte så att man direkt håller andan. Vi minns ju till exempel vårens förslag att stänga Kungsgatan för trafik och förra årets löfte att kommunen skulle utbilda lastbilsförare att inte köra ihjäl cyklister, varav inget hände. Men det intressanta med artikeln i Svenskan är att det börjar bli lite konkret.
Det här är tydligen vad den regerande Alliansen vill införa i Stockholm nästa år:
Cykeljourstyrkan
Cykeljourstyrkan är bilar som åker omkring och fixar saker åt cyklister. Glassplitter i cykelfälten. Hål. Cementesäckar. Kanske parkerade taxibilar? Det ska bara vara att ringa cykeljourstyrkan. Förutom att det känns lite avigt att använda bilar så är det är ett välkommet tillskott. Men det skulle såklart underlätta för framtidens cykeljourstyrkor om befintlig infrastruktur fixades först. Det finns en del att göra när det gäller det vanliga underhållet.
TV4 Stockholm tar till exempel upp Cyklistbloggens käpphäst, att ingen jävel bryr sig om cykelbanan när det ska grävas, byggas och lagas. Om man kan stå ut med 30 sekunders reklam så är det första inslaget i den här sändningen (som ska vara inbäddad härunder, men TV4 är inte Youtube direkt om man säger):
TV4Nyheterna%20Stockholm%2009:33

Stockholms egen cykelmessias, Per Ankersjö (C) säger såhär:

Danskarna har som mål att man ska kunna cykla med en kopp kaffe i handen utan att spilla – dit har vi en bit kvar i Stockholm.

Indeed. Och när det väl går kommer man ändå få skit för att man inte håller bägge händerna på styret utan är memilskoffeinist.
Cykelgator
Nu är det tydligen dags att införa de här cykelgatorna som det pratades om förut. Det är alltså typ parallellgator där cyklisterna ska vara norm:

… där hastigheten för biltrafiken minskas till 20 kilometer i timmen. Cykelgatorna ska fungera som komplement till huvudgatorna, och avlasta dem, vilket också föreslås i en pågående statlig utredning.

Det här är, som det mycket riktigt poängteras, något rent symboliskt. Säkert jättefint för de som bor där, men mindre intressant ur ett cykelpendlingsperspektiv. Och på twitter finns skepsis:

Cykelgatorna låter som en bra idé. Men vem kommer att respektera dem om polisen skiter dem? Vilket de faktiskt kommer att göra. #08pol

— Magnus Orest 🇸🇪🇪🇺🇺🇳 (@G_Smurfen) October 9, 2012


Och vi tycker att alla från och med nu pratar om ”bilgator” när det handlar om gator som inte är cykelgator.
Cykeltal
Cykeltal, eller c-tal, innebär att varje nybyggnation ska ha med antalet cykelparkeringar per bostad.
I morgon läggs budgeten och (C) aviserar 200 miljoner till cykling för 2013.
Samtidigt (nåja, för några veckor sedan skriver Expressens ledarsida om (Mp)s förslag:

Vi föreslår 30 km/h som bashastighet i tätort http://t.co/8cLXkpO3

— Miljöpartiet (@miljopartiet) October 4, 2012


Vi håller med.
En annan cool grej är att alla tweets här ovan är inbäddade med WordPress nya …. bädda in funktioner. Vill man tex svara är det bara att klicka på alltså.

7 svar på ”Cyklaimedia: Stockholm ska bli cykelstad (igen) och Mp vill ha 30km/h”

  1. HenrikAhlen skriver:
    11 oktober, 2012 kl. 7:30 e m

    Cykeljourstyrka som åker runt i bil låter ju helt bakvänt, det stora problemet med cykelbanorna är ju att det är enormt tydligt att inga trafiktjänstemän eller beslutsfattare nånsin cyklar i dom! Hur ska jourstyrkan kunna se problem på cykelbanorna från en bil???

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      12 oktober, 2012 kl. 9:07 f m

      Tanken är att man ska ringa till dem, så ska de omedelbart slå på blåljusen och fara fram likt fantomer till det aktuella stället.
      Jag kommer ringa varje morgon och berätta att någon ställt en betongklump i cykelbanan vid Strömsbron jag.

      Laddar in …
      1. HenrikAhlen skriver:
        12 oktober, 2012 kl. 9:19 f m

        Och jag kommer att ringa och rapportera att någon har ställt en pelare till trängselskattekamerorna vid Hagaparken mitt i cykelbanan.
        Låt oss även ringa om alla idiotiska trottoarkanter som finns precis överallt i cykelbanorna.
        Och alla vita vans och svarta taxibilar som flockas i cykelbanorna.
        osv… 😉

        Laddar in …
        1. AndreasD skriver:
          12 oktober, 2012 kl. 1:39 e m

          Bra! Jag har försökt få svar – eller kommentar – till varför de inte cyklar. Det är inte alltid snabbare men det kunde ligga i deras arbetsbeskrivning att de skall cykla ngn procent av tiden (20-50%) så att de får perspektivet som cyklister har. Dessutom blir de ju friskare av att cykla vilket bidrar till att effektiviteten i detta ökar.

          Laddar in …
        2. Elin skriver:
          13 oktober, 2012 kl. 10:36 e m

          Sätta in cykelpoliser vore väl en bra idé? Så kan de ge böter på plats.

          Laddar in …
  2. Ms_Xx skriver:
    10 oktober, 2012 kl. 11:31 f m

    Ser fram emot att det blir sant (Stockholm cykelstad), cykeljourstyrkan låter som ett utmärkt första steg. Förhoppningsvis kommer den att bestå av lite driftiga individer med visioner (som kan fungera som rådgivare åt planerare/politiker), då kan de bli en verklig resurs.
    Och bravo Miljöpartiet som föreslår 30km/h, vilket lär vara ytterst impopulärt bland många, skönt med ickepopulistisk politik. 
    Sen är jag i grunden skeptisk till att de vackra orden blir verklighet. Men ser fram emot att få fel 🙂

    Laddar in …
    1. Elin skriver:
      13 oktober, 2012 kl. 10:38 e m

      I Melbourne, i (bilkåta) Australien, har de infört max 40 km/h i CBD. Så kan det ske där torde det kunna hända saker här också.. 🙂

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d