Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Recension:OsmAnd cykelnavigering till Android

Publicerad den 21 september, 201213 januari, 2022

Jag testade ju Google’s nya cykelnavigering förr-förra veckan och fick tips om en annan app, OsmAnd (Google Play). Precis som Googles är OsmAnd helt gratis och jag har kört med den lite drygt en vecka nu.

Gratis navigering

Precis som förra gången använder jag en Galaxy S2 fastsatt på styret, så förutsättningarna är exakt lika.
Det märks snabbt att Googles akilleshäl, de usla kartorna, inte är några problem för OsmAnd. Appen har plåtkoll på stan, varenda kafé är utmärkt på kartan och det är inte så konstigt eftersom den bygger på open sourceprojektet, ”wiki”-kartan OpenStreetMap.
OsmAnd har alltså mycket kartdata. Massor. Rent av för mycket. När man cyklar och ska hålla koll på balans, smala cykelfält, rödljus och andra trafikanter så har man inte så många sekunder på sig att titta på telefonskärmen. Kartan måste därför vara så enkel och så ren som möjligt. Hur jag än försökte ställa in OsmAnd så var kartan ändå tokplåttrig. Så här ser en typisk kartvy ut:

Jag är alltså den blå pilen. Det är fullt med överflödig information. Överhuvudtaget är det OsmAnds stora problem – det är för mycket på en gång. För mycket trafikdata i kartorna och för många funktioner. Så här ser det ut när jag söker på min destination:

Wow. Jag ska till Svealand. Svealand 13171 no less. I Sverige. Och jag har visst sökt en adress genom att använda ”OSM Nominatim”, vad det nu är. Samma sak gäller att starta en navigering – det är toksvårt. Man tycker att det bara borde vara att klicka på typ ”Navigera till” och skriva in en adress? Nepp. Så här gör man (och då har man navigerat genom mängder av alternativ för varje steg):

  • Först klickar du på ”Search” (fyren i bilden överst).
  • Sedan ska du lista ut att du ska klicka på det gula huset (se ovan).
  • Då frågar appen dig om vilket land du vill söka i (vilket borde ha varit förinställt på Sverige), men hur jag än försökt har jag aldrig fått det söket att fungera.
  • Istället ska man lista ut att man ska trycka på ”Internet” längst ner till vänster på skärmen och där fylla i adressen. Då ser det ut som på bilden ovan. Men var försiktig med att mata in för mycket information! När jag fyller i både gatunamn och nummer så vill OsmAnd att jag ska köra till Göteborg. Fyller jag i bara gatan så går det bra.
  • Nu måste det väl vara klart? Klicka på ”Kör” så navigerar den rätt? Nepp. Jag trodde först att ”Set as destination” var rätt knapp, men istället var det ”Directions to here”, som på min telefon låg dolt till höger om skärmen så jag fick sidsvepa för att få in det:

Sedan är det klart. Allt det där hade kunnat ersättas med en enda knapp ”Navigera till” och sedan en sökruta. Jösses. Sen är OsmAnds sök värdelöst om man inte vet gatunamnet. Radiohuset fungerar, men försök söka på ”McDonalds, Zinkensdam” så får du upp noll resultat.

Inlärningströskeln är alltså hög, man måste vara svårt motiverad att navigera med OsmAnd.

Om man tar sig över det fungerar dock den praktiska navigeringen hyggligt. Där Google inte hade en aning och gärna skickade iväg mig åt helt fel håll, har OsmAnd oftast rätt på tio-femton meter när. Men det kan bli ett problem när den, som här, föreslår att man ska skippa den jättebreda cykelbanan och istället köra på fel sida av vägen uppe på trottoaren där cykling är förbjuden (Strandvägen):

Till skillnad från Google är OsmAnd heller inte så knusslig med hur man gör sina kurskorrigeringar. Här till exempel tycker den att det är en bra idé att korsa hårt trafikerade Skeppsbron på diagonalen, där bilarna ofta kör minst 50 km/h  för att ta sig upp på fel sida och köra mot cykeltrafiken på vänstersidan:

Jag hade kanske tyckt att det vore snyggt att åtminstone använda en korsning. Man måste alltså ta kursförslagen men en stor nypa salt. Om man hittar och känner vägen är det dock inte något problem, men då faller å andra sidan lite idén med en navigeringsapp.

OsmAnd skulle vinna enormt på att rensa ut i menyer och på skärmen och göra kartvyerna renare så att det fungerar när man cyklar. Men jag tror att om man orkar ta sig förbi appens röriga menyer så kan man nog ha användning för OsmAnd även när man cyklar på platser man inte känner till.

6 svar på ”Recension:OsmAnd cykelnavigering till Android”

  1. Erik Johansson skriver:
    8 oktober, 2012 kl. 12:08 f m

    Jag har ändrat på datat i Openstreetmap så den där cykelbanan är enkelriktad nu, men det är lite knepigt att förstå hur man ska få det rätt..

    Laddar in …
    1. Erik Johansson skriver:
      8 oktober, 2012 kl. 12:14 f m

      Strandvägen kan säkert göras bättre också, men enligt pilarna ska du ju svänga vänster nästa kvarter. Nu cyklar jag inte ofta på Strandvägen, men är inte ett av bekymren med stora och breda cykelvägar att det kan vara lite svårt att svänga vänster genom biltrafiken. 
      Så förklara gärna var och man skulle ha svängt.. Jag kan fixa data.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        8 oktober, 2012 kl. 9:22 f m

        Strandvägen har ju två dubbelriktade cykelbanor, en i mitten av allén, en på kajsidan. Jag hade matat in att jag skulle till Radiohuset, vilket innebär att jag bara behöver cykla spikrakt längs Strandvägen hela vägen upp till Berwaldhallen där jag svänger vänster. 
        Det finns överhuvudtaget ingen cykelbana/cykelfält på vänstersidan av Strandvägen, där är det trottoar, så skulle jag cykla som OsmAnd ville hade jag brutit mot lagen.

        Laddar in …
        1. Erik Johansson skriver:
          11 oktober, 2012 kl. 10:48 f m

          En annan cykel router att recensera är http://cykla.stockholm.se/ eller någon av de webbaserade Openstreetmap varianterna:
          http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Routing/online_routers#comparison_matrix
          Det verkar iaf inte vara fel på data vid strandvägen, eftersom den routas rätt i andra engines. Jag misstänker att OsmAnd helt enkelt glömde att du var cyklist, eller något likande.

          Laddar in …
          1. Christian Gillinger skriver:
            11 oktober, 2012 kl. 11:52 f m

            Cykelreseplaneraren har enligt trafikkontoret inte uppdaterats sedan 2009, eftersom den finansierades av engångsmedel. Så den är väldigt inaktuell.

            Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      8 oktober, 2012 kl. 9:27 f m

      Skeppsbron har cykelbana norrgående (från Slussenhållet) och cykelfält södergående (mot Slussenhållet), så gör man bara bägge fälten enkelriktade i rätt riktning så borde det fungera!

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d