Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Hur lär vi våra barn trafik?

Publicerad den 16 april, 201214 januari, 2022


Jag fick en ”blast from the past” när jag i förra veckan fick ett infall och sökte på ”Anita och televinken” på Spotify. Och jodå, en av skivorna fanns online i all sin genompräktiga Gullan Bornemark-perfektionism.
Men hur utbildas våra barn i kunskap om trafik i dag?
När jag gick i skolan hade vi någon slags trafikdag när vi fick göra lite övningar med cykeln och följa efter fröken på en liten cykeltur. Dessutom kollade någon om det fanns reflexer, ringklocka och så vidare och att checklistan följdes. Då fick man en ”Säker cykel”-dekal. Vi fick även träffa polisen någon kväll som demonstrerade vilken skillnad det var ifall man hade på sig reflex eller inte.
NTF, som när jag var liten hade någon barnklubb med Anita & Televinken har i dag sajten ”Trafiken i skolan” som är ett stöd för pedagoger och lärare. Om deras utdrag ur läroplanen från 2011 stämmer är den senare bedrövligt luddig:

Läroplanen
Även i den nya läroplanen är rektor ansvarig för att integrera trafik. LP 2011 säger bland annat under rubriken Rektorns ansvar ”i undervisningen i olika ämnen integrera ämnesövergripande kunskapsområden, exempelvis miljö, trafik, jämställdhet, konsumentfrågor, sex och samlevnad samt riskerna med tobak, alkohol och andra droger”.
Under avsnittet Övergripande mål finns flera punkter där trafik och trafiksäkerhet kan vara en del:
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället
har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling
har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.

Observera andra stycket där ”trafik och trafiksäkerhet kan vara en del” (min kursivering). Skönt att låta rektorn själv läsa in trafiksäkhet i de övergripande målen ”lagar och normer, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar, hållbar utveckling och hälsan, miljön och samhället”. Nej, det känns som trafiksäkerhet och -kunskap inte är särskilt högt prioriterat.
Men jag har förhoppningsvis fel. Vet ni hur det ser ut i skolan idag? På mina barns dagis har man inte snackat trafik i någon större utsträckning ännu, såvitt jag fått nys om.
I Holland har man trafikutbildning för barnen och 12-åringarna får göra ett trafikprov där de får cykla en sträcka på några kilometer. Kontrollanter längs vägen kollar ifall ungdomarna agerar rätt, och efter förrättad cykling får man ett diplom. För att ge en liten fingervisning om hur viktigt man tycker att det är delades exempelvis diplomen i Utrecht år 2010 ut av prinsessan Maxima. Hyfsat spännande att få ett diplom ur prinsessans hand för en 12-åring, misstänker jag.
Hur får era barn lära sig om trafiken?
Så här såg det ut i Utrecht, Holland 2010:

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}