Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Prejad av hetsiga bilister

Publicerad den 22 februari, 201227 januari, 2022

Det klagas rätt mycket på cyklister, att de kör mot rött, tokigt eller bara är irriterande. Men bilister är inte så jävla duktiga dom heller:

Det här är Rutger Fuchsgatan på Södermalm i Stockholm. En liten blindtarm till stora, trafikerade Ringvägen. Helt utan cykelfält. Eftersom den är så yttepyttig så är grönljusintervallerna korta. I princip är det alltid rött.
Vägen är inte längre än att man ser från ena änden till andra och det tar mig ungefär 25 sekunder att cykla ända fram till den cykelbox som ligger framför rödljuset. Jag ser rödljuset på långt håll. Rimligtvis ser genomsnittsbilisten inte sämre, de har ju dessutom en vindruta så de slipper rinnande ögon.
Men, trots att de alltså ser att det är rött i slutet av den korta vägen, så väljer de ändå att gasa på och köra om och samtidigt preja ut mig mot de parkerade bilarna. Och därmed också bildörrarna – en full parkeringsrad är ju inget annat än en potentiell hinderloppsbana för en cyklist.
När en cyklist kör dåligt eller mot rött så riskerar han eller hon sitt eget liv. Eventuellt också att repa lacken på en bil. När en bilist däremot kör dåligt, eller olagligt, så riskerar föraren andras liv. Mitt liv.
De här situationerna som filmats ovan upplever jag flera gånger i veckan. Och det enda bilisterna vinner är att få tillbringa rödljusperioden stående bakom mig. Eller åtminstone lite längre tid med att vänta bakom mig.
Jag hoppas synen av min rygg är värd det.
 

7 svar på ”Prejad av hetsiga bilister”

  1. htwx skriver:
    2 januari, 2013 kl. 2:03 e m

    PS. Angående en pratbubbla filmen: verbet ”förlora” stavas ”lose” på engelska. ”Loose” är ett adjektiv och betyder ”lös”.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      2 januari, 2013 kl. 7:46 e m

      Oops. Rättat. *host*

      Laddar in …
      1. htwx skriver:
        2 januari, 2013 kl. 9:59 e m

        Perfekt, du kan radera påpekandet och denna kommentar om du vill. Tack för en lysande blogg! 🙂

        Laddar in …
  2. htwx skriver:
    2 januari, 2013 kl. 2:01 e m

    Jag stör mig så på bilister som tutar hårt. En liten lätt touche på tutan kan jag acceptera, men ett normalt tryck på biltutan låter HÖGT och skrämmer mig alltid. (Jag håller på att läsa igenom denna eminenta blogg från framsidan och bakåt, så jag ber om ursäkt om detta redan behandlats.) 
    Nu till ämnet. Jag åkte för ett par år sen i rätt riktning på en smal enkelriktad Östermalmsväg. Jag hade bara cirka1,5 meter i säkerhetsavstånd till de parkerade bilarna. Ändå TUUUUUUTADE bilen bakom på mig trots att jag inte körde långsamt. Jag blev rejält uppskrämd, och sedan arg. Tyvärr är oftast bilisten långt borta när jag hunnit bli arg.Vem det var som tutade? Självaste Jan Carlzon (känd från SAS på 80- och 90-talet)
    Min fråga: Får en bilist tuta på cyklist utan anledning?

    Laddar in …
  3. Anders skriver:
    22 februari, 2012 kl. 1:38 e m

    Min sträcka med detta fenomen är Rådmansgatan mellan Karlavägen och Birger Jarlsgatan. Tack vare en refug halvvägs så hajar de flesta bilister att de inte kan köra om mig.
    Jag förstår förresten inte vad du menar med ”prejad”. Jo – om du hållit ut avståndet bra från de parkerade bilarna och bilen ändå pressat sig fram – men jag tycker det ser ut som (vid andra omkörningen) att du lämnar plats åt bilen. Varför? Slippa en skrikande bilist? Då är det ju bara skrika tillbaka – ”det är ju rött dummer”.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      22 februari, 2012 kl. 3:51 e m

      Det syns dåligt på videon, fisheyeobjektivet gör att man inte riktigt ser hur nära den där första bilen körde. När hon körde om var det mindre än en meter mellan oss.
      Grejen med den där vägen är att den inleds med en lite passage som från början bara släppte förbi bussar. Passagen är enkelfilig så bilar som kommer från olika håll måste vänta på varandra.Det betyder att de bilar som kommer igenom gasar på rejält för att ta igen alla de svindlade sekunder de förlorat på köbildning.
      Så som cyklist måste man förhålla sig till att bilisterna redan från början kör stressat och hetsigt. 

      Laddar in …
  4. Christian Gillinger skriver:
    22 februari, 2012 kl. 11:57 f m

    Gah! Pratbubblorna syns inte i Ipad. #Googlefail.
    http://www.google.com/support/forum/p/youtube/thread?tid=1cff5e5dd32cb9ed&hl=en

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d