Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Vinterdäck eller inte vinterdäck, det är frågan

Publicerad den 16 januari, 201227 januari, 2022

Nu har jag precis avslutat första veckan med min nya hoj. Det har varit oerhört varierande väder och underlag, i torsdags regnade det sidledes, det har varit snustorrt, isgata, snö, snöslask, strålande sol, regn och hård blåst. I fredags cyklade jag till jobbet i strålande sol, klart väder och torrt underlag, och hem i tät snö och isgata på parkeringen:

2012-01-13 09.32.23
Till jobbet...
2012-01-13 12.59.44
... och hem igen

 
Och jag har fortfarande inte fått på några vinterdäck. Jag har annars alltid kör rejält dubbat, men nu vet jag inte hur jag ska göra. Samtidigt som det är bekvämt med dubb – att slippa bry sig och bara kunna trampa på- så upplever jag just nu att jag blir en bättre cyklist när jag kör på de nya odubbade däcken.
Det gäller bara att köra försiktigare och mer planerande. Jag kör ju nästan samma väg varje dag så jag har lärt mig var isfläckarna brukar vara och som cyklist har man rätt bra koll på underlaget.
The Guardians Peter Walker skrev förr-förra året:

• The more tread on your tyres, the better. You can ride in snow on slicks, but I wouldn’t choose to. If you have a mountain bike, with chunky off-road treads, this is the day for it.
• Let some air out of your tyres, whatever sort they are. Ride them soft: you’ll get more grip.
• It’s natural, when you’re a bit anxious about conditions, to ride leaning forward and tense, with your hands on the brakes. But try to relax the hands and arms, and keep your weight back.
• As in any slippery conditions (such as very wet roads), do your braking early and as much as possible in a straight line. Definitely only use the front brake in this way; otherwise, use the back brake more. And you can also use the back brake to test the amount of adhesion you have.
• Try to steer ”with your hips” rather than your hands: in other words, make directional changes progressively and with your whole mass on the bike, rather than by sudden sharp steering inputs at the handlebars.

Enda avkallet jag gjort är att jag inte längre skjutsar min minsta dotter, vurpar vi så är det huvudsakligen min värdighet som blir lidande, men fastspänd i en cykelstol är det nog inte lika skoj.
Hur gör ni? Dubbdäck eller inte?
[poll id=”4″]
 
 

7 svar på ”Vinterdäck eller inte vinterdäck, det är frågan”

  1. Jeroen Wolfers skriver:
    16 januari, 2012 kl. 5:03 e m

    Jag känner mig mer trygg med dubbade däck, helt klart. Fästet över isfläckarna blir verkligen ett helt annat. Grövre däck är kanske ett alternativ på ”riktiga” vintrar, men så mycket packad snö har jag inte sett i år ännu. Att det blir tyngre att ta sig fram är ett pris man får betala. Det känns desto härligare när man får byta till släta däck på våren. 🙂

    Laddar in …
  2. Henrik Ahlen skriver:
    16 januari, 2012 kl. 4:31 e m

    Jag vill definitivt ha dubb, det ger en klart högre trygghet.
    En annan fråga: jag blev klart sugen när jag såg din nya fina remdrivna Trek. Undrar hur du skyddar den från att bli stulen? Ser ut som att du har både ett bygellås och en fet kedja? Det ser tungt och tidsödande omständligt ut för mig….
    Jag tycker det är skandal att cykelfabrikanterna inte satsar mera på inbyggda, effektiva lås och stöldskydd.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      16 januari, 2012 kl. 4:38 e m

      Jag håller faktiskt på med en post om just lås. Just nu har jag som du sett lås till ett nästan lika stort värde som cykeln, varav kedjan väger lika mycket som min minsta dotter och därför färdas i barnstolen till och från jobbet…Det känns som om det tar en kvart bara att låsa upp eländet. Cykeln kom dessutom helt låsfri, så jag fick komplettera med baklås och det lås som på bilden sitter på framhjulet

      Laddar in …
      1. HenrikAhlen skriver:
        16 januari, 2012 kl. 7:10 e m

        Vad bra att du ska skriva om lås! Här är lite input från mig: 
        Stöldskydd:
        Jag förstår inte varför inte en enda cykelfabrikant utvecklar en cykel som inte går att stjäla. De flesta cyklar säljs helt utan lås eller med lås som kan brytas upp på sekunder. När jag frågar om varför så får jag alltid svaret ”Det skulle bli för dyrt, köparna vill inte betala för lås”. OK, Biltema-cyklister kan jag förstå, men den starkt växande gruppen av city-cyklister som lägger 10-15 tusen på en modern citybike är nog motiverade! 
        Alla i denna grupp köper väl idag till bygellås, kedjor etc för en tusenlapp och uppåt? Nackdelen med dessa lösa lås är ju bl a att att dom är krångliga att låsa/låsa upp och väger flera kilo.
        Ingen skulle drömma om att sälja ej bil utan lås, så det är hög tid att integrera stöldskyddet i cykelns konstruktion på samma sätt som i bilar. Då borde man kunna få mycket säkrare skydd som är bekvämare och snyggare på cykeln.
        Jag efterlyser:
        Stöldskydd som spärrar hjulen och är inbyggda i ramen.
        Centrallås, helst med nyckellöst system som finns i många moderna bilar: när jag sätter mig på cykeln låses den upp automatiskt.
        Vajer inbyggd i ramen som kan dras runt stolpar etc.
        Låsbygel för hjälmen så man slipper släpa med den.
        Rörelse-larm som låter och blinkar om cykeln flyttas när den är låst, och som även sänder mig ett SMS.
        GPS inbyggt i ramen, så jag kan spåra cykelns position.

        Laddar in …
  3. Arne skriver:
    16 januari, 2012 kl. 2:51 e m

    Jag har svårt att se någon anledning till att INTE ha dubbdäck under vintern. Om det stadigvarande är fem plusgrader, händer det att jag byter. Men annars är det ett högt spel att sladda omkring på två hjul utan grepp. Dubbdäcken gör cyklingen lite trögare, men de få extraminuterna är försumbara och ger lite extraträning.

    Laddar in …
  4. Mattias Krantz skriver:
    16 januari, 2012 kl. 1:02 e m

    Det går självklart att köra året runt utan dubbdäck. Egentligen är det ju endast vid det det väglag och det väder som vi har nu som dubb i däcken gör nytta. Dvs. vid hala fläckar på asfalt och smält och återfrusen snö. Om det är riktigt vinterväglag (hård packad snö) är det ju mönstret och inte dubben som är avgörande för fästet. Men icke för ty väljer jag dubbar på däcken. Detta för att:
      * så pass många cykelvägar har feldoserade kurvor (och vid en isfläck där är det inte så mycket att göra – cykeln glider bara undan under dig). 
      * jag vill kunna cykla på och inte bromsa in i varje sväng eller bromsa mig ner för backarna.
      * jag kör så pass mycket på nya vägar att det är svårt att ha koll på var isfläckarna befinner sig.
      * Att lägga mig ner/ramla på cykelväg är en sak – lite blåmärken och inte så mer med det. Att göra samma sak i ett cykelfält inne i stan kan ju få ganska ödesdrigra konsekvenser.
    Visst rullar det lite sämre med dubbdäck – men överlag anser jag det vara säkrare och dessutom ger det bara starkare ben 🙂

    Laddar in …
  5. Ola Henriksson skriver:
    16 januari, 2012 kl. 8:09 f m

    Bestämde mig först för att köra utan dubbdäck. Men till slut åkte de på. Jag cyklar från Älta och vägen är både backig och kurvig. Vill jag kunna cykla varje dag och inte behöva undersöka underlaget innan jag ger mig ut behövs dubbar. Mest för att vintern här ger så oberäkneligt underlag. Nu vet jag att jag har ordentligt fäste oavsett väder. Och jag upplever att de nya däcken (tror det är Nokian) rullar mycket bättre än de jag hade tidigare.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d