Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

I natt försvann kilometervis cykelfält i Stockholm

Publicerad den 10 januari, 20128 februari, 2022
Vi ses i vår...
Vi ses i vår...

I natt föll snön över Stockholm. Inte så mycket, kanske någon centimeter (eller ”Extremvädret!” som Aftonbladet vill få det till). Men det är tillräckligt för att omedelbart utplåna kilometervis cykelväg i Stockholm. Skälet är att Stockholm huvudsakligen gjort cykelfält istället för cykelbanor, alltså målat istället för byggt. Fält och banor skiljer nämligen sig åt så att cykelbanor är ”riktiga” vägar för cyklar, medan cykelfält är just det, ett fält i en annan typ av vägbana. Antingen en bilväg eller en trottoar.
Utan streck i gatan – inget cykelfält alltså.

Effekten när det kommer det minsta snö är att cykelfälten försvinner. Och det hjälper inte att det plogas eftersom plogning i midvinterväder inte gör vägbanan asfaltsren (och Stockholm är ju en kommun där plogning av cykelfält de senaste åren bara varit en rent teoretisk möjlighet ändå).
Det leder till att cyklister plötsligt trängs med fotgängare och bilister på platser där alla tidigare varit vana att få egna körfält. Vilket såklart innebär att irritationen mellan trafikanterna ökar.
I början av seklet har det här varit ett marginellt problem i innerstan, oftast har det inte varit fler vintercyklister än att man börjat känna igen varandra några veckor in i december. Men nu när året-runtcyklandet har ökat med mer än 130% de senaste fem åren, och cyklar även på vintern kommer i klunga så funkar det inte särskilt bra.
Som cyklist räcker det kanske  för mig med att cykelfälten faktiskt plogas, eftersom målet oftast bara är att ta sig fram. Men som pendlingscyklist så ser behoven annorlunda ut. När man är beroende av cykeln för att komma i tid till jobbet, till morgonmötet, till dagis- och skolhämtning och att färdas säkert fem dagar i veckan, så är det inte hållbart att hela vägmiljön plötsligt försämras drastiskt, i princip över natten.
Antingen byggs fler cykelbanor, alltså cykelvägar som är byggda, inte målade, eller så måste markeringar i vägbanan kompletteras med skyltar på stolpar i hela cykelfältet, inte bara i ändarna, alternativt med bågar över banan.

5 svar på ”I natt försvann kilometervis cykelfält i Stockholm”

  1. Håkan skriver:
    11 januari, 2012 kl. 8:09 f m

    I Göteborg täcktes vägarna av snö tillräckligt länge för att hinna bli packad och frysa till spårig is lagom till morgonen. Fast bara på samtliga cykelbanor, alla vägar var såklart saltade. Å andra sidan hade det töat bort till på kvällen. Göteborgsvintrar har sina fördelar också…

    Laddar in …
  2. Marcus skriver:
    10 januari, 2012 kl. 2:09 e m

    Tråkigt att se och höra. Jag hoppas verkligen ert engagemang och driv får fart på cykeltänket snart i vår huvudstad. Man BORDE ju kunna komma upp i klass med vårt kära Malmö kan man tycka.   😉

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      10 januari, 2012 kl. 7:32 e m

      Jag tror det är en bit kvar. Och hittills har vi inte sett till nya cykelplanen som är försenad från hösten…

      Laddar in …
      1. Marcus skriver:
        10 januari, 2012 kl. 8:19 e m

        Jo, en bit kvar kanske. Nä, den där cykelplanen verkar vara seg. Å andra sidan är en cykelplan en cykelplan. Sen gäller det att leverera det som sår där också.

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          10 januari, 2012 kl. 10:24 e m

          Japp och enligt tjänstemannen som satt med förra från 2006, så finns det kvar att göra:
          https://www.cyklistbloggen.se/2011/10/det-skulle-kosta-15-miljarder-att-gora-klart-cykelplan-2006/ 

          Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d