Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Den osynlige bilisten

Publicerad den 27 januari, 201222 december, 2021

Har ni tänkt på att vid olyckor så är det sällan bilisten som krockat med något, utan bilen själv? Men när det handlar om cyklar så är det alltid ”cyklister” som gör något? ”Bil körde på cyklist”, ”Lastbil körde på cyklist”, ”Lastbil körde på cyklist och avvek från platsen”.
En högst ovetenskaplig googlemätning ger 27 400 träffar på ”Bilist körde på cyklist”, men mer än en halvmiljon, 549 000, på ””Bil körde på cyklist”. Och när det gäller lastbilar så ger ”Lastbil körde på cyklist” 2910 träffar, mot inte en enda för ”Lastbilschaufför körde på cyklist”.

I den mån bilföraren omnämns så är det oftast för att få konstatera att han/hon inte sett cyklisten, att han ”hörde hur något dunkade till under lastbilen”. Alltid i passiv form. Aldrig att det är en bilist som kört på något.
Det är som om fordonet är en naturkraft som inte går att stoppa och att den stackars föraren helt hjälplöst stått vid sidan av och tittat på. Det syns också när inga cyklar är i närheten utan två bilister smäller med varandra. Då handlar det om ”Lastbil körde på personbil”, ”Lastbil körde på bil”, ”Två bilar krockade”. Förarna satt liksom bara med. Det blir extra tydligt som i den här korta artikeln:

Jag ser framför mig två figurer ur Disneys ”Cars”, som med groggy lampögon sakta rullar av vägen med fåglar  flygande i ring kring huvudena. Inga förare inblandade.
Bilar körs helt enkelt inte av någon när de är inblandade i olyckor. De är en ostoppbar tingest, det går lite sig själv och vi omgivande människor kan bara hjälplöst titta på och hoppas på det bästa.
Cyklar däremot krockar aldrig, ens med varandra. Cyklister gör det. ”Cyklist körde omkull kvinna”, ”Cyklist körde på gående och skadades”, klassikern ”Cyklister kör på i var fjärde olycka”, där första meningen lyder ”De allra flesta olyckor mellan cyklister och personbil sker i olika korsande situationer.”. Och när bilisten omnämns är det bara för att konstatera att det inte var dennes fel.
Uppdaterat 28/1: Det är inte bara media som blandar ”cyklister” och ”bilar”, även polisen gör det (Från polisen.se, länkar finns i kommentarsfältet):

”Cyklister” synliggörs, de är aktiva personer, ”bilister” är passiva betraktare av vad deras fordon tar sig för för tokigheter. När de kör på varandra är det personen på cykeln och själva bilen som nämns. Det här kanske är semantik, men genom att välja, medvetet eller omedvetet, vilka ord man använder så kan man styra hur folk uppfattar världen. Vem är ansvarig i trafiken?
Cyklister och bilar. Med det önskar vi trevlig helg!

9 svar på ”Den osynlige bilisten”

  1. htwx skriver:
    2 januari, 2013 kl. 2:24 e m

    Mycket intressant betraktelse, för en språkvetare som jag själv.

    Laddar in …
  2. Johan Wedin skriver:
    18 april, 2012 kl. 12:07 e m

    Sydsvenskan säger nu att man kommer att diskutera detta i redaktionen 🙂

    Laddar in …
  3. Johan Wedin skriver:
    18 april, 2012 kl. 11:25 f m

    Mycket bra skrivet! Jag har hänvisat till detta blogginlägg några gånger när jag påpekat detta språkbruk i tidningar. Skånska Dagbladet har lovat bättra sig medan Sydsvenskan ännu så länge  menar att det ”inte finns risk för missuppfattning”.

    Laddar in …
    1. Johannes Westlund skriver:
      18 april, 2012 kl. 8:26 e m

      Sydsvenskan har helt rätt i att det inte finns risk för missuppfattning. När en bil är med i en olycka är den en otyglad och otämjbar naturkraft som bilisten omöjligen kunnat stoppa eller kontrollera. Bilisten är ju bara en passagerare som åker med och kan ju inte stå till svars för vad bilen råkar hitta på. Detta har vi ju förstått av diverse uttalande från NTF och polisen. 

      Laddar in …
  4. Ole Kassow skriver:
    28 januari, 2012 kl. 3:31 e m

    Fantastisk godt skrevet og jeg er helt enig i dine betragtninger. Meget af det skyldes helt sikkert, at bilister er helt anonyme, når de sidder indelukkede i deres metalkasser, hvorimod cyklister er helt åbne og eksponerede.
    Jeg lavede i øvrigt samme lille Google-eksperiment som dig og det viste sig, at det ikke er helt det samme på dansk. ”Bil påkørte cyklist” fik kun 7 hits, mens ”Bilist påkørte cyklist” fik 8.260 hits. Måske er vi ved at lykkedes med at gøre bilisterne ansvarlige for deres handlinger.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      28 januari, 2012 kl. 5:53 e m

      Tack!
      Jag tror att Danmark ligger långt före Sverige i att se och synliggöra cyklister i trafiken. I Sverige, eller i Stockholm i varje fall, tror bilisterna fortfarande att det är 1989 och att det bara finns två cyklister i hela byn.
      Och med 150,000 cyklister ute på Stockholmsvägarna varje dag så tror jag att det är en överraskning varje dag för bilförarna, att cykling inte längre är ett helgnöje för utflykter med familjen.
      Jag tror det är främsta skälet, när en bilist krockar är det ”sånt som händer”. En bilist representerar bara sig själv. Därför behöver de inte nämnas. Det räcker med ”bilen”.
      En cyklist däremot representerar alltid *alla* andra cyklister. Om en cyklist gör något tokigt, betyder det att alla cyklister är tokiga. Därför är det så viktigt för dem att skriva ”cyklist”.

      Laddar in …
  5. Erik Sandblom skriver:
    28 januari, 2012 kl. 9:47 f m

    JAAA! Tack för att du skriver om detta. Det är helt besinningslöst hur utbildade journalister inte kan skilja mellan ”bil” och ”bilist”.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      28 januari, 2012 kl. 1:38 e m

      Tackar!
      Inte bara journalister förresten:
      http://www.polisen.se/Vastra_Gotaland/sv/Aktuellt/Handelser/Skane/2012-01-26-1908-Trafikolycka-Trelleborg/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter 
      http://www.polisen.se/sv/Aktuellt/Handelser/Skane/2012-01-26-0735-Trafikolycka-personskada-Ystad/

      Laddar in …
  6. Vilma skriver:
    27 januari, 2012 kl. 3:41 e m

    Tänkvärt!!

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d