![Västerbron_500](/content/images/2013/11/Västerbron_500.jpg)Västerbron. Foto: [Johan Lange/Flickr](http://www.flickr.com/photos/langecom/)
Dagens Nyheter ställde sig på Västerbron i Stockholm och [mätte hastigheten](http://www.dn.se/sthlm/bara-10-av-130-korde-lagligt-pa-bron/) på de bilar som körde förbi. Av 130 uppmätta fordon körde 120 stycken för fort. Trafikkontoret i Stockholms stads enhetschef har en lösning på problemet: Höj hastighetsgränsen.

DN mätte hastigheten på Västerbron i Stockholm. Resultatet var nedslående: av 130 mätta fordon körde 120 stycken över hastighetsgränsen på 50 km/h. Rekordhastigheten var en bil som kom upp i 113 km/h. På 50-väg.

Anmärkningsvärt förstås, men i mina ögon är det ännu mer iögonenfallande när Trafikkontorets enhetschef i Stockholms stad, Erika Björnsson, menar att lösningen på problemet är att höja fartgränsen på Västerbron från 50 till 60 km/h.

[![Motorväg till höger? Foto: Johan Lange/Flickr.](/content/images/2013/11/Västerbron_500.jpg)](/content/images/2013/11/västerbron_1024.jpg)Motorväg till höger? Foto: [Johan Lange/Flickr.](http://www.flickr.com/photos/langecom/)
> – Det är viktigt att gatans utformning signalerar rätt fart. Vi bedömer att 60 kilometer i timmen kan vara en bra gräns uppe på bron.

Gatans utformning ja. Den är alltså så bred att den till några bilister signalerar ”113km/h”, mer än motorvägsfart. Jag ska återkomma till det alldeles strax, men vad tusan säger polisen? 113 km/h i stadsmiljö? Herrejösses! Nu går länsman i taket. Eller? Trafikpolischefen Marcus Rostedt säger så här i artikeln:

– Det är ju beklagligt att regelefterlevnaden är så pass dålig på Västerbron. Jag har kört över bron tusentals gånger, och när du ska av bron är det allt ifrån korsningar till oskyddade övergångsställen, säger han.

Beklagligt? Jo, så heter det när det gäller bilar som kör över dubbla tillåtna hastigheten och över 100 km/h i stan. När man cyklar över 7 km/h på Götgatspuckeln är det annat ljud i skällan, som att ”hundratals skadas och blir ihjälcyklade”.

Åter till det här med att ha en motorvägsbred sträcka som får bilisterna att köra mer än dubbelt så fort som tillåtet, en väg som sedan avslutas med korsningar och obevakade övergångsställen. Om jag vore ansvarig trafikpolitiker hade jag kanske funderat på om det är rätt tänkt. Vi har ju konstaterat att stadens yta är begränsad och att vi inte har plats för några motorvägar och att alla måste trängas. Vissa mer än andra.

Vad skulle egentligen hända om Västerbron istället faktiskt utformades för en hastighet på maximalt 50 km/h? Skulle det bli mer eller mindre säkert för alla trafikanter? Skulle det bli mer eller mindre yta för oskyddade trafikanter som till exempel fotgängare och cyklister? (En ledtråd efter som det här är raketkirurgi: det skulle bli säkrare och mer yta).

Vidare skriver trafikpolischefen:

Polisen bekräftar att fartsyndare är ett stort problem på flera vägar i Stockholm. Centralbron och Rålambshovsleden är andra gator där förarna gärna kör fortare än tillåtet.

”Fartsyndare” och inte ”bilister” alltså. Ett stort problem. Som cyklist som får skit så fort någon med samma fordonstyp kör mot rött kan det ju kännas lite bittert. Vi har ett problem med cyklister. Vi har ett problem med fartsyndare.

Verkar som vi har ett Sisyfosjobb kvar att ändra synsätt på olika fordonsslag här. Bara att kavla upp ärmarna …

EDIT: Här är öppna länkar till artiklarna:

http://www.dn.se/sthlm/bara-10-av-130-korde-lagligt-pa-bron/

http://www.dn.se/sthlm/jacques-wallner-vi-gasar-for-att-inte-fa-tokbryt/