Nu jäklar är det full fart bland batteri-tränings-memils-lycramarodörerna

| 5 kommentarer

I höstas blev det viss hype eftersom den sittande regeringen valde att lägga några miljoner på att subventionera elcyklar till svenska folket. Vi tänker inte ge oss in i den politiska debatten om det var en bra eller dålig grej, men vi höll lite i hatten för att det skulle kunna sätta fart på ”alla cyklister är tokar”-debatten igen.

Och japp, som ett brev på posten. Lagen hann inte ens träda i kraft innan:

(Artikeln låg bakom betalvägg, men finns i sin helhet också publicerad hos Testfakta)

Yes, nu när alla kör elcyklar, så trimmar folk såklart dem för att alla ju vill susa fram i ”100 kilometer i timmen” i Sveriges välutformade och vältilltagna cykelinfrastruktur. Det säger sig självt. (obs, viss ironi).

Kollar man närmare så är det inte ett ”växande problem”, annat än i den oerhört snäva betydelsen ”det är inget problem, så om någon gör det så växer problemet, eftersom det inte är något idag”. Det det handlar om är att Trafikverket är oroliga för att konsumenterna eventuellt ska börja trimma sina elcyklar. Eftersom det går. Lite som moppar alltså.

Presto, rubriker om att obefintligt problem är ett växande problem. Trafikverket vill stämma i bäcken omedelbart så att säga:

Trafikverket har sammankallat en rad andra myndigheter, organisationer och branschföretag för att ta fram en ny inriktning för säker cykel- och mopedtrafik som ska bli klar till våren. En av diskussionspunkterna har varit riskerna med trimmade elcyklar.

– När det gäller mopedolyckor med dödlig utgång vet vi att det ofta handlar om mopeder som är trimmade. Risken är att vi får samma problematik här. Och en elcykel med assistans har ju ingen åldersgräns och endast krav på hjälm upp till femton år, säger Jörgen Persson som har bett ansvariga myndigheter att titta på frågan.

Ekot rapporterar också:

På nätet går det att hitta tillbehör som påstås kunna göra att elcyklar kan köras i nästan 100 kilometer i timmen, men oftast anges det att cykeln kommer upp i 50, redan det en väldigt hög hastighet på exempelvis en cykelbana.

Lyssnar man på inslaget så handlar det om att polisen vet om att det går att få tag i trimsatser, på alla farors hemmaplan, internets:

Cue alltså pigga skribenter som kan skriva balanserade rubriker att kasta ut som köttstycken till kommentarsfälten:

”Är det anarki på cykelbanorna och läge att införa någon sorts körkort för elcyklar”.

Ja, körkort har ju visat sig vara en effektiv metod att förhindra att folk kör fortare än tillåtet.

Tittar man i Stockholm kan oroad vän av ordning dock dra en suck av lättnad. Åtminstone i somras visade mätningar att hastigheten är som den alltid varit.

”Ryktet om att Stockholms cyklister far fram som vettvillingar är betydligt överdrivet. Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut.”

VTI kommer fram till en snitthastighet på mellan 15 och 25 kilometer i timmen. Alltså fem kilometer i timmen långsammare än den hastighet som anses säker för bilar att färdas i där barn leker (30 km/h).

Och händerna upp ni som träffat på cyklist som kommer i ”uppåt 100 kilometer i timmen”, som rapporteras i media. Misstänker att en sådan skulle märkas rätt snabbt.

Läs också:

Allt fler elcyklar – nu sjunker hastigheten i trafiken

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

5 Comments on "Nu jäklar är det full fart bland batteri-tränings-memils-lycramarodörerna"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Felix Reychman
Guest
Member

Jag får nog räcka upp en hand. Jag har faktiskt råkat ut för folk som tokkör med elcykel där inte är lämpligt ens lita grann. Jag cyklar normalt långt över medelhastigheten för Stockholms cyklister, men har blivit omsusad helt galet av trimmade elcyklade.

Några få gånger. Enstaka.

Visst var det obehagligt, men det ska bra mycket till innan jag skulle vilja kalla det ett problem, och det saknas ju inte otäcka saker på cykelbanorna…

Erik Johansson
Guest
Member

Bra insikter som vanligt.

BTW: Cykelfrämjandet har en bloggpost som tar ett intressant perspektiv på elcyklar, märk hur hastigheten inte är med alls.

Debatt: Elcykelboomen kräver satsningar på infrastruktur

Jens Fagerberg
Guest
Member

Ja, nu får det vara nog! Hur var det nu förresten med bilar – de går väl inte att köra fortare än hastighetsgränsen? Eller var det så att en vanlig familjebil utan problem kan tas upp i hastigheter >200 km/h… Oj, glömde att det nog inte är något problem, alla bilister har ju KÖRKORT!

Anders Norén
Guest
Member

Det handlar i och för sig också om att många handlare och tillverkare hostEcoridehost skickar med tydliga instruktioner för hur man inte ska koppla om kablarna för att cykeln ska bli en fulmoped. (Fast så kanske den lokala moppehandlaren gjorde med femtonåringarna och deras farsor också – jag vet inte för jag hade ingen moped.)

Tydligen finns ingen marknad för typgodkända (= lagliga) elmopeder. De måste marknadsföras som cyklar.

Per von Zweigbergk
Guest
Member

Jag har själv en Ecoride-cykel som är några år gammal. Då skickade Ecoride med en instruktion där de visar hur man kan få gasreglaget att fungera utan att man trampar. Det är inget som får cykeln att gå snabbare (även om det i lagens mening blir en ”moppe” om man gör det…).

Det är användbart att kunna göra i felsökningssyfte om man ska testa motorn, men inget man bör ha kopplat när man kör, mest för att det gör cykeln olaglig utan att man egentligen ökar dess prestanda.