Sänkt hastighet orsakar fler olyckor (obs! clickbait!)

| 5 kommentarer

När bloggfantasin tryter kan man alltid lita på polisorganisationens sidor på Facebook. De är en ständig källa till ny kunskap om hur synen på cyklister ser ut, både hos polisen och hos polisens följare.

Nu är det polisen i Kalmar som oroas över det ökande antalet olyckor mellan cyklister och bilister. De vill ge råd, något som tidningen Barometern kan rapportera om:

Och det är ju alldeles utmärkt. Att samspela är det bästa trafikrådet man kan ge någon. Vi läser till exempel i Barometern:

På lördagen inträffade ännu en cykelolycka i centrala Kalmar. En man i 30-årsåldern fick föras till sjukhus och vårdades under natten till söndag på intensivvårdsavdelningen.

Bilister klarar sig i regel rätt bra alldeles oavsett hur samspelet ser ut. Men för cyklister kan samspel eller inte vara en skillnad mellan att komma hem till familjen på kvällen, eller att hamna på intensivvårdsavdelningen. Eller inte komma hem alls.

Det är alltså otroligt viktigt. Livsviktigt.

Men vad är ”samspel” rent konkret? Vi kollar vad polisen ger för råd.

  1. Cykla inte rätt ut på ett övergångsställe, led cykeln.
  2. Använd ljus, som bekant ett lagkrav och ingen rekommendation.
  3. undvik lurar i öronen och annat som konkurrerar om din uppmärksamhet.

Det är rätt lite om samspel, två tips om utrustning, ett tips om att sluta cykla och gå istället. Tips ett kan dessutom ifrågasättas, viktigare än att sluta cykla borde ju vara att visa hänsyn och kunna trafikreglerna – framförallt att man ska lämna företräde när man cyklar över övergångsställe.

Här till exempel leds cykelvägen ut i övergångsställe.

Tips tre likaså, såvida man inte också menar att det omfattar bilförare – det vill säga, sluta använd radion och samtala inte med dina passagerare. Och låt bli att Facebooka. Allt exempel på saker som konkurrerar om din uppmärksamhet.

För fakta är ju att redan när man sätter sig i en bil så minskar man sin förmåga att uppfatta omgivningen drastiskt. Med dämpande kaross, låg höjd över marken och inbyggda döda vinklar så skulle jag hävda att jag som bilförare har betydligt sämre omvärldkoll än en cyklist med aldrig så stora hörlurar.

Nu är frågan, vilka är polisens konkreta samspelstipsen till bilförarna? Jo.

  1. Var snäll.

Det är allt. Lite snålt kan vi känna.

Här har vi därför samlat några till tips till de bilister som fortsätter att köra under det mörka höst- och vinterhalvåret:

Snart är det snö och mörkt – sex tips till våra medtrafikanter

och såklart till cyklisterna:

VÄLKOMNA HÖSTCYKLISTER!


Sedan bara måste vi lyfta den här fantastiska kommentaren från kommentarsfältet hos polisen i Kalmar:

Som också fick vara grunden för vår clickbaitrubrik idag.

Läs mer hos polisen i Kalmar (Facebook)

och hos Barometern (Facebook)

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

5 Comments on "Sänkt hastighet orsakar fler olyckor (obs! clickbait!)"

Notify of
avatar
Daniel
Guest
Innan vi skrattar all för mycket åt påståendet om hastighet vs olyckor kan vi bland annat läsa följande: https://www.carthrottle.com/post/reducing-speed-limits-from-30mph-to-20mph-has-resulted-in-an-increase-in-uk-accidents/ https://recombu.com/cars/article/increasing-speed-limit-decreased-number-of-road-accidents# Det finns säkert gott om exempel på motsatsen också. Poängen är att det är inte helt givet att lägre hastigheter är bättre om inte trafikmiljön samtidigt ändras. Finns olika förväntningar på trafikmiljön så ger det utrymme för missförstånd. Vi människor är dåliga på att följa regler men duktiga på att göra det som ”känns rätt”. Säger trafikmiljön att det går att köra i 70 km/h så gör vi det, även om skylten säger 50. Säger trafikmiljön att vi borde köra i 40 km/h när skylten säger 50, så kör vi i 40. I övrigt tycker jag nog även att ni vränger lite väl mycket på polisens ”Cykla inte rätt ut på ett övergångsställe, led cykeln.”. Det behöver inte tolkas som ”sluta cykla och gå”. Det kan även tolkas som ”Cykla inte ut på övergångsstället om det kommer bilar, kommer det bilar så hoppa av och gå över”. Notera också att båda cyklisterna enligt SVT är misstänkta för trafikbrott mot trafikreglerna så en vädjan om skärpning är inte helt orimligt. Hade det varit två allvarliga bilolyckor på grund av vårdslöst beteende… Read more »
Emil Vikström
Guest

Tappar man uppmärksamhet av att köra långsamt? Det var en ny en!

L11
Guest

Man gör faktiskt det. T.ex.tycker man sig ha tid att fästa blicken en längre stund på något vid sidan av vägen,

Johan
Guest

Gäller detta även i städer utanför skolor? Att en lägre fart skulle leda till sämre uppmärksamhet hos bilförare? Det är intressant, men måste såklart vägas mot den längre stoppsträcka bilföraren får om farten är högre.