Är det riktigt, Riktigt, RIKTIGT säkert att man inte får parkera i cykelbanor?

| 17 kommentarer

Det här är en frågeställning som dyker upp med viss regelbundenhet, inte sällan understött av någon artikel i tidning som velat reda ut. Behovet av att få bekvämparkera sin bil i cykelväg tycks outsinligt. Nu är det Nya Wermlands Tidning, NWT, som väljer att lyfta denna viktiga fråga.

Kanske okej ändå?

Som valt att ta in en insändare med den uppfordrande rubriken:

”Cyklister får visa hänsyn som alla andra”.

Det där är ju en vanlig replik när cyklist påpekar att det är dumt, och olagligt, att ställa sig i cykelfält och cykelbanor. Att det är cyklisten som ska visa hänsyn till den stackars motorfordonsförarens behov av närhet till vad det nu kan vara. Pizzeria, Lidl, eller affär.

För skälen att få stanna precis i cykelfältet, eller cykelbanan är ju många. Som insändaren i Nya Wermlands Tidning målar upp det:

(…) men menar du på allvar att yrkesfolk ska behöva leta upp en ledig parkeringsplats (vilket kan ta sin tid i stan), betala parkeringsavgift och sedan bära fönstren (som du tog som exempel) över stan bara för att du ska slippa stiga av din cykel?

Ja, hur skulle det se ut med yrkesfolk irrande omkring på stan med stora laster av fönster, bara för att en dryg cyklist ska slippa stiga av cykeln. Ett vanligt problem för hederligt folk i Sveriges städer.

Typiskt intolerant cyklist som inte fattar att det är viktigt att taxi kan köpa macka på Lidl utan att behöva leta parkeringsplats hela dagen

Men. Insändare är såklart en sak, redaktionell text en annan. Och till den här insändaren hade redaktionen valt att foga en lite faktaruta:

”Det är tillåtet att stanna/parkera för lastning och avlastning trots att det råder parkeringsförbud på platsen (vilket det gör på cykelbanor). Man får i princip stå den tid som behövs för lastandet/lossandet, men avbrott i lastning eller lossning får inte ske. Källa: Transportstyrelsen”

Det här är ju lite revolutionerande i så fall. Vi har grävt i det här vid massor av tillfällen och samtliga gånger fått samma svar, från Transportstyrelsen, från Stockholms stad och från stans parkeringsbolag, nej det är inte tillåtet att ens stanna på cykelbanor eller i cykelfält.

Tidigare svar

En av våra följare på Facebook var snabb som en kobra och skrev till redaktionen. Och fick svaret:

Hej!

Jag har talat med Transportstyrelsen eftersom jag tyckte deras broschyr var lite vag. Det som står i bildtexten stämmer.

Så vi gjorde vad varje cyklistbloggare värd sitt vägsalt skulle göra, vi hojtade till våra kontakter på Transportstyrelsen. Vad är detta? Har reglerna ändrats? Har vi missförstått något?

Nope. Svaret vi fick var entydigt, nej man får inte lasta och lossa på cykelbanor:

Ett cykelfält är en del av körbanan som är avskild med vägmarkering (rader av små ”sockerbitar”) medan cykelbana är en särskild bana normalt skild från körbanan med kantsten eller motsvarande. När det gäller stannande och parkering på cykelbana eller i cykelfält är det helt enkelt stoppförbud som gäller. Stoppförbud är ett starkare förbud än parkeringsförbud. Står det en bil, med eller utan förare, på en cykelbana eller i ett cykelfält kan en parkeringsvakt skriva ut parkeringsanmärkningen direkt – då finns ingen respittid utan lappen på rutan direkt!

Så. för att göra det tydligare och enklare:

1. helt enkelt stoppförbud som gäller.

2. lappen på rutan direkt.

Så, för femte, sjätte gången, man kan tycka att det är helt rimligt att hålla sin bil ur vägen för den riktiga trafiken genom att ställa sig tvärs över en cykelbana, men det är fortfarande olagligt. Och ironi och raljerande åtsidan, det är dessutom livsfarligt.

Jag citerar Jeroen i ett tidigare inlägg:

Fast vet du vad? När jag pustar upp för en backe där någon står dubbelparkerad i cykelfältet så måste jag ta mig ut i vägbanan. Där är jag inte särskilt välkommen, eftersom jag ju har min plats i cykelfältet och dessutom går det rätt långsamt för mig. Säg att jag cyklar i långsamma 20 km/tim och hinns upp av bilar som ibland kör 50 med råge. Då blir det just – farligt. För mig. Cyklister som blir påkörda av bilar blir ofta allvarligt skadade eller dör.

Och mig själv:

Som cyklist och som cyklist med barn är det oerhört otryggt att behöva köra slalom runt parkerade bilar. Det spelar ingen roll hur mycket man saktar ner – det är oerhört svårt att bedöma hastigheten på upphinnande fordon, inte minst när det på vintern är mörkt och man bara har strålkastare att titta på. Då tvingas man stanna och vänta tills det är helt klart i vägen, något det sällan blir. Vilket gör att framkomligheten blir noll. Särskilt jobbigt när man har barn i barnsadel bakpå.

Det är farligt, inte minst för unga, som inte är så trafikvana. Cykelbanan som du parkerar i är kanske en skolväg, en väg till träning, eller till en kompis. När du tvingar barn att lämna tryggheten på cykelbana eller cykelfältet så kan det vara så att du tvingar ut barnet i snabb biltrafik. Och det var väl inte meningen?

Därmed hoppas vi det besvarat för den här gången och med lite tur dröjer det några år till innan vi behöver återkomma till ämnet.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

17 Kommentarer på "Är det riktigt, Riktigt, RIKTIGT säkert att man inte får parkera i cykelbanor?"

Avisera mig när
avatar
Cyklist & bilist
Gäst

Hallå Christian. Ville bara informera om att Firefox blockerar din blogg

”Ägaren av http://www.cyklistbloggen.se har konfigurerat sin webbplats felaktigt. För att skydda din information från att bli stulen, har Firefox inte anslutit till denna webbplats.”

Malin Kling Uddgren
Gäst
Hej allihop. Jag är väl medveten om cyklisthatet som någon skrev om här i tråden. Jag är inte en av dem som hatar cyklister 🙂 Min man är som sagt cyklist (med det menar jag att han inte bara cyklar till jobbet, utan tränar och tävlar i cykling) och har flera gånger nästan blivit påkörd av galna bilister som tror att vägen bara tillhör dem.) och oaktat det så har jag sällan lätt att följa folks ilska när det gäller vem som har rätt att breda ut sig, om det nu är fotgängare, cyklister eller bilister. Det bästa är väl om alla bara lugnar sig, det känns ju säkrast liksom. Med det sagt är det inte bra när det blir fel, och jag beklagar verkligen att det blev det. Den utmärkte Bo Göingberg på Transportstyrelsen har mailat mig idag (jag skrev till dem idag istället för att ringa, eftersom jag ville ha deras svar på pränt) och han beklagade att en person utan full koll på regelverket hade uttalat sig och gav mig en utförlig och mycket tydlig förklaring till vad som gäller. Den förklaringen är dessvärre lite för lång, men i en förkortad form kommer den att finnas på… Läs mer »
Anders Andersson
Gäst
Hej Malin! Förlåt om jag drog dig över samma kam som många av dina kolleger här i stan som hellre höftar än gör research, eller kanske tom. är ganska säkra på att de ”vet”. Ber om ursäkt för det. Som du märker så är reglerna för cykel inte särskilt glasklara och många bilförare verkar vara väldigt säkra på att man får stanna och lasta av på både cykelbana och cykelfält. Många av dem anser tom. att de gör en god gärning genom att hålla undan för övriga trafiken. Här kan du som journalist göra en stor insats genom att tala om vad lagen säger. Sen lär inte detta hindra alla som stannar i cykelfält, lika lite som upplysning stoppar allt rödljuscyklande eller alla som kör för fort utanför skolor, men blotta vetskapen om att det ÄR olagligt gör att de flesta skärper sig och mest gör det när det inte drabbar någon annan. Hur strikt lagtillämpning man ska kräva i olika situationer, debatterar vi livligt på den här sajten (vi HAR ju faktiskt ett styre och kan göra små girar och ibland är kanske det smidigast för alla), men utan tvekan finns det också många tillfällen då det inte bara… Läs mer »
Malin Kling Uddgren
Gäst

Jag gör mitt bästa 🙂 Tack för din inlaga Anders. Trevlig helg!

Anders Norén
Gäst

Med tanke på att hela transportbranschen har den etablerade uppfattningen att det alltid är tillåtet att köra parkera, lasta och lossa på gångbanor och cykelbanor så är det inte otänkbart att personen på Transportstyrelsen också tror det.

Ingrid
Gäst

Att ställa bilen och andra breda fordon, pinaler på cykelbanor etc, är för mig likställt med folk som parkerar på trottoarer, för att ”inte vara i vägen” och därmed tvingar gående t ex med barnvagnar eller rollatorer att ta sig ner för en 10-20 cm hög icke avfasad trottoarkant på körbanan och gå bland bilarna i i 2-5 meter för att sedan ta sig upp på trottoaren igen för att komma till övergångsstället, så en bra fråga är väl om de anser att _det_ vore OK? Jag har råkat ut för platser där folk rutinmässigt använt trottoaren som parkeringsyta på det viset.
Ska de gåpende då också ”visa hänsyn” ? personligen fick jag lust att skriva i lacken på bilarna i fråga. Numera skulle jag nog tryckt upp lämpligt svåravlägsnat klistermärke.

Gustaf
Gäst

Så bra att du uppmärksammade detta och att bilden och bildtexten är borta! Det är faktiskt rätt farligt om tidningar kompletterar insändare från arga bilförare som redan är upprörda med ”fakta” som ger de arga bilförarna vatten på sin kvarn.

Anders Andersson
Gäst

Om du orkar – kolla gärna upp om Transportstyrelsen verkligen talar med dubbla tungor, eller om journalisten bara drog en vals. Man behöver ju inte hänga ut journalisten för det, men begära att tidningen inför en rättelse eller en upplysande artikel om de rätta förhållandena – med hänvisning till att skrönor sprider sig med blixtfart över hela Sverige i dessa internettider och att det innebär en allvarlig fara för cyklister om bilister börjar parkera i cykelfälten

wpDiscuz