Cyklister kan få en bit. Men inte hela biten

| 23 kommentarer

Ett citat från gårdagens SVT Nyheterartikel stannade kvar lite i huvudet efter att jag bloggat klart:

– Det blir ju inte bättre för att man stryper allt för oss bilister. Okej, cyklister ska ha sin del, men inte hela delen, säger Janne Karlsson.

Jag tänker på hur det gick till förra gången det gjordes en större förändring av gaturummet, förra seklet. Titta här på Riddarholmen, mitt i Stockholm, precis bredvid Gamla Stan:

Ni ser Riddarhuset till höger i bild, Riddarholmen till vänster. Mellan Gamla Stan och Riddarholmen flyter Riddarholmskanalen.

Här är en vy till från lite senare, från 40-talet:

Foto: Petersens, Lennart af (1913-2004) CC-By-NC-SA/Stockholmskällan

Foto: Petersens, Lennart af (1913-2004) CC-By-NC-SA/Stockholmskällan

Sedan gjordes det här om lite grann på femtiotalet. Så här blev det:

By Holger.Ellgaard (Own work) [CC-BY-SA-3.0 , via Wikimedia Commons

By Holger.Ellgaard (Own work) [CC-BY-SA-3.0 , via Wikimedia Commons]

Sex filer motorled täcker i princip hela kanalen. Det finns en cykelväg – den går där damerna picnickar på första bilden. Den är en av de två huvudsakliga lederna för cyklister som passerar norr-syd. Det är inte sex filer kan man säga:
Munkbroleden

Munkbroleden

Inte hela delen som sagt. Och vi minns också Stockholms redovisning av gatrummet i Stockholm:
Gatrum i Stockholm Diagram

Joråsatt. Det är nog ingen risk att cyklisterna får ”hela delen” än på ett tag. Men det kommer nog höra fler som hävdar att cyklister kräver ohemult mycket. Change hurts.

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

23 Comments on "Cyklister kan få en bit. Men inte hela biten"

avatar
  Subscribe  
Notify of
riktig_knegare
Guest
Member

Man får vad man betalar för. Dags för cyklisterna att börja betala vägskatt om man skall ha mer yta.

Mikko
Guest
Member

Skatten på lönen går til vägar och belysning och underhåll av vägarna i kommunen så att cyklister inte betalar för sig är skitsnack

Anders Andersson
Guest
Member

Vi betalar redan. Alla vägar utom de stora statliga, betalas med kommunalskatten. Sov du dig igenom samhällskunskapen?

Micke
Guest
Member

Utmärkt idé. Likaväl som jag när jag bodde i Kalmar betalade landstingsflygplatsskatt (och eftersom det handlade om Kalmar län, även regionförbundsflygplatsskatt) för att få tillåtelse att flyga ut från den delvis skattefinansierade Kalmar Öland Airport, eftersom det ju bara är de som förväntar sig att någonsin använda flygplatsen som behöver betala de skatteposterna.
Lite tur hade jag ju att jag betalade dem; jag hade ju räknat med att aldrig behöva använda mig av den flygplatsen, men det är ju så svårt att göra förutsägelser – speciellt om framtiden – och förra året behövde jag faktiskt flyga ut från den flygplatsen. Det hade ju varit lite genant om jag kommit dit förväntandes att kunna köpa en fullprisbiljett – det är ju omöjligt; en viss del av priset måste ju betalas via skattesedeln i förväg.

Men visst är det mer rättvist med det systemet? Bara de som tror sig komma att behöva använda tjänsten behöver betala skatten! Visst ska cyklister behandlas likadant?


Och eftersom det här är internet: OBS! Ovanstående är ironi! OBS!

Ms_Xx
Guest
Member

Ja herregud! När jag ser de där bilderna tänker jag att det där verkligen är ett av de allra sorgligaste exemplen på stadsförstörelse från 50-70-talets framtidsiver. Sen kommer jag på att de ju rev hela hela Klara-kvarteren, i princip alla småstadscentra i hela Sverige, hela Hagalund (utom en liten, liten spillra för att vi aldrig ska kunna glömma) etcetera och inser att det bara är ett exempel av många. Men så brutalt!
Hade det sett ut som på före-bilderna hade jag nog sparat 700 spänn i månaden och fått mer motion pga inget SL-kort som numera brukas för att ta båten över Riddarfjärden för att slippa det där infernodiket (bilarna är ju inte direkt tysta heller).

Rasmus Kaj
Guest
Member

Jag skulle fortfarande vilja se en bild av det där diagrammet där ”blandtrafik” är uppdelad i verklig blandtrafik och motortrafik. Essingeleden, Centralbron, och alla andra motorvägar som går som barriärer kors och tvärs överallt lär väl ingå i ”blandtrafik” i det där diagrammet, men som cyklist är man inte välkommen där.

… och på gator där det finns cykelfält eller cykelbana ska naturligtvis resten av utrymmet räknas som ”motortrafik”, inte ”blandtrafik”.

Anders Andersson
Guest
Member

OBServera att diagrammet endast gäller stadens gatumark – dvs motorvägar, statliga och regionala vägar och d:o broar ingår inte. Så blandtrafik i diagrammet är nog just blandtrafik.

Gator med cykelfält har ju just cykelfält – en helt egen fil där ingen annan får uppehålla sig (att sen polisen har skrotat alla sina trafikövervakare är en annan sak). I de allra flesta fall är det ju alldeles tillräckligt med de cykelfält som finns, men sen finns ju flaskhalsar och en del idiotlösningar (Vasagatan)

Micke
Guest
Member

Från väghållarens perspektiv är det ett rätt rimligt diagram för att belysa vilka ansvar staden har. Men från väganvändarens perspektiv get det en väldigt skev blid då stora delar av den asfalt som väganvändaren möter dagligdags plötsligt ”inte räknas” – och det är inte en jämn fördelning av vad som göms undan.

Anders Andersson
Guest
Member

Man kanske inte ska lasta kommunen för att den inte håller koll på hur många kvadratmeter statlig väg eller privata parkeringsytor det finns 🙂

Och det är kanske heller inte så intressant. Som sagt – bilisterna får gärna fördubbla sin parkeringsyta på bakgårdar och bakgator och en cykelbana på Essingeleden skulle inte vara särskilt frekventerad. Det är bara på några få ställen i stan där det faktiskt är konkurrens om platsen. Där skulle det vara intressant att ha ett diagram – fast betydligt svårare.

Anders Andersson
Guest
Member

Kul diagram att slänga fram när kritiken kommer. Men inte helt adekvat. Den mesta parkeringsytan ligger på bakgator och andra undanskymda ställen. Där spelar det ingen roll, den kan få fördubblas om så är.

Det är ju bara vid flaskhalsarna det bränner till- och Skeppsbron är ju en sådan. Där måste vi dela på utrymmet. Vad är en rättvis delning? Om cyklister får omkörningsmöjlighet – borde då också bilister få det? eller är det bara meter som räknas?

Arne B
Guest
Member

Intressant att ta upp Skeppsbron. Med parkering på kajen, en bussfil och en ”bil”-fil i vardera riktning samt bussparkering, bilparkering och lastzoner tycker jag det är rimligt att diskutera rättvis fördelning. Skeppsbron som parkering är knappast undanskymt.
Cykelbanan norrut, vid Slottet, är en av Stockholms mest konfliktfyllda sträckor.
Hur man fördelar utrymmet avgör också hur det kommer nyttjas. Vill vi att en av Stockholms och Sveriges finaste och turisttätaste sträckor ska vara en motortrafikled med intilliggande parkeringsplats?

Alexander Märklin Karlsson
Guest
Member
Alexander Märklin Karlsson

Fastnade också för just den formuleringen, vissa verkar ha väldigt svårt för att dela med sig. Cyklisterna tar ju inte direkt upp mycket plats, och är ju också mycket platseffektivare. Hoppas verkligen att era inlägg kan få större spidning!