Idag var det helt stopp i trafiken i Göteborg

| 12 kommentarer

Det snöade i går natt, alltså natten mot tisdag, i Göteborg. Rejält. Och rubrikerna blev därefter.

Snön stoppar allt!

Aftonbladet.se

Allt. Med checklista och röda bockar och allt.

Göteborgsposten skriver:

En resenär som GP hade pratat med berättade att hon väntat på spårvagnen vid hållplatsen Rambergsvallen i över en timme.

– Jag måste till jobbet. Det finns inga bussar, inga spårvagnar, jag ska försöka gå till Backaplan åtminstone, sa hon.

Screen Shot 01-19-16 at 07.45 PM

GP.se

Det är stopp på alla större in- och utfarter till Göteborg, meddelar Trafikverket strax efter nio på tisdagsmorgonen. ”Läget är förtvivlat”.

Nergiz Kaya från Länsmansgården berättade att inga bilar kan ta sig ut från parkeringen vid Daggdroppegatan.

Det var tvärtstopp. Flyget. Tågen. Bilarna. Trafiken stod stilla.

Hela trafiken? Nej, en grupp höll tappert ut. Men om dem stod det av någon anledning inte i katastrofrapporteringen. Inte en rad någonstans. Desto mer skrevs det i sociala medier:

Rätt tomt på vägarna idag, men bra plogat i delar av johanneberg kring 0900 (inte när bilden togs, tidigare på morgonen)

skriver Love Roos på vår Facebooksida och visar:

10649904_10208646154137847_1150938313394960578_n

Foto: Love Roos

Det ser tungt ut. Men till skillnad från med bil så kan cyklister lyfta cykeln där det är för djupt. Mikael Bengtsson skriver:

Cyklade till morse, Fredriksdal till AstraZeneca, ca 5 km. Inga större problem. Bra plogat med tanke på omständigheterna, om än smala banor. Knappt plats att mötas. Gående har en förmåga att promenera i mitten eller på båda sidorna så att man inte kom förbi eller fick köra slalom. Fick kliva av och släpa cykeln här och var, framför allt igenom vallar i korsningar. Såg en som handskottade vid ett övergångsställe/cykelöverfart i Mölndal, så förhoppningsvis är det farbart även där ikväll. Tog väl ung 30 min isf 20. Cykeln kändes helt rätt när man såg alla bilar som satt fast i snön på oplogade smågator.

Några hade lite flyt. Patrik Törnpil:

Själv hade jag tur på halva min sträcka till jobbet. Fick motorpacing från Marconimotet-Linnéplatsen.

Foto: Patrik Törnpil

Foto: Patrik Törnpil

Och så fortsatter rapporterna att komma in.

Jag bor i götet och det gick bra att cykla! Det var plogat överallt (utom villagator), men visserligen var det ibland antingen ”luftplogat” eller att snön från vägen täckte den plogade cykelbanan, men då tog jag vägbanan istället. (Erik Brinkman)

Inga problem att cykla längs Tuvevägen på Hisingen. Fint plogat men snösträngar på korsande vägar och cykelöverfarter (Pär Johansson)

Det gick trots allt att cykla idag, på de plogade bilbanorna. Större delen av cykelbanorna var inte plogade.
På cykelbanan längs E20 Ica Munkebäck till Olskroken var det totalstopp. Fick vända där efter några meter och cykla via Redbergsplatsen istället. (Mikael Johansson/Facebook, Cykla i Göteborg)

 

Visst, det är inte alla som det flyter lika perfekt för. Men det tycks ändå som att cykel tog sig fram.

Det vi kan tycka är synd är att cykelorganisationerna inte är lite på tårna när sådant här händer. Radio, TV och tidningar utgår i princip från att om det inte funkar för bilisterna, då är det tvärtstopp och bäst att stanna hemma. Det är inte jättekonstigt, de flesta cyklar inte och har ingen relation till det. I värsta fall tycker de redan från början att cykeln är ett fritidsredskap för sommaren och att vintercykling är en extremsport.

Men det här är ju ett gyllene tillfälle att pusha för det som är så bra med cykeln på vintern: Den tar sig fram. Nästan alltid. Och där det är tvärstopp kan man till skillnad från om man kommer med bil eller buss, lyfta cykeln och leda. Det ska rejäla snödjup för att helt stoppa en cykel.

Om cykelorganisationerna blixtsnabbt tog alla de mängder av berättelser som sociala medier fylls av när vädret plötsligt slår om – några exempel finns i den här posten – så har de alla chanser att värva ytterligare några vintercyklister. Kanske inte just nu. Men nästa gång snön kommer.

Hur gick det för dig att vintercykla i Göteborg idag? Skriv en rad i kommentarsfältet!

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Snökaos=Propagandacykling | Cyklistbloggen()

  • Mellan Bö (öster om Liseberg) till city: Små oplogade bilkörda villagator var hopplösa, men sen gick det bra. Oftast smal plogfåra som gc fick dela på. Lämmeltåg av gående. Vid korsningar fick man ta sats och ramma plogvallar för att komma förbi. Vid Kungsportsplatsen var det mer spännande än vanligt att passera t.v. om bussarna på hållplatsen. Cykelfältet var snöupplag och bredvid var det spårig och valkig snöis garnerad med mos. Men så länge som bussförarna tittar i backspegeln så funkar det hjälpligt.

  • Jarno

    Cyklade också till jobbet igår och det tog inte speciellt mycket längre tid än vanlig vintercykling. Max 20 minuter men då har jag bara 3 km till jobbet. Det svåraste var vallarna som blivit vid övergångsställen. 97% av vägen var dock helt cyklingsbar.

    Fortfarande idag var vallarna kvar men det var absolut inga problem att cykla.

  • Åsa

    Jag vill dock i rättvisans namn lägga till att jag såg många fler fotgängare är cyklister ute i går morse (även om det nog gick att ta sig fram med cykel också). Många många fler fotgängare än man vanligtvis ser. Dom som hade någorlunda rimliga avstånd att ta sig verkade antingen bestämma sig för att gå direkt, eller börja gå när dom gav upp om att det skulle komma en buss eller spårvagn.

    Västnytt har till exempel en bild på ett fotgängartåg från Stigberget:
    http://www.svt.se/cachable_image/1453211647/svts/article5964662.svt/alternates/extralarge/12512794-10208330622054213-6166027601619712316-n-jpg

    • Det kan jag tro, åker man tex kommunalt en dag som gårdagen blir man snabbt fotgängare, snarare än cyklist. Som frisk fotgängare kan man ta sig fram nästan varsomhelst.

      Men inte så fort kanske.

  • Markus Johansson

    Cyklade 2x6km. Det tog ungefär 50% längre tid än vanligt. Linnégatan var lite svår.

  • Alexander

    Hade samma upplevelse som övriga Göteborgare du nämner. Cyklade till busshållplatsen på en kvart (dubbla tiden mot vanligt) men efter 40 minuter hade ännu ingen buss kommit. Beslutade mig då för att cykla hela vägen in till stan som tog en timma, också dubbla tiden mot vanligt. På jobbet diskuterades det just om att cykel var det enda transportmedel som funkade idag.

  • Mattias Åbom

    Ja idag var det lite av extremsport. Helt oplogade cykelvägar med 2 dm blötsnö inne i Göteborg. Att cykla på bilvägarna gick inte, de var för hala. Det var tuffa tag att lyfta cykeln över stora snövallar. I natt fryser det. Att cykla på frysta oplogade cykelbanor i morgon är nog inte bra.

    • Johan Oscarsson

      Ja… Det är den delen av detta jag är lite orolig för. Även de plogade cykelbanorna riskerar att vara rejält isspåriga.

    • Johan Oscarsson

      Ingen ishalka eller spåriga cykelbanor på min sträcka idag (Kortedala – Gårda). Plogade cykelbanor (sånär som på ett par hundra meter) och bara några få ställen där korsande trafik skapat jobbiga snövallar.

  • Johan Oscarsson

    Inga problem att cykla från Kortedala till Gårda strax innan 7 i morse.

    Behövde lyfta cykeln ett par gånger, leda den i några hundra meter och delvis var det ganska spårigt. Tur man kör med en cyklocross. Större delen av cykelbanorna var faktiskt snöröjda längs den sträckan.

    Men, det tog bara 30 minuter mot normala 20 jämfört med en del andra som höll på i flera timmar mot normala 20 minuter. Klockrent! Och faktiskt riktigt kul.

    Tyckte synd om de jag passerade som kämpade med att skotta fram bilen med en isskrapa.

    Passerade också en stor mängd fotgängare som gett upp hoppet om att någon slags kollektivtrafik skulle dyka upp.

  • Markus

    Inte Göteborg, men Alingsås. Dock samma förhållanden. Tog en kvart idag mot normalt knappt 10 minuter, och det trots att huvudstråket inte var snöröjt. 25 cm gick alldeles utmärkt att trycka sig igenom utan att behöva stanna på de partier där det var värst.