Solna: ”Ni missförstår hur man ska göra”

| 20 kommentarer

Det är inte bara Cyklistbloggen som tar upp Solnas slalomcykelfält – P4 Stockholm skickade ut reporter på plats i Solna och intervjuade bland annat Jeroen. De hade också fått tag i en av Solnas trafikingenjörer som skulle försöka förklara hur det var tänkt.

11063643_10153192703613472_3232416516707128240_n

”Bara ett missförstånd” Foto:Goran Gozo

Det gick väl sådär kan jag tycka. Min tanke när Solna nu ska svara i direktsändning på hur de hade tänkt var att de skulle använda något av två alternativ:

1. ”Så här var det tänkt” – på ett sådant sätt att också gnälliga stringent kritiska bloggare förstår det lysande tänket bakom, eller:

2. ”Det blev fel, vi ber om ursäkt, och nu ska vi rätta till det”.

Det blev alternativ tre: ”Umm… jo, alltså.”.

P4 Stockholm intervjuar Fredrik Leijonmarck som är trafikingenjör i Solna. Det han säger går i korthet att sammanfatta med:

”Cyklisterna missförstår”, ”Därför ska vi måla lite mer, eventuellt sätta upp några skyltar och ett hastighetsgupp för biltrafiken”, ”Det är Fabeges fel att cykelfältet hamnade nära parkeringsplatser så det kan vi inte göra något åt”.

Det känns lite som att P4 Stockholm också fick det standardsvar vi fick.

Skälet till att man målat diagonalt tvärs över vägen, säger Leijonmarck, är att man vill att cyklarna ska cykla diagonalt. Duh. Men, han har förstått att folk missförstått hur man ska cykla returresan. Då ska man istället cykla på höger sida.

Det är inte den kritik vi hört från våra Solnaläsare. Där handlar det om att man tycker det är en rätt usel idé att man ska cykla diagonalt rätt ut i vägen framför biltrafiken. Att det handlar om att man skapat en skitläskig trafiklösning som ingen begriper sig på och som förutom att skapa otrygghet också skapar konflikter – ”cyklisten kom från ingenstans”. Frågan är om målningen ens är laglig.

Foto: Johan Lundberg

Foto: Johan Lundberg

Leijonmarck säger sedan att Solna vill utforma trafikmiljön så enkel som möjligt så att den inte går att missförstå. Ja, det låter ju vettigt. Gör det då.

På riktigt. Det är inte kärnfysik det här. Om man tar det lite på allvar.

Screen Shot 07-22-15 at 12.45 PM

Går inte att missförstå? Foto:Goran Gozo

När det gäller att cykelfältet målats precis bredvid bilparkeringar, med risk att dörras så hänvisar Leijonmarck till fastighetsägaren Fabege, eftersom de äger parkeringsplatserna. Han får det att verka som att det är Fabege som målat parkeringsplatser bredvid cykelfält. Men det är ju precis tvärtom. Titta:

Före:

Screen Shot 08-04-15 at 01.04 PM

Foto: Google Maps

Efter:

Screen Shot 07-31-15 at 01.23 PM

Foto: Goran Gozo

Man hade alltså kunnat använda hela ytan till vänster om det som nu är cykelfält, för att skapa en dörrzon mot de parkerade bilarna. Det har inget med Fabege att göra.

Det har att göra med att ingen funderade över det lämpliga i att låta cyklister komma i hög fart nära parkerade bilar. Så nära faktiskt, att man inte ens brydde sig om att måla en innerlinje. Men det är klart, då hade det ju blivit mindre yta över för biltrafiken.

Vågar jag gissa på att beror på att inga inblandade faktiskt cyklar själva?

Jag som en gång fått en bildörr uppslängd i ansiktet skulle aldrig någonsin använda det där cykelfältet.

Läs mer om att dörras.

Avslutningsvis säger Leijonmarck att Solna självfallet vill få så många som möjligt att cykla. Det är också bra. Men det kräver ju mer än snömos.

Nu ska jag villigt erkänna att jag kanske är överdrivet kritiskt, så surbloggare jag är, så den som vill kan lyssna själv (ungefär 22 minuter in om den inte hamnar rätt automagiskt):

Lyssna på intervjun med Jeroen (15 min in i klippet):

Och lyssna också på hur P4 Stockholms reporter Nadya Norton beskriver trafiken på platsen när hon intervjuar Cykelfrämjandets Zacharias Elinder (44 min in i klippet):

Författare: Cyklistbloggen

Vi som bloggar här är Christian Gillinger och Jeroen Wolfers. Vi är två Stockholmscyklister som huvudsakligen använder cykeln för att komma till och från våra respektive jobb. Vi cyklar istället för att köra bil eller åka kommunalt och vi vill att cykling ska kännas lika säkert och få samma villkor som alla andra trafikslag. Vi hoppas att vi drar vårt strå till stacken för att se till att göra Stockholm till en vettig cykelstad. Kommentera gärna!

  • Jonas

    Senaste nytt om cykling i Solna: http://www.mp.se/solna/just-nu/nu-finns-en-cykelplan-men-var-ar-pengarna
    Då förstår en lätt att tjänstemännen faktiskt bara gör vad deras chefer politikerna vill.

  • Gustaf

    Men jag blir så deppig av svaren, är det ingen som blir arg och vill utbilda sig till trafikplanerare? Vilka är alla de som jobbar på dessa kommunala förvaltningar, varför blir så mycket fel?

  • Pingback: Därför är det livsviktigt med uppmärkt dörrzon | Cyklistbloggen()

  • Jonas

    Det som slår mig är att Fredrik inte verkar klara av att lista ut dessa problem själv. Jag frågar mig då vad har han har för kompetens för att utföra det jobb han är anställd för? Han verkar ju uppriktigt förvånad över att det inte blev så bra och tänker tycker att ”det ska väl gå rätt snabbt att ordna till det där”
    Vilken tomte…

    • Anders Andersson

      Enligt en annan artikel http://www.dagensopinion.se/solnacyklisterna-pekas-ut-som-mediebolagets-lobbykanal har han hand om markupplåtelser – vilket han kanske har ypperlig kompetens för, vad vet jag – och vad vet du??

      Att han svarar på cykelfrågorna nu, kanske beror på något så enkelt som att råkar vara den som inte har semester. Så tänk dig för ett par gånger innan du kallar andra för tomtar.

      • Magnus

        När jag för några år sedan anställdes på en myndighet fick vi en kortare introduktionsutbildning. Bland annat höll en jurist i ett moment. Han uttryckligen förbjöd oss att uttala oss i frågar där vi saknar kompetens eller som är utanför vårt sakområde. Dels för att inte sprida någon felaktig information, dels för att inte sätta myndigheten i ett juridiskt trångmål.

        Följande information går dock att läsa på Solna kommuns webbplats:

        Fredrik Leijonmarck
        Trafikingenjör
        Stadsbyggnadsförvaltningen

        Telefon
        08-734 23 44
        070-789 58 91

        • Anders Andersson

          Den juristen hade inte mycket verklighetsförankring…

          Snarare måste den tjänsteman som är i tjänst svara så gott han kan eftersom det annars blir ett j-a liv om inte kommunen svarar när pressen ringer. Tycker det framgår ganska tydligt av intervjun att han inte är den som hållt i detaljerna.

          Om du googlar lite, så verkar han syssla mest med parkering och andra markupplåtelsefrågor.

          • Magnus

            Jag väljer en korrekt hantering före din ”verklighetsförankring” alla dagar i veckan. Om media ringer är det inte svårare än att koppla eller hänvisa till rätt person. Även om den som handlagt ett ärende är på semester, bör det finnas likvärdig kompetens hos en myndighet, och som kan täcka upp vid behov. Annars har den myndigheten ett problem. I Solnas fall är myndighetsutövandet inget problem eftersom han, enligt kommunen, är trafikingenjör, och uttalat sig inom sitt sakområde.

            Sen håller jag med om att han knappast handlagt ärendet. Personen/-erna som står bakom lösningen har inte direkt gjort ett lyckat jobb.

            • Anders Andersson

              Om de rätta personerna är på semester så finns det inget val. Det är mer än lovligt naivt att tro att det ska finnas mer än minimal bemanning under semestern – vare sig i offentlig eller privat sektor. Om man ska ha full täckning för alla frågor året runt får vi lov att höja skatten betydligt och Solna är inte känt för att vara en högskattekommun – det är ett val som Solnas medborgare har gjort.

              • Magnus

                Det här blir bara löjligt. Semestern är ett årligt pussel som ska läggas, och det är alltid några som får flytta på sina veckor.
                Jag sitter inte och gissar utan jag berättar hur det faktiskt ska gå till och vilket krav en myndighet har. Säkerligen finns det flera myndigheter som försummar sina åtaganden. Du behöver inte tro på mig om du inte vill. Jag tänker inte ödsla mer tid på dig.

        • knight22

          Frågan är då hur många kommunala trafikingenjörer som över huvud taget skulle kunna uttala sig med tanke på hur cykelinfrastrukturen ser ut i Sverige?

          • Magnus

            Touché!

        • Ganska bra förbud, men konstigt av juristen, denna borde ju känna till meddelandefriheten i tryckfrihetsförordningen.

          Det finns ju chefer på myndigheter som har åtalas när de har förbjudit anställda att svara på frågor.

          • Magnus

            Nej, nu missförstår du vad jag menar. Syftet är inte att inskränka på meddelandefriheten. Snarare var tanken att stoppa tjänstemän från att spekulera, dra felaktiga slutsatser om saker som de inte har kompetens för, eller som är utanför deras arbetsområde. Det blir lite fel om du frågar en socialsekreterare om du behöver bygglov för en ombyggnad.

            Jag var på en stor myndighet och kunde få frågor som rörde tvångsvård av missbrukare, svartbyggen, tillstånd att muddra en hamn(?), djurskydd osv. Folk slår ibland in fel telefonnummer eller så vet de inte vem de ska prata med. Då får man hjälpa kunden att få tag i rätt person hellre än att hitta på ett svar. När media ringde fick jag hänvisa till den som handlagt ett ärende eller lämna ett meddelande till lämplig kollega.

            Om jag som tjänsteman sitter och gissar eller spekulerar, leder det till att kunden tar det som sanning. Jag hade en befattning som innebar att jag gav en hel del avslag. Då och då hände det att personer överklagade dessa och i sitt överklagande hänvisade till vad en annan tjänsteman sagt. Tjänstemän som satt på helt andra myndigheter.

      • Jonas

        Han svarar i egenskap av trafikingenjör på frågor som gäller just det är ämnet. Vad han har för andra kompetenser är i det här sammanhanget irrelevant.
        Jag håller med Magnus nedan, har ingen aning så ska han säga det och låta bli att gissa, du är tydligen av en annan åsikt.
        Jag vidhåller att han framstår som en tomte, eller inkopetent om du vill kalla det så, baserat på det mail han skickat mig och det han svarar i intervjun.

  • Ingrid

    Semiotik: Konsten att utforma en design så att användaren förstår hur den ska användas.

    • Det är en svår men skön konst som kan undanröja många problem och förgylla människors möten. Jag skulle säga att högsta nivån är när utformningen kan tala till vårt omedvetna utan skyltar så att vi undviker konflikter utan att ens ha en tanke på det. Det bara fungerar. Lägsta nivån är text som tar bort fokus från samspel, eller symboler med en inneboende riktning fast som motverkas med en pil åt rakt motsatt håll.

  • PJ

    Tack för att Du tar upp detta och dokumenterar eländet. Det Du skriver är vad varje normal cyklist tänker när man cyklar på denna ”infrastruktur”. Höll på att bli överkörd senast igår på slalombanan, trots att jag väntade på bilfritt.

  • Viktor Appelgren

    Följer denna följetång med spänning!

  • Krister Isaksson

    Inte förvånad. Solna är kommunen där cykelplaneringen sedan länge havererat totalt. Se bara detta fruktansvärda exempel: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/solna-kommunen-dar-cykelplaneringen-havererat.htm