Så drar man förbi en ishall!

| 5 kommentarer

I januari skrev vi om den nya ishallen i Tallkrogen söder om Stockholm (läs också: Att dra förbi en ishall. På planskisserna fanns inte ens cykelbanan med (läs också Först stolpar, nu en ishall i cykelbanan, men när de kom på plats hamnade cyklisterna, tyvärr som vanligt, på undantag.

Eftersom jag cyklar förbi platsen där det ska byggas varje dag grunnade jag på ifall inte en annan sträckning av cykelbanan skulle kunna fungerat. Så här såg min – ytterst amatörmässiga – skiss ut:

Cykelvägen kan istället dras längs med Nynäsvägens ramp. Rakt och fint. Och billigt.

Cykelvägen kan istället dras längs med Nynäsvägens ramp. Rakt och fint. Och billigt.

Jag var uppenbarligen inte den enda som ritade på den lösningen (tur är väl det!) och när Trafikkontorets förslag till beslut kom i förra veckan föreslogs den här lösningen:

Vy från norr. Bild: Cedervall arkitekter

Vy från norr. Bild: Cedervall arkitekter

Vy från söder Bild: Cedervall arkitekter

Vy från söder. Bild: Cedervall arkitekter

De drar alltså cykelvägen förbi ishallens framsida!

Trafikkontoret jämförde fyra olika dragningar. Du kan läsa om dem alla i förslaget till inriktningsbeslut.

Förslaget på bilderna – det som Trafikkontoret alltså förordar, presenteras i slutsatsen så här:

Trafikkontoret förordar alternativ C. Detta innebär en rakare och
genare sträckning än idag. Gång- och cykelvägen uppnår
cykelplanens bredd och standard och blir därtill tillgänglig och mer
framkomlig. Eftersom stråket går under en brokonstruktion blir
sikten ändå förhållandevis god och stråket angör direkt till
Bandyhallen.

Den här lösningen innebär dock fortfarande att infarten för biltrafik till hallen korsar cykelbanan. Skulle Trafikkontoret då göra denna passage till cykelöverfart så att cyklisterna får företräde, så vore denna lösning riktigt bra ur cykelsynpunkt.

Så här har vi alltså en helt ny byggnad med tillhörande ny infrastruktur, där cykelvägen dessutom blir cirka 100 meter kortare än dagens lösning.
Det går alltså att bygga rätt för cykel på en gång. Se och lär, övriga kommuner!

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Krister Isaksson

    Johan och Jeroen, ni bör omgeånde höra av er till projektledaren på TK katarina.kjellberg@stockholm.se och påtala detta. Det som planeras bli kvar är en 2 meter bred grusstig. Se bild.

  • Johan Andersson

    Men den gamla cykelbanan skall vara kvar oxå? Jag hojar där ofta och vill gärna kunna åka upp på bron där jag åker upp idag. Annars blir ju cykelbanan som går bort mot Kärrtorp jättekonstig.

    • Ja, det har du rätt i. Egentligen borde den stumpen cykelväg som leder upp från Väg 73 till bron bredvid T-banan förlängas bort till Tallkrogens T-bana också. Så att hugade kan traska från T-banan till ishallen. Har inte lusläst insynsbeslutet om detta dock.

    • Den gamla cykelbanan kommer bli kvar om jag tolkar beslutet rätt.

  • felix reychman

    YAY! Heja Trafikkontoret!!!!!!

    Jag cyklar för övrigt också där ”varje” dag.