Nej, det är inte en cykelbana. Det är en…

| 4 kommentarer

Ibland undrar folk vad man gnäller över – det finns ju en bred cykelbana där! Bara att cykla! Det folk som inte cyklar på tänker på, när de ser på den tre meter breda och för tillfället tomma asfaltsvägen, är att den i Stockholm nästan alltid är till för både fotgängare och cyklister. Den är alltså kombinerad trottoar.

Till det ska läggas att trafiken nästan alltid är dubbelriktad. Cykel i bägge riktningar, fotgängare i bägge riktningar. Det är alltså i praktiken fyra filer som samsas om vägen.

Då blir det inte så brett längre, även om det kan se ut så när den är tom.

Sen blir det vinter och då förvandlas ”cykelbanan”. Vi klippte ihop en liten snutt för att förmedla känslan lite.

Författare: Cyklistbloggen

Vi som bloggar här är Christian Gillinger och Jeroen Wolfers. Vi är två Stockholmscyklister som huvudsakligen använder cykeln för att komma till och från våra respektive jobb. Vi cyklar istället för att köra bil eller åka kommunalt och vi vill att cykling ska kännas lika säkert och få samma villkor som alla andra trafikslag. Vi hoppas att vi drar vårt strå till stacken för att se till att göra Stockholm till en vettig cykelstad. Kommentera gärna!

  • Mikko

    I Södertälje så kommer man inte fram med cykel på vintern

  • Daniel

    Hur fort får man cykla på en GC-bana utan linjer? Gångfart?

    • Björn

      Bashastighet. Om den inte går intill en hastighetsskyltad väg. Då är det vägens hastighet som gäller.

    • Samma som om den har linjer – så fort som det är säkert (Trf. 2kap Grundbestämmelser: 1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna).

      Det gäller även om det är linje emellan. Enskilda poliser har i intervjuer sagt att det är gångfart, men det finns inga prejudikat.