Fritt fram att stjäla cyklar!

| 5 kommentarer

Jag börjar bli riktigt bra på clickbaitrubriker nu. Men den här var inte helt fel – i en artikel hos websajten The Local,  med rubriken ”Sweden to crack down on silly police reports” intervjuas inrikesminister Anders Ygeman (S). Och apropå att ta cykling på allvar så passar det här rätt bra, kände jag.

2012-03-06 08.18.33

Inte så jäkla viktigt

 

Han säger att han inte tycker det ska krävas polisanmälan för att få ut försäkringspengar när:

 it comes to minor offences, such as a stolen bike or a camera.

För småbrott som en stulen cykel alltså, ska polisen inte besväras – för då  slösar de bort tid istället för att:

solving serious crimes such as car theft

utreda riktiga brott som bilstöld.

Anders Ygeman

Anders Ygeman, tycker inte polisen ska bry sig om cykelstölder. Foto:Pressbild

Visst. Vi fattar. Om man aldrig cyklar eller i huvudsak använder sin cykel som trevligt helgnöje så kan en snodd cykel verka vara en världslig sak. Gå och köp en ny bara, de kostar ju inte så mycket.

Och vi är inte dummare än att vi fattar att en ny, dyr, bil går loss på ett par hundra tusen kronor och en ny, dyr, cykel går loss på kanske tjugo. Det finns en skillnad där, åtminstone ekonomiskt. Vad är väl några tusen? Ett par chipspåsar i månaden knappt. Cyklar är ju i princip gratis, väl? (sedan att en gammal bil kan kosta under tiotusen, hey, det är ju irrelevant av något viktigt skäl).

Men. Jag har två cyklar, en kostade ny runt elvatusen kronor. Min nya Nihola kostade i maj artontusen. Det är rätt mycket pengar. För mig.

Ännu värre är att jag faktiskt behöver dem varje dag för att ta mig till och från jobbet, för att kunna hämta och lämna på dagis och för att kunna storhandla. Året runt. Jag förstår att cykelstölder kan verka oviktiga om man inte cyklar, men om man förlitar sig på den och bygger upp sin vardag kring den så är det ett rätt stort problem när man ska hem, hämta ungarna och cykeln är borta.

Och litar man på Trafikverket så finns det ett samband mellan risken att bli av med sin cykel och viljan att cykla:

Idag är bristen på allmänna säkra cykelparkeringar stor – och det här innebär att en betydande stor grupp tänkbara cyklister avstår för att risken att få cykeln stulen är för stor.

Enligt Trafikverket avstår runt 30 procent av de möjliga cyklisterna att cykla på grund av stöldrisken.

Och vad händer när cykelstölder inte längre ens ska anmälas? Konsekvensen av att förminska cykelstölder och att i praktiken uppmana polisen att sluta utreda dem blir att det plötsligt blir rätt attraktivt för den med flexibelt samvete att börja sno cyklar. Vem bryr sig liksom? Inte ens polisen.

Hur lätt blir det att få tillbaks sin cykel, när polisen vet att de inte ska utreda? Hur ska man göra för att kolla att en begagnad cykel inte är stulen när polisen inte håller koll?

Och då kanske de 40,000 årliga cykelstölderna blir betydligt fler. Eller färre, för någon statistik kommer ju inte finnas eftersom ingen kommer bry sig om att polisanmäla. Huzzah! Problem solved!

Under tiden, lär dig hur du låser fast din cykel så att den inte blir stulen trots regeringens tjuvfrikort.

Här är BRÅ:s statistik över cykelstölder.

Läs också: Risken att få cykeln stulen får många att avstå att cykla

EDIT: Inrikesministern hävdar på kvällen på Twitter att TT hittat på citatet:

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Nils

    Citat ur TT-texten, som bland annat Sydsvenskan publicerat:

    ”— Jag är tveksam till att vi gör polisen till någon slags inskrivningsmyndighet för försäkringsbolagen. Idag innebär det att polisen blir bunden till att vidta åtgärder som inte hjälper till att lösa brott.

    I slutändan tror Ygeman att det skulle gynna alla om försäkringsbolagen inte krävde att få se en polisanmälan, när det gäller mindre brott som till exempel en stulen cykel eller kamera.

    — Jag kan tänka mig att man helt upphör att kräva polisanmälan vid enklare förluster. Till syvende och sist blir även försäkringsbolagen förlorare på att viktiga polisresurser upptas med detta istället för att lösa allvarlig brottslighet. De får ju sämre utredningar vid exempelvis bilstölder eller bostadsinbrott där de ofta får betala stora ersättningar.”

    Så frågan är väl vad Ygeman egentligen sagt. Det vore ju lite anmärkningsvärt om det var TT:s reporter som hittat på det där med cyklar och kameror.

    Polisen själva har vad jag vet aldrig sagt att de vill slippa ta emot anmälningar av stulna cyklar. De brukar tala om att slippa nonsensanmälningar, och framför allt hantering av pass och hittegods.

  • Christer

    Som Ygeman skrev själv på twitter under kvällen så stämmer ju inte de uppgifterna. Förslaget är ju att se över anmälningsplikten så inte polis behöver ta upp anmälningar på sådant som inte är brott. Att sno en cykel är ju ett brott så det är klart polis ska ta upp en anmälan på det.

    Gällande att utreda cykelstölder är det ju oerhört svårt. Det är sällan det finns vittnesmål eller någon form av teknisk bevisning så det är klart att merparten läggs ner. Lite då och då så grips det folk för de sitter på eller hanterar en stulen cykel. Cykeln i sig kommer tillbaka till ägaren men boven kommer inte åka på själva cykelstölden utan på häleri. Eftersom det inte går att bevisa att boven stulit cykeln kommer cykelstölden fortfarande vara ouppklarad.

    Det är ju av stor vikt att anmäla sin cykel stulen och att ange rätt ramnummer och gärna ha någon stöldmärkning. Anträffas en person på en cykel polis misstänker inte är hans görs en dataslagning bland stulna cyklar. Finns då inte ramnummer eller annan unik märkning med går det heller inte koppla ihop cykeln till en anmälan.

    Det är också bra att regga sin cykel mot SmartSafety eller SSReg. Det gör att även om man inte märkt att cykeln är stulen kan polisen finna cykelns ägare (bra att ändra om man säljer den). Det har hänt att polis anträffat person på en cykel, sökt i SmartSafety, funnit nr till en ägare, ringt ägaren, funnit att cykeln måste vara stulen, gripit personen och tagit cykeln i beslag.

  • Bob Lind

    Stjäls kring 70 000 cyklar per år och mörkertalet kan vara enormt; bara 4 av 10 stölder anmäls (källa: http://www.brottsrummet.se/sv/cykelstolder). Polis och åklagare klarar upp ca 1% av de anmälda cykelstölderna. Googlar man runt lite inser man att detta sorteras in som ”mängdbrott” och även bland dom har cykelstölder mycket låg prioritet. Rättsväsendets största problem är knappast hur man ska fånga och ställa boven inför rätta, utan hur man enklast och snabbast avskriver ärendet. För fatta vilken tid 70 000 polisanmälningar tar att hantera administrativt, inte undra på att de inte har tid att fånga bovar 🙂 Ygeman är tyvärr nåt på spåren till skillnad från Polisen; om det ändå inte i praktiken gör nån skillnad kanske det är lika bra att avskaffa krånglet med polisinblandning i cykelstölder?? Märklig värld vi lever i.

  • Ingrid

    Han är ju inte rättskapabel. https://www.youtube.com/watch?v=WmWQZg6271A
    och väldigt långt från alla de jag ser cykla varje dag.

  • Vad krävs egentligen för att avsätta en inrikesminister? Hur gör man?